Wystawa THIRD SKIN oraz listopadowe projekty OP ENHEIM
Monica Bonvicini, Charlotte Moorman, Felix Gonzalez-Torres i Pipilotti Rist to tylko niektóre z nazwisk artystów i artystek, których prace można oglądać w OP ENHEIM od 17 września.
Pochodzące z uznanej na arenie międzynarodowej kolekcji Eriki Hoffmann-Koenige (Sammlung Hoffmann i Schenkung Sammlung Hoffmann) prace zostały dobrane przez kuratorki: Dorothée Brill i Luise Richter, a ich tematyka porusza się po szerokim spektrum rozumienia granic.
Prezentowane na wystawie obiekty nie skupiają się jednak na granicach geograficznych i politycznych – mówią o granicach międzyludzkich z jednej strony i granicach artystycznych z drugiej. Poruszają wątki zacierania się granic tożsamościowych, przekraczaniu powszechnie uznanych norm – tak społecznych, jak i płciowych. Ale opowiadają też o granicach między malarstwem i rzeźbą, malarstwem i fotografią, rzeźbą i performansem, powierzchnią i przestrzenią, tym, co słyszalne i tym, co widzialne. Negocjują – w artystyczny sposób – z granicami ludzkiego ciała, społecznymi klasyfikacjami, przypisaniem ról związanych z płcią czy głośnymi lub cichymi, zauważalnymi lub tymi mniej widzianymi, przesunięciami i zmianami, jakie coraz szybciej zachodzą w naszym świecie.
– Wystawa „THIRD SKIN” w OP ENHEIM nawiązuje do wypowiedzi Eriki Hoffmann, która kiedyś określiła ubrania jako drugą skórę, a swoją kolekcję sztuki, z którą żyje od lat 60., jako „trzecią skórę" – mówią kuratorki wystawy, Dorothée Brill i Luisa Richter. – Podobnie jak tytuł, również sama wystawa inspirowana jest zasadami, jakie stosowane są w czasie prezentacji dzieł w zacisznych pokojach kolekcjonerki w Berlinie i koncentruje się na dialogu, jaki powstaje między niektórymi pracami w intymności niegdyś prywatnych pomieszczeń Kamienicy Oppenheimów. Koncepcja wystawy skupia się na ludzkim odpowiedniku, ludzkim ciele, międzyludzkim zrozumieniu oraz aspektach rozgraniczenia, włączenia, transformacji i zniknięcia.
Wystawa realizowana jest we współpracy OP ENHEIM z Schenkung Sammlung Hoffmann, Staatlichen Kunstsammlungen Dresden.
Projekt realizowany dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Gminy Wrocław.
THIRD SKIN. Prace z Sammlung Hoffmann i Schenkung Sammlung Hoffmann
Czas trwania wystawy: 17.09.2023 – 14.01.2024
Artyści i artystki:
Nobuyoshi Araki
Jean-Michel Basquiat
Vanessa Beecroft
Madeleine Berkhemer
Monica Bonvicini
Felix Droese
Felix Gonzalez-Torres
Silvia Kolbowski
Thomas Locher
Charlotte Moorman
Chloe Piene
Pipilotti Rist
Lawrence Weiner
Kuratorki:
Dorothée Brill
Luise Richter
Organizator: OP ENHEIM | VOP
Współorganizator: Schenkung Sammlung Hoffmann, Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Mecenas Honorowy: WOMAK
Mecenas: GENTZ, SDZEGAL Schindhelm
Partnerzy:
KEIM, OPEN-Reklama Oksana
Solnik-Krzyżanowska
Patroni medialni:
Radio Nowy Świat
Gazeta Wyborcza
Magazyn SZUM
Magazyn PURPOSE
Pismo artystyczne Format
OCZY.MAG
Wroclife
---
09.11.2023, godz. 18:30–19:30
OP_TALKS | Granice::Miłość| Idealni kochankowie
Ocenzurowany wizerunek miłości. Twórczość Felixa Gonzalesa Torresa
Punktem wyjścia do spotkania jest postać jednego z twórców, którego praca prezentowana jest na wystawie – Felixa Gonzalesa Torresa. Artysta zmarł w 1996 roku na skutek komplikacji zdrowotnych wynikających z AIDS. Odradzający się problem w krajach azjatyckich czy afrykańskich, zdaje się być ważnym w aktualnym świecie, w którym o AIDS i HIV się nie mówi. Ale też inny punkt widzenia jest tu ważny – Gonzales-Torres tak, jak wielu twórców lat 80. i 90. zadawał pytania dotyczące konstruktu tożsamości, w tym istotnej wówczas tożsamości homoseksualnej. Żarówki w jednej z jego prac przywodziły na myśl atmosferę tanecznego klubu, rozsypane na podłodze cukierki przewrotnie odnosiły się do AZT – leku stosowanego do zwalczania wirusa HIV. A łóżko? Tak ja para ściennych zegarów (Idealni Kochankowie) z tego samego roku, wskazujących czas z różnicą kilku sekund, stało się ono ocenzurowanym wizerunkiem miłości między członkami tej samej płci. Era walki o prawa homoseksualistów rozpoczęła się w latach 80. W 1987 roku powstało ACTUP (organizacja działająca m.in. na rzecz chorych na AIDS), a wraz z jej pojawieniem się wśród homoseksualnych twórców odżyły stare pytania dotyczące związków pomiędzy sztuką a polityką, jak również swobody w obszarze tożsamości seksualnej.
Felix Gonzales Torres do końca swojego życia tworzył prace, które wskazywały na czyjąś nieobecność. Artysta stał się znany najbardziej dzięki swoim efemerycznym instalacjom: stosom cukierków rozsypanych w rogu, stercie plakatów na podłodze lub sznurowym świateł zwisających z sufitu. Twórczość ta doskonale wpisywała się w nurt sztuki konceptualnej oraz minimalistycznej lat 60. i 70. XX wieku. Gonzales-Torres wzorował się na minimalistach z poprzednich epok, takich jak Donald Judd czy Dan Flavin, jednak swojej twórczości nadawał współczesny wydźwięk.
---
15.11.2023, godz. 18:30
OP_TALKS | Oprowadzanie po wystawie #3 | siła
THIRD SKIN | Prace z Sammlung Hoffmann i Schenkung Sammlung Hoffmann
W ramach trwania wystawy odbędą się oprowadzania po wystawie, które prowadzone będą przez Kamę Wróbel, dyrektor OP ENHEIM i autorkę koncepcji wydarzeń towarzyszących programu społecznego. Każde oprowadzanie będzie dedykowane innej kategorii. Planowane są oprowadzania tematyczne według klucza:
- Oprowadzanie po wystawie #1 | ciało – zwiedzanie wystawy według klucza, który uwypukli prace i postawy artystów ważnych w kontekście prowadzonej narracji z punktu widzenia cielesności i różnych praktyk artystycznych związanych z ciałem i cielesnością tak kobiet, jak i mężczyzn i kryjących się w pracach tych wątków.
- Oprowadzanie po wystawie #2| ograniczenia – zwiedzanie wystawy według klucza, który uwypukli prace i postawy artystów ważnych w kontekście prowadzonej narracji z punktu widzenia możności/niemożności artystów, sposoby przeciwdziałania, walki z systemem, opresją czy narzuconymi granicami / ograniczeniami.
- Oprowadzanie po wystawie #3| siła – zwiedzanie wystawy według klucza, który uwypukli prace i postawy artystów ważnych w kontekście prowadzonej narracji z punktu widzenia siły wewnętrznej, przełamywania ograniczeń własnych, formalnych, zdrowotnych, systemowych.
- Oprowadzanie po wystawie #4 | tożsamość – zwiedzanie wystawy według klucza, który uwypukli prace i postawy artystów ważnych w kontekście prowadzonej narracji z punktu widzenia zmian, jakie zachodziły w społeczeństwo od lat 80., przewartościowań związanych z tożsamością seksualną, własną czy postrzegania wartości i ich przełamywania.
---
24.11.2023, godz. 19:00–19:30
Granice:: Cielesność | Taniec mroku | Butoh
Działanie performatywne dla publiczności z Natsuko Kono
Kontrola ciała i emocji w postaci tańca Butō jest poszerzeniem kontekstu prac autorstwa jednego z bardziej uznanych fotografów japońskiego pochodzenia – twórcy Nobuyoshi Araki. Odnosimy się tu nie tylko do poznania japońskiej kultury mroku i cielesności, możliwość dokonania eksploracji kinbaku shibari, rodowej sztuki japońskiej niewoli, ultra skodyfikowanej formy dyscypliny wykorzystującej węzły i liny. Wszystko to w kontekście rozumienia i postrzegania ciała – tak żeńskiego, jak i męskiego – w aspekcie jego piękna, zmysłowości i doznań, ale też krańcowości. Działanie performatywne w przestrzeni galerii, w której artysta-performer wykona dla publiczności taniec Butō, wywodzący się z japońskiej kultury taniec mroku, ciemności, gdzie traktuje się ciało, jako materię nieustannie balansującą na krawędzi życia i śmierci – jako narzędzie do wyrażania poprzez ruch swojego poczucia egzystencji. Pierwszy spektakl Butō pt. „Zakazane kolory” (1959) inspirowany był nowelą autorstwa Yukio Mishimy, która poruszała problem homoseksualizmu i związku przemocy z seksualnością. Zostały w nim wykorzystane popularne na Zachodzie strategie performatywne związane z happeningiem i body artem.
---
25–26.11.2023, godz. 11:00–17:00
Imaginery in Butoh
Warsztaty z Natsuko Kono
Butoh jest dobrze znane z wykorzystywania transformacyjnych obrazów w bardzo szczególny sposób. Być może wszystkie prace taneczne i ruchowe w jakiś sposób wykorzystują obrazy, ale jest coś charakterystycznego w używaniu języka przez Butoh i sposobie pracy z tym językiem. Butoh angażuje się w obrazy nie jako coś, co należy wyrazić poprzez ciało, ale jako proces, który wprawia ciało w ruch i metamorfozę. To, co nazywamy „obrazami” w Butoh, nie jest zjawiskiem czysto wizualnym. Należy wziąć pod uwagę wszystkie ich zmysłowe i teksturalne cechy, takie jak dźwięk, temperatura, ruch, kształt lub smak. Przez 2 dni uczestnicy będą prowadzeni przez ćwiczenia, które zwiększą ich świadomość przestrzeni pomiędzy i poza nią. Uczestnik powinien rozważyć powierzchnię ciała, skórę jako narząd zmysłów i jako rodzaj membrany lub granicy między wnętrzem a zewnętrzem ciała. Następnie warsztaty obejmą relację człowieka z obrazami. Zostaną również przedstawione niektóre z Butoh Fu (notacje) do pracy. Jest to szansa, aby odłożyć na bok wszelkie emocjonalne osądy i zamanifestować obrazy w fizycznych szczegółach.
---
26.11.2023, godz. 12:00
OP_WALKS | Wspólne spacery do wrocławskich miejsc kultury
OPT Zamek
OP_WALKS to wspólne spacery do miejsc kultury organizowane przez OP ENHEIM. Raz w miesiącu można wspólnie udać się do wybranych galerii i pracowni wrocławskich twórców, aby zwiedzić aktualnie odbywające się w nich wystawy.
Spotkaniom tym towarzyszyć będzie komentarz wprowadzający, a także oprowadzanie z możliwością dyskusji i co ważne – doświadczenie grupowego obcowania ze sztuką. Bez pośpiechu, w dobrym towarzystwie można będzie spędzić niedzielne popołudnia rozmawiając i spacerując, pewnie też od czasu do czasu wymieniając refleksje przy kawie. Udział w projekcie jest bezpłatny.
---