Bliżej brzmienia Chopina [Koncert laureatów 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych]
„Usłyszeć, jak grał Fryderyk Chopin. Takie niespełnialne marzenie” – tymi słowami przewodniczącego jury, Wojciecha Świtały, rozpoczął się Koncert laureatów 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, który odbył się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej 15 października 2023 r.
Występ laureatów poprzedzony został uroczystą galą wręczenia nagród. Podczas uroczystości publiczność usłyszała przemówienia przewodniczącego jury – Wojciecha Świtały oraz dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Artura Szklenera, dyrektora Konkursu. Następnie publiczności zostali przedstawieni zwycięzcy:
I nagroda – Eric Guo, Kanada
II nagroda – Piotr Pawlak, Polska
III nagroda ex aequo – Angie Zhang, USA
III nagroda ex aequo – Yonghuan Zhong, Chiny
Wśród finalistów znaleźli się również Kamila Sacharzewska (Polska) oraz Martin Nöbauer (Austria).
Podczas gali zostały wręczone także dodatkowe nagrody specjalne:
Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie Mazurków dla Erica Guo oraz nagroda ORLEN dla najwyżej ocenionego uczestnika reprezentującego Polskę dla Piotra Pawlaka oraz Kamili Sacharzewskiej.
W drugiej części wieczoru odbył się koncert z udziałem laureatów Konkursu. Każdy z pianistów wykonywał dzieła Fryderyka Chopina na fortepianie Pleyela (Paryż, 1842). W pierwszej części koncertu usłyszeliśmy laureatkę III miejsca Angie Zhang, która zaprezentowała Balladę g-moll op. 23, po czym wystąpił laureat III nagrody ex aequo Yonghuan Zhong z Balladą F-dur op. 38. Poziom laureatów III miejsca był bardzo wyrównany. Ballady pełne były charakteru, melodyjności i różnorodności. Oba wykonania wzbudziły równy entuzjazm publiczności, co tylko potwierdza trafność przydzielenia nagród ex aequo przez jury Konkursu.
Następnie na scenie usłyszeliśmy laureata II nagrody – Piotra Pawlaka, który wykonał następujące utwory: Mazurek a-moll op. 17 nr 4 oraz Barkarola Fis-dur op. 60. Artysta od pierwszych dźwięków zachwycił publiczność. Pianista czarował brzmieniem oraz barwą. Wykonanie można uznać za pełne życia, emocji i kolorów – dojrzałe i świadome. Piotr Pawlak korzystał z wszelkich możliwości fortepianu, dzięki czemu można stwierdzić, że muzyk swoim występem ożywił twórczość Fryderyka Chopina. Pianista został nagrodzony długimi, obfitymi brawami.
Po przerwie, w drugiej części koncertu, wystąpił laureat I nagrody Eric Guo wraz z {oh!} Orkiestrą pod batutą Václava Luksa – członka jury Konkursu, dyrygenta, klawesynisty oraz waltornisty. Eric Guo wykonał Koncert fortepianowy e-moll op. 11. Mimo młodego wieku zaledwie 21-letni Kanadyjczyk zafascynował słuchaczy, jeszcze zanim w Koncercie wybrzmiała partia fortepianu. Pianista swoją wirtuozerią, a zarazem naturalnością tworzył na scenie dzieło najwyższej klasy. Eric Guo wykorzystał wszystkie niuanse Koncertu, aby w oryginalny sposób tworzyć fascynujące napięcie. Atmosferę budowały też emocje publiczności, która nawet oddychała z solistą i orkiestrą. Nie można zapomnieć o wielkim zaangażowaniu muzyków {oh!} Orkiestry, którzy emanowali ogromną energią. Ostatnie dźwięki Koncertu były rozładowaniem budowanych przez ponad 30 minut emocji oraz impulsem do kilkuminutowych, zasłużonych owacji na stojąco.
Podczas całości Konkursu mogliśmy wysłuchać 35 pianistów z 14 krajów. Do drugiego etapu awansowało 15 muzyków, z czego wyłoniono 6 finalistów. W ostatnim dniu na scenie wysłuchaliśmy występów 4 laureatów Konkursu. W trakcie 10 dni Konkursu wraz ze słuchaczami obecne były nie tylko dzieła Chopina, ale również kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także utwory kompozytorów polskich, takich jak Maria Szymanowska czy Michał Kleofas Ogiński.
Nawiązując do słów przewodniczącego jury – Wojciecha Świtały – niestety gry Chopina już nie usłyszymy, jednak śmiało mogę stwierdzić, że dzięki Konkursowi Chopinowskiemu na Instrumentach Historycznych możemy się do niej chociaż nieco zbliżyć.