Vadim Brodski zagra na skrzypcach Paganiniego w TW-ON
Niezwykłe spotkanie z muzyką włoską w znakomitym wykonaniu czeka nas już 24 lutego o godz. 19:00 w TW-ON. Utwory kompozytorów ze ścisłego panteonu włoskich twórców muzyki operowej zagra Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Maestro Patricka Fournilier.
W programie koncertu, obok pereł muzyki operowej włoskiego Ottocento, znajdzie się koncert skrzypcowy wielkiego Niccolò Paganiniego w wykonaniu innego wirtuoza skrzypiec – Vadima Brodskiego.
Skrzypce Paganiniego w Warszawie
Niewątpliwą gratką dla miłośników muzyki skrzypcowej będzie przyjazd z Włoch wyjątkowego instrumentu, na którym grał – ze względu na nadzwyczajną maestrię podejrzewany o zaprzedanie duszy diabłu – sam Paganini. Mowa o tak zwanych „skrzypcach Sivoriego” znajdujących się obecnie w zbiorach muzeum Strada Nuova w Genui. Instrument pochodzi z 1834 roku i został wykonany przez Jean-Baptiste’a Vuillaume’a. Paganini wygrywał na nich skomponowane przez siebie utwory, w tym 24 kaprysy na skrzypce solo, z których sześć znanych jest także w transkrypcjach fortepianowych Liszta i Schumanna. Temat jednego z nich, Kaprysu a-moll nr 24, wykorzystywali do własnych wariacji Brahms, Rachmaninow czy chociażby Lutosławski. Finalnie Paganini podarował instrument swojemu uczniowi, również znanemu wirtuozowi, Camillo Sivoriemu. Muzeum w Genui posiada również inne słynne skrzypce Paganiniego – zwane „Il Cannone”.
Jako kompozytor utworów skrzypcowych Paganini rozwinął znacznie ich fakturę, wykorzystując m.in. dwudźwięki, akordy, szybkie figuracje, scordaturę (przestrajanie skrzypiec), kombinację gry smyczkiem i pizzicato, flażolety (pojedyncze i podwójne), grę na strunie G. Pozostawił po sobie koncerty skrzypcowe: Es-dur, h-moll (z finałem pt. Campanella, znanym też z transkrypcji fortepianowej Liszta), E-dur, d-moll, a-moll, e-moll; oraz liczne cykle wariacji.
Vadim Brodski
Wirtuoz skrzypiec Vadim Brodski jest laureatem pierwszych nagród na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: Wieniawskiego (Polska 1977), Paganiniego (Włochy 1984), Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Jego nowojorski debiut w 1982 roku w Y-Hall zaowocował podpisaniem kontraktu z Musical Heritage Society, dla którego nagrał między innymi koncerty skrzypcowe Brahmsa, Bartóka, Paganiniego, Czajkowskiego, Wieniawskiego, Saint-Saënsa i Sibeliusa oraz 6 Sonat na skrzypce solo Eugène Ysaÿe’a. Występował z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia w Sankt Petersburgu, Filharmonia Narodowa w Kijowie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Mexico National Symphony, London Philharmonic, Jerusalem Symphony, New Jersey Symphony, Suisse Romande w Genewie.
Patrick Fournillier
Dyrektor muzyczny TW-ON Patrick Fournillier studiował w Paryżu, Konserwatorium w Strasburgu i Salzburg Mozarteum. W 1982 roku zdobył I nagrodę na międzynarodowym konkursie dyrygenckim w Salzburgu. Od tego czasu regularnie występuje w najważniejszych teatrach operowych Francji, Włoch i Hiszpanii. Jako dyrygent wielu koncertów symfonicznych w Europie, Egipcie i USA często jest zapraszany przez Grand Théâtre de Génève, Zurich Opernhaus, Teatr Narodowy w Zagrzebiu, Welsh National Opera, Montreal Opera oraz Seattle Opera. Współpracuje regularnie z Orchestre de la Radio Suisse Romande, Czeską Orkiestrą Filharmoniczną, Praską Orkiestrą Filharmoniczną, BBC Symphony Orchestra, Europe Chamber Orchestra, English Chamber Orchestra oraz Słoweńską Orkiestrą Radiowo-Telewizyjną.
Teatr Wielki-Opera Narodowa
Koncert 24/02/2022 godz. 19.00, Sala Moniuszki
LA MAGIA DELLA MUSICA ITALIANA CON IL VIOLINO DI PAGANINI
Wykonawcy:
Vadim Brodski – skrzypce
Patrick Fournillier – dyrygent
Chór oraz orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Program:
GIOACHINO ROSSINI
Uwertura do opery Cyrulik sewilski
NICCOLÒ PAGANINI
I koncert skrzypcowy
GIOACHINO ROSSINI
Uwertura do opery Wilhelm Tell
Chór Quel jour serein le ciel présage! z I aktu opery Wilhelm Tell
PIETRO MASCAGNI
Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza
Chór A casa, a casa… z opery Rycerskość wieśniacza
GIACOMO PUCCINI
Coro a bocca chiusa z II aktu opery Madame Butterfly
GIUSEPPE VERDI
Uwertura do opery Nabucco
Chór Va pensiero z opery Nabucco
Uwertura do opery Moc przeznaczenia
Chór i scena baletowa Gloria all’Egitto z opery Aida
{info. pras}