Skrzypce Paganiniego w TW-ON
W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dnia 24.02.2022 r. odbył się nadzwyczajny koncert w całości poświęcony muzyce włoskiej. Na skrzypcach Paganiniego zagrał Vadim Brodski.
Jedyny w swoim rodzaju koncert, zorganizowany w ścisłej współpracy z Aldo Amatim, ambasadorem Włoch, Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie, Musei di Genova i władzami miasta Genui, został zapowiedziany konferencją prasową w ambasadzie Włoch 18 lutego 2022 r. W konferencji prasowej oprócz gospodarza Aldo Amatiego udział wzięli Waldemar Dąbrowski i Patrick Fournillier, dyrektor naczelny i dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, oraz wirtuoz skrzypiec Vadim Brodski. Organizatorzy koncertu opowiedzieli o motywach i okolicznościach związanych z przygotowaniem tego niezwykłego wydarzenia, które ma być wyrazem wspólnego, łączącego Polskę i Włochy, zamiłowania do sztuki, która w znacznej mierze znajduje swoje źródło w kulturze włoskiej.
Wielkim „nieobecnym” tego spotkania były skrzypce „Sivori”, na których grał niegdyś sam Niccolo Paganini i które mogliśmy zobaczyć jedynie na zdjęciach, a wokół których toczyły się rozmowy uczestników konferencji. Ten szczególny instrument jest kopią „Il Cannone” („Armata”), ulubionych skrzypiec Paganiniego, które w 1743 r. zbudował w Cremonie Bartolomeo Giuseppe Guarneri. Przy okazji naprawy „Il Cannone” w 1833 r. paryski lutnik Jean-Baptiste Vuillaume wykonał kopię tychże skrzypiec i podarował ją Paganiniemu, który krótko przed śmiercią przekazał instrument swojemu najlepszemu uczniowi – Camillowi Sivoriemu. Zgodnie z ostatnią wolą Sivoriego skrzypce Vuillaume’a przeszły na własność włoskiego miasta Genua, gdzie do dziś są przechowywane w Muzeum Strada Nuova. Pilnie strzeżone skrzypce „Sivori” tylko w wyjątkowych okolicznościach opuszczają swoją pancerną muzealną gablotę. Takie okoliczności miały miejsce w związku z koncertem w Teatrze Wielkim w Warszawie: specjalnie na tę okazję instrument przyleciał do Polski, aby ożywiony grą Vadima Brodskiego zabrzmieć w Operze Narodowej.
Koncert został otwarty słowem wstępnym Aldo Amatiego (po polsku) i Waldemara Dąbrowskiego (po włosku), którzy z wielką serdecznością i radością zapowiedzieli występ Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Patricka Fournilliera. Jako pierwsza została wykonana uwertura do opery G. Rossiniego „Cyrulik sewilski”, po której wysłuchaliśmy I koncertu skrzypcowego D-dur op. 6 w wykonaniu Vadima Brodskiego wraz z autorską kadencją skrzypka, napisaną na tę okazję.
W drugiej połowie koncertu publiczność mogła dosłownie „po uszy” zanurzyć się we włoskiej muzyce operowej, począwszy od fragmentów oper G. Rossiniego „Wilhelm Tell” (uwertura i chór „Quel jour serein le ciel présage!” z I aktu) i P. Mascagni „Rycerskość wieśniacza” (intermezzo i chór „A casa, a casa amici” z I aktu).
Wśród pieczołowicie dobranych utworów nie mogło zabraknąć fragmentu opery G. Pucciniego „Madama Butterfly” (chór „Coro a bocca chiusa” z II aktu), jak również bodajże najpopularniejszego chóru w dziejach opery „Va’ pensiero” z „Nabucco” G. Verdiego. W uwerturze do „Mocy przeznaczenia” G. Verdiego w centrum uwagi ponownie znalazła się wspaniała Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a na wielki finał wykonana została scena triumfalna z II aktu „Aidy” („Gloria all'Egitto ad Iside”). Podwójny bis obydwu zespołów – Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej – zwieńczył ten niepowtarzalny wieczór wypełniony doskonałą włoską muzyką, stanowiący ujmującą zachętę do częstszego przekraczania progów Teatru Wielkiego – świątyni muzyki operowej.