Wiosna w Teatrze Andersena w Lublinie

-
15.03.2024
Podwójne życie Weroniki; fot. Maciek Rukasz

Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie zaprasza na nadchodzące spektakle dla młodzieży i dorosłych. W repertuarze Podwójne życie Weroniki oraz Bestia.

 

16 i 17 marca o godzinie 18.00 Teatr Andersena zagra spektakl Podwójne życie Weroniki w reż. Krzysztofa Rzączyńskiego. Spektakl oparty na motywach scenariusza Chórzystka Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza oraz filmu Podwójne życie Weroniki z muzyką Zbigniewa Preisnera. Spektakl przeznaczony jest dla starszych widzów – młodzieży od 16 roku życia i dorosłych.

https://www.bilety24.pl/teatr/1062-podwojne-zycie-weroniki-48711?id=565747

Dodatkowo, 23 marca o godzinie 19.00 Podwójne życie Weroniki zostanie zagrane w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy”. Więcej informacji o wydarzeniu: https://alternatywy.art/press/3357. Bilety do kupienia online: https://biletyna.pl/spektakl/Podwojne-zycie-Weroniki-spektakl-Teatru-im-HCh-Andersena-rez-Krzysztof-Rzaczynski/Warszawa

 

13 kwietnia odbędzie się premiera spektaklu Bestia w reż. Doroty Abbe – spektaklu dla młodzieży od 14 roku życia. „Nowa” zmienia szkołę i wkracza w nieznane jej środowisko. Żeby przełknąć zastaną rzeczywistość, wymyśla świat z filmu, z amerykańskiego musicalu dla nastolatków. To propozycja, która porusza trudne i ważne kwestia dla młodych ludzi w nieinfantylny sposób. Świat Bestii jest światem współczesnej młodzieży, bez upiększania, bez pouczającego tonu dorosłych. Stanowi pretekst do rozmowy o problemach i pokazania gdzie szukać pomocy. 

 

Podwójne życie Weroniki, reż. Krzysztof Rzączyński

Spektakl oparty na motywach scenariusza Chórzystka Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza oraz filmu Podwójne życie Weroniki z muzyką Zbigniewa Preisnera.

 

Podwójne życie Weroniki znamy głównie z dużego ekranu. Krzysztof Kieślowski otrzymał za ten film nagrodę na festiwalu w Cannes, a Irène Jacob, wcielająca się w postacie tytułowe, nagrodę dla najlepszej aktorki.

 

Scenariusz Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza opowiada o przeczuciu jakiego doświadczają dwie kobiety o tym samym imieniu, wyglądzie i podobnych, do pewnego momentu, życiorysach. Bohaterki nic nie wiedzą o swoim istnieniu, ale podświadomie czują swoją obecność. Choć zbieżność losów obu postaci jest niepodważalna, to jednak to co najważniejsze, kryje się w różniących je sprawach. Pasja do śpiewania pierwszej Weroniki jest żarliwa i bezkompromisowa, tak jak bezkompromisowy powinien być artysta. Natomiast druga Weronika wybiera spokojne życie i miłość, jej temperament jest refleksyjny i skierowany do wewnątrz. Można by powiedzieć, że każda z nich jest częścią tej samej osoby. Wszak wszyscy jesteśmy w jakimś sensie podwójni, przełamani na pół, toczymy wewnętrzny dialog, gdzie do głosu dochodzą różne strony naszej osobowości, w zależności od doświadczeń, przeszkód, momentów w życiu.

 

Spektakl Teatru Andersena jest próbą badania w warunkach scenicznych różnych opcji, czy w życiu wybrać „święty spokój”? Czy iść za celem powołania? Czy wybierając normalność nie tracimy czegoś ważnego z oczu? Czy będąc w momencie kryzysu coś nam nie umyka? Ja? Drugi człowiek? Wspólnota?

 

Twórcy spektaklu dziękują Marii Kieślowskiej, Marcie Hryniak oraz Krzysztofowi Piesiewiczowi za przychylność i wsparcie przy powstaniu tekstu i spektaklu.

 

W 2019 roku spektakl był prezentowany na 4 Festiwalu małych Premier w Wałbrzychu. 

 

---

 

Bestia, reż. Dorota Abbe

„Nowa” zmienia szkołę i wkracza w nieznane jej środowisko. Żeby przełknąć zastaną rzeczywistość, wymyśla świat z filmu, z amerykańskiego musicalu dla nastolatków. Są w nim wampiry, wilkołaki i kicie. Są zmagania z samym/ą sobą, są miłosne historie, groza i śmiech. Są dramaty i jest happy end. Są musicalowe hity i efektowne układy choreo.

 

Co dzieje się, kiedy muzyka cichnie, a maski opadają? Co kryją pod nimi nastoletni bohaterowie? Czy można ich wtłoczyć w jakieś ramy, schematy? A może sami się w nie wtłaczają? Czy System, w którym są zamknięci, ma nad nimi władzę? Jak się przed nim bronią? Co widzą w sobie nawzajem? A jak widzimy ich my, dorośli, czy umiemy z nimi rozmawiać, czy próbujemy ich zrozumieć?

 

Po czytaniu performatywnym do dialogu zaproszona została młodzież. Twórcy chcą, żeby świat „Bestii” był ich światem, żeby nie ściemniał, nie upiększał, żeby mogli się w nim przejrzeć.

 

„Nie będzie piosenki finałowej, bo to nie amerykański film. I nikt się nie zabije, bo to tylko teatr. Ale jakoś dokończymy tę szopkę. Pokażemy wam rzeczywistość” – mówią w finale bohaterowie dramatu.

 

Czy to też wasza rzeczywistość? Przekonajcie się sami.

 

Terminy:

16.04, g. 9.30 i 11.30

17.04, g. 9.30 i 11.30

18.04, g. 9.30 i 11.30

19.04, g. 9.30 i 11.30

23.04, g. 9.30 i 11.30

24.04, g. 9.30 i 11.30

 

---

 

www.teatrandersena.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.