Zwycięzca Konkursu Królowej Elżbiety, Jonathan Fournel, po raz pierwszy w Filharmonii Krakowskiej - 29-30.11.2024
Już jako szesnastolatek został przyjęty do Paryskiego Conservatoire National Supérieur de Musique, a następnie dostał się pod skrzydła Louisa Lortiego na kolejne lata studiów. Ale to wygrana jednego z najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych świata – Międzynarodowego Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli – otworzyła mu w 2021 roku drzwi do największych scen muzycznych i światowej kariery. Pianista Jonathan Fournel, o którym mowa, wystąpi po raz pierwszy na estradzie Filharmonii Krakowskiej podczas najbliższych koncertów symfonicznych – 29 listopada br. o godz. 19.30 i 30 listopada o godz. 18.00, gdzie wykona V Koncert fortepianowy F-dur op. 103 Camille’a Saint-Saënsa zwany Egipskim. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej poprowadzona przez włoskiego dyrygenta – Marca Angiusa.
„To, co najbardziej uderza w grze Fournela, poza jego oszałamiającą techniką i niezwykłym spektrum brzmień, to zrównoważona mieszanka wykwintnego wyrafinowania i dzikiego instynktu, jego naturalny liryzm i jasna klarowność interpretacji rzucających światło na szczegóły przy bardzo dojrzałym rozumieniu dzieła” – czytamy w oficjalnym biogramie pianisty. Wykonywany przez niego przed krakowską publicznością V Koncert Saint-Saënsa jest doskonałym materiałem do zaprezentowania całej palety pianistycznych umiejętności, a poza tym sam w sobie stanowi interesującą pozycję programową, także przez fakt, że dotąd wykonany został w Filharmonii Krakowskiej zaledwie dwukrotnie, w tym przez mentora Fournela, czyli Luisa Lortiego w 2015 roku. „Wyjątkowa obrazowość nazwanej przez Saint-Saënsa morską podróżą kompozycji sprawia, że wsłuchując się w szybkie figuracje w partii fortepianu z pewnością uda nam się usłyszeć ćwierkanie egzotycznych świerszczy i rechot żab na brzegach Nilu, a w finale odnaleźć ciężkie dudnienie silników statku, mknącego po falach jednej z najdłuższych rzek świata” (Dorota Staszkiewicz). Dość wspomnieć, że koncert zachwycił krytyków już w momencie jego premiery w maju 1896 roku, a kompozytor i jednocześnie solista prawykonania, doczekał się miana twórcy „dzieła fantazji, zdobionego i kolorowego jak jeden z najpiękniejszych budynków Alhambry”.
W pozostałych punktach programu obu koncertów znajdują się nie mniej atrakcyjne propozycje repertuarowe. Wieczory otworzy bowiem suita nr 1 L’Arlesienne Bizeta, zaś po przerwie usłyszymy Karnawał rzymski Berlioza oraz wielce oczekiwane w salach filharmonicznych Boléro Ravela.
O warsztacie kompozytorskim twórców od XIX do XXI wieku, inspiracjach, różnicach i recepcji dzieł otwierających nowe ścieżki twórcze rozmawiać będzie Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz podczas poprzedzającego sobotni koncert Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” z ekspertem w tej dziedzinie – kompozytorem Wojciechem Widłakiem. Spotkanie odbędzie się 30 listopada br. o godz. 16.30 w Sali Złotej, a wstęp na to wydarzenie jest nieodpłatny.