Improwizator Szábolcs Esztényi powiedział mi kiedyś, że podczas występu z Tadeuszem Sudnikiem na Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” w Lublinie wydarzyło się coś szczególnego. Nagle dało się słyszeć głośne szlochanie.
Jakaś dziewczyna...
Od ekspresyjnego bólu w obrazie Alice Neel, przez melancholijną ciszę u Hoppera, po renesansowe piękno u Perugina i osobliwe martwe natury Crivellego - to opowieść o tym, jak intymność, emocje i codzienność przenikają wielką sztukę. Cztery obrazy...
Światowa gwiazda wśród najsłabszych? A tak podsumować można historię pewnej niezwykłej przyjaźni. Nigdy nie zapomnę pierwszej mszy na której byliśmy. Rafał dostał do zaśpiewania psalm. Stanął przy pulpicie, zaczął śpiewać. W tym momencie stało się...
Słowacki wielkim poetą był. Ta Gombrowiczowska fraza może mieć też zastosowanie w muzyce klasycznej. Być może niejeden jej początkujący amator czy młody adept – gry na instrumencie, kompozycji czy dyrygentury – napotykając na swojej muzycznej drodze...
Sztuka komponowania zieleni może wydać się błaha, lecz gdyby się zastanowić, stanowi ona również ciekawy język mówienia o związku człowieka z naturą. Przypatrzmy się zatem, jakie znaczenie w kontekście epoki miały ogrody francuskie i angielskie....
Tak, tak, „bywalec zieleni” to Bolesław Leśmian, który stworzył własny zielony kosmos. Ukazał światy niezrozumiałe dla współczesnych, lecz prawdziwe. Drzewa są drzewami, kwiaty – kwiatami, las – lasem. Są ogrody, lecz już mniej jednoznaczne, utkane z...
W wiekach średnich motyw ogrodu łatwo łączono z opowieścią o stworzeniu świata i grzechem pierwszych ludzi. To znak pełen sprzeczności – od boskiego porządku do symbolu grzechu i pokusy. Odsłońmy zatem mały listek figowy i zastanówmy się, czego tak...