Wywiady

16 Listopad 2020
Anna Juniewicz to performerka, tancerka butoh, zarazem od lat związana ze Szkołą Tańca z Wachlarzami Bojowymi, a do tego psycholożka społeczna o zacięciu aktywistycznym. W rozmowie z Mają Baczyńską opowiada o tym, jak manifestuje się swoje przekonania poprzez ruch, oraz dlaczego ona, jako artystka i kobieta, protestuje.
Siła kobiety. Czym jest dla Ciebie?
Sama siła ma dla mnie milion odcieni, to jest zawsze interakcja pomiędzy daną sytuacją a konkretną kobietą, jej osobowością i historią. Może na tym właśnie polega siła kobiet, że wymyka się definicjom, a na próby zamknięcia jej w stereotypie tylko się pobłażliwie „uśmiecha”?
12 Listopad 2020
Niedawno zachęcaliśmy naszych Czytelników do odwiedzenia festiwalu Nakład Własny. Dziś publikujemy rozmowę z jego organizatorkami – Aleksandrą Grzonkowską i Anną Ratajczak-Krajką. O swojej fundacji, wystawach, badaniach i działaniach (których nie brakuje) opowiedziały w rozmowie z Wojciechem Gabrielem Pietrowem.
Na początek – czym jest Chmura?
11 Listopad 2020
By odnaleźć zapomniane dziś dzieła polskiej muzyki, nie trzeba być archeologiem. Jednak odczytanie i wykonanie tych dzieł to już sprawa nieco trudniejsza. Z Szymonem Mechlińskim – barytonem i prof. Joanną Zarembą rozmawiam o ich muzycznych odkryciach.
Pytam również, jak się zrodziła potrzeba wyszukiwania tych zaginionych dzieł. – To ja odpowiem pytaniem na pytanie – skąd brak zainteresowania tym tematem w innych instytucjach? Jak my się nie zajmiemy polską muzyką, to kto się nią zajmie? – mówi mi Szymon Mechliński.
9 Listopad 2020
Z powodu coraz większych obostrzeń data premiery „Fidelia” w Operze Bałtyckiej wciąż się zmienia. O obecnej sytuacji i o tym, jak reagować nowoczesnym Beethovenem na nowoczesne czasy, mówi José Maria Florêncio, dyrektor artystyczny opery w Gdańsku. Rozmawia Wojciech Gabriel Pietrow.
WGP: Beethoven kilkukrotnie zmieniał uwerturę do „Fidelia”. Czy jako dyrygent czuje Pan w tej muzyce, że kompozytor się męczył z tym dziełem?
4 Listopad 2020
Chętnie występuje zarówno na prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, jak i na popularnych wśród fanów nieoczywistej elektroniki scenach klubowych. Komponuje też muzykę filmową i teatralną, m.in. do głośnej „Wieży. Jasny dzień”. W każdym z projektów tworzy swoją muzykę, ceni sobie wolność twórczą. O współczesnej sztuce, pięknie kryjącym się w błędach i tegorocznej Warszawskiej Jesieni opowiada nam młoda polska kompozytorka Teoniki Rożynek.
rozmawia Maja Baczyńska
Maja Baczyńska: Współczesny kompozytor, kompozytorka. Co to właściwie dla Ciebie znaczy?
22 Październik 2020
Technologia VR budzi coraz większe zainteresowanie twórców i odbiorców, o czym mogą świadczyć takie projekty, jak np. niedawno prezentowana w Zamku Królewskim w Warszawie „Kartka z powstania”. O wirtualnej rzeczywistości oraz o tym, jakie otwiera przed nami możliwości i czy wiążą się z tym jakieś zagrożenia, opowiada ekspertka Ana Brzezińska.
rozmawia Maja Baczyńska
Maja Baczyńska: Wydaje się, że jest Pani całkowicie zaangażowana w upowszechnianie nowych technologii na polskim gruncie.
21 Październik 2020
Z Anną Smolar, reżyserką, laureatką Paszportu Polityki 2016 rozmawia Wiesław Kowalski.
Wiesław Kowalski: „Thriller” to Twój najnowszy spektakl pokazywany w Świetlicy Nowego Teatru w Warszawie, zrealizowany z Sonią Roszczuk i Pawłem Sakowiczem. To nie jest Twoje pierwsze spotkanie z tymi artystami?
18 Październik 2020
Nowy sezon Filharmonii Śląskiej będzie czasem zwrócenia się w kierunku natury i ekologii w myśl hasła „Usłysz nas – naturalnie”. O inicjatywach w ramach EKO Sezonu, o rozwijaniu świadomości ekologicznej oraz o tym, w jaki sposób muzyka może być eko, z dyrektorem Filharmonii Śląskiej Adamem Wesołowskim rozmawia Maria Nowrot.
Maria Nowrot: Jak zrodził się pomysł na EKO Sezon w Filharmonii Śląskiej?
15 Październik 2020
Niekiedy życie zmusza nas do zrewidowania naszych planów, weryfikacji opinii i osądów, wstrzymania się od oceny bądź – przeciwnie – zajęcia stanowiska w danej sprawie. O „Zawróconym” (1994) Kazimierza Kutza i o współczesnej rzeczywistości opowiada nam odtwórca głównej roli Zbigniew Zamachowski.
rozmawia Maja Baczyńska
12 Październik 2020
Czwartkowy poranek, rozmowa przez Skype, luźna i przyjazna, bo domowa atmosfera. Wspominamy dyskusję i koncert z okazji 80. rocznicy urodzin Andrzeja Korzyńskiego, które odbyły się w marcu, tuż przed pandemią, w warszawskiej siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. O czasach minionych, fenomenie Korzyńskiego i żywych syntezatorach opowiada kompozytor Stefan Wesołowski.
Kamila Tarnawska: Twoje pierwsze spotkanie z muzyką Andrzeja Korzyńskiego – świadome i nieświadome?

Strony