Przyznano Fryderyki muzyki poważnej 2023

08.05.2023
Fryderyki muzyki poważnej 2023

Na wstępie muszę zaznaczyć, że wszelkie gale i tak zwane „akademie na cześć” napawają mnie od zawsze swoistą konsternacją i znudzeniem, jeszcze zanim się na nich pojawię. Być może jest to wynik oczekiwania na jakieś niebagatelne i niesztampowe wydarzenie artystyczne, a niestety zazwyczaj są to eventy wobec określonego schematu – nominacja, nagroda, jakiś występ. Z założenia więc nuda.

Na szczęście wręczeniu jednej z najważniejszych nagród muzycznych w Polsce – Fryderykom muzyki poważnej 2023 – udało się trochę tę sztampę przełamać. Chociaż oczywiście nie uniknie się z góry utartego modelu, bo jakoś te nagrody wręczyć trzeba, to jednak okazuje się, że można zrobić takie wydarzenie naprawdę ciekawie.

 

Na pewno korzystne dla gali stało się przeniesienie jej z odległego Szczecina do Tychów – miejscowości dobrze skomunikowanej, a przy tym posiadającej jedną z ciekawszych i nowoczesnych sal koncertowych, jaką jest Mediateka. Jest to miejsce, które na co dzień służy za dom znanej w kraju i za granicą Orkiestrze Kameralnej Miasta Tychy – AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Orkiestra ta towarzyszyła solistom w pierwszej części uroczystości wręczenia Fryderyków na najwyższym możliwym poziomie. Biorąc pod uwagę liczbę zaproszonych gości, miejsce to okazało się być zupełnie wystarczające, a sala pod względami akustycznymi jak najbardziej trafiona.

 

Całość poprowadził niezastąpiony jak zawsze Mariusz Gradowski – redaktor programu 2 Polskiego Radia, muzykolog i krytyk, ale także krzewiciel szeroko pojętej kultury muzycznej.

 

Błyskotliwa forma prowadzenia i przede wszystkim brak przynudzania sprawiały, że czekało się na każdą z jedenastu nominacji.

 

Niewątpliwie show skradła niezamierzenie Alina Mleczko, wyśmienita saksofonistka, która po płomiennym występie wraz z zespołem Tango Attack, powróciła na scenę w nowej kreacji, by wręczyć kolejną nagrodę. Jak okazało się po chwili, w kopercie znalazł się jeszcze jeden laureat, czego wręczająca wcześniej nie zauważyła. Czuwający nad całością Mariusz Gradowski w żartobliwy sposób uzyskał od saksofonistki drugie nazwisko. Najgłośniejszą jak dotąd owacją publiczność nagrodziła zarówno wręczającą, jak i laureatów. Za kulisami udało mi się dowiedzieć od pani Aliny, że już niebawem możemy spodziewać się jej nowej płyty, właśnie z tangami Carlosa Gardela, które mieliśmy okazję usłyszeć tego dnia podczas występu.

Alina Mleczko, Fryderyki muzyki powaznej 2023

Trwająca ponad dwie godziny gala była w swojej formie bardzo ciekawa pod względem artystycznym. Osobiście jako miłośnik opery zachwycony byłem występem niezwykle ekspresyjnego kontratenora, Michała Sławeckiego. Myślę, że to nazwisko zdecydowanie warte jest uwagi i jeszcze nie raz będzie o nim głośno. Ta niezwykła technika śpiewacza przeżywa dziś swój renesans, a że materiał wykonawczy dla kontratenorów jest dość bogaty, tak więc i pozostaje olbrzymie pole do popisów wokalnych.

Kolejnym pozytywnym zdziwieniem był dla mnie występ duetu: Tymoteusz Bies i Andrzej Ciepliński, którzy to wykonali trzy miniatury Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z ich nominowanej płyty „Irrberge”. Bardzo energiczne wykonanie pokazało mi zupełnie nowe oblicze muzyki Pendereckiego – tak niełatwej przecież.

Chciałbym wspomnieć jeszcze o bardzo ciekawym połączeniu klasyki i jazzu, jakie dokonało się dzięki skrzypaczce, Agacie Szymczewskiej, i improwizatorowi oraz jazzmanowi, Adamowi Bałdychowi, a także jego kwintetowi. Ich wykonanie Wieniawskiego pokazało, że przekraczanie granic w aranżacji muzycznej może być arcyciekawe.

 

Bardziej stonowane i refleksyjne wrażenie stylistyczne, jednak równie piękne, zafundowała słuchaczom „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak. Ten od lat wybitny zespół śląskich śpiewaków został także laureatem Fryderyka za album „Folks Songs” z pieśniami Henryka Mikołaja Góreckiego.

 

Niekwestionowanym zwycięzcą okazał się, podobnie jak w ubiegłym roku, Krystian Zimerman, który za swój album „Karol Szymanowski – Piano Works” zgarnął aż dwie statuetki. Połowa nagród przypadła w udziale Ślązakom, co wydaje się mocno uzasadniać zmianę miejsca tegorocznej gali. Oczywiście wszyscy laureaci do końca utrzymani są w tajemnicy, ale taki przypadek okazuje się być całkiem miły dla lokalnego patrioty, za jakiego się uważam.

 

Poniżej prezentujemy listę nagrodzonych laureatów konkursu.

Fryderyki muzyki powaznej 2023

NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ

 

Karol Szymanowski

Piano Works”

Krystian Zimerman

Reżyserzy dźwięku: Rainer Maillard, Helmut Burk, Oliver Rogalla

Wydawca: Deutsche Grammophon / Universal Music Polska

 

NAJLEPSZY ALBUM POLSKI ZA GRANICĄ

 

Karol Szymanowski

Piano Works”

Krystian Zimerman

Reżyserzy dźwięku: Rainer Maillard, Helmut Burk, Oliver Rogalla

Wydawca: Deutsche Grammophon / Universal Music Polska

 

ALBUM ROKU MUZYKA WSPÓŁCZESNA

 

Wojciech Błażejczyk

Muzyka strun”

Wojciech Błażejczyk, Ensemble MusikFabrik, Kwadrofonik, Hashtag Ensemble oraz In:te:gro pod dyrekcją Christiana Eggena

Reżyserzy dźwięku: Wojciech Błażejczyk, Igor Szymański, Klementyna Mieczkowska, Marek Suberlak

Wydawca: Chopin University Press

 

ALBUM ROKU MUZYKA ORKIESTROWA

 

Debut (live)”

Warsaw Saxophone Orchestra oraz The WHOOP Group pod dyrekcją Pawła Gusnara

Kompozytorzy: Ludwig van Beethoven, Modest Musorgski, Wojciech Chałupka, Wojciech Kilar, Krzysztof Koszowski, George Gershwin

Reżyserzy dźwięku: Izabela Dzieszuk, Mikołaj Grzebieniowski, Mateusz Banasiuk, Katarzyna Rakowiecka-Rojsza

Wydawca: Chopin University Press

 

ALBUM ROKU MUZYKA KONCERTUJĄCA

 

Felix Nowowiejski

Piano Concerto, Cello Concerto”

Jacek Kortus, Bartosz Koziak i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza

Reżyserzy dźwięku: Małgorzata Polańska, Marcin Domżał

Wydawca: DUX Recording Producers

 

ALBUM ROKU RECITAL SOLOWY

 

MONOLOGUE – Polskie utwory na wiolonczelę solo”

Tomasz Daroch

Kompozytorzy: Jerzy Fitelberg, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Piotr Moss, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer

Reżyserzy dźwięku: Małgorzata Polańska, Michał Szostakowski

Wydawca: DUX Recording Producers

 

Pierre Rode: 24 Caprices for Solo Violin”

Roksana Kwaśnikowska

Reżyser dźwięku: Małgorzata Polańska

Wydawca: DUX Recording Producers, Chopin University Press

 

ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – WIĘKSZE SKŁADY

 

Mieczysław Wajnberg

String Quartets Nos. 5 & 6”

Kwartet Śląski

Reżyser dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska

Wydawca: CD Accord

 

ALBUM ROKU MUZYKA KAMERALNA – DUETY

 

Andrzej Krzanowski

Reliefs”

Arkadiusz Bialic, Maciej Frąckiewicz, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik, Lutosławski Quartet

Reżyserzy dźwięku: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Ewa Guziołek-Tubelewicz

Wydawca: PWM/Anaklasis

 

ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA

 

Marcin Józef Żebrowski

Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis”

Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka

Reżyserzy dźwięku: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin

Wydawca: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu / CD Accord

 

Supraskie Kantyki”

Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej

Reżyserzy dźwięku: Marcin Guz, Lech Tołwiński

Wydawca: DUX Recording Producers

 

ALBUM ROKU MUZYKA ORATORYJNA I OPEROWA

 

Wolfgang Amadeusz Mozart

Requiem d-moll, KV 626. Ryszard Zimak in memoriam”

Małgorzata Rodek, Elżbieta Wróblewska, Jerzy Knetig, Wojciech Gierlach, AMFC Vocal Consort, Chór Mieszany i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod dyrekcją Ryszarda Zimaka

Reżyser dźwięku: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza

Wydawca: Chopin University Press

 

ALBUM ROKU MUZYKA CHÓRALNA

 

Henryk Mikołaj GÓRECKI

Folk Songs”

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak

Reżyserzy dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski

Wydawca: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”


 

Gratulujemy wszystkim nagrodzonym.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.