Trwa 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta jest stałym punktem Festiwali Mozartowskich. Nie inaczej jest w tym roku, a Requiem usłyszymy aż dwukrotnie. 14 czerwca (piątek) zabrzmi wersja klasyczna – z solistami Magdaleną Stefaniak (sopran), Judytą Rapacz (mezzosopran), Andrzejem Lampertem (tenor) oraz Krzysztofem Bączykiem (bas), Zespołem Wokalnym i Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV zadyryguje Adam Banaszak.
Tydzień później – 21 czerwca (piątek) – usłyszymy mozartowskie Requiem w nowej wersji opracowanej przez angielskiego dyrygenta Howarda Armana. Opiera się ona na zachowanych źródłach rękopisów Mozarta i uzupełnieniach Süßmayra; w kilku miejscach nowa partytura różni się od materiału wyjściowego, który Arman przepisuje z ostrożnością i należytą pokorą. Powstaje nowa jakość, która łączy tradycję z nieodmiennym idiomem muzyki Mozarta. Soliści: Katarzyna Hołysz (sopran), Anna Grycan (mezzosopran), Krystian Adam Krzeszowiak (tenor), Remigiusz Łukomski (bas), Zespołem Wokalnym i orkiestrą MACV zadyryguje Adam Banaszak. Oba koncerty odbędą się w Bazylice św. Krzyża.
O Requiem napisano całe tomy. O tajemniczym zamówieniu, o wycieńczonym pracą i życiem organizmie młodego przecież wciąż człowieka, o walce z czasem… Mozart nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nią – jak już wiemy dzisiaj – muzyczny amator, hrabia Franz Walsegg, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje. Z tego powodu przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat okoliczności tego zamówienia – jedną z najsłynniejszych interpretacji tego epizodu można odnaleźć w filmie Amadeusz Miloša Formana. Mozart, mimo zapłaty „z góry”, nie od razu przystąpił do pracy. Nie miał zresztą na to zbyt wiele czasu, bowiem równolegle tworzył opery: Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Gdy wreszcie zabrał się do komponowania mszy, podupadł na zdrowiu. Złożony chorobą, w ostatnich dniach swojego życia podyktował swojemu przyjacielowi, Franzowi Xaverowi Süssmayrowi, kolejne frazy Requiem. Między jawą a gorączką komponował w przekonaniu, że będzie to msza żałobna za jego duszę. Umarł 4 grudnia 1791 roku, mając 35 lat, w trakcie dyktowania ósmego taktu przepięknej Lacrimosy.
Znawcy muzyki Mozarta będą mogli porównać wersję klasyczną z tą opracowaną przez Howarda Armana. Miłośnicy muzyki po prostu zanurzą się w nieśmiertelnym pięknie muzyki, którą Mozart żegnał się ze światem…
A już 30 czerwca (niedziela) Warszawska Opera Kameralna zaprasza na Galę Finałową 33. Festiwalu Mozartowskiego. W Teatrze Polskim zderzona zostanie ze sobą muzyka dwóch wielkich mistrzów i odwiecznych rywali: Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonia Salieriego. Od dawna związek tych dwóch kompozytorów rozpala wyobraźnię twórców – w XIX wieku choćby w postaci tragedii Puszkina, a następnie opery Rimskiego-Korsakowa, w wieku XX w postaci dramatu Petera Shaffera, a następnie filmu Miloša Formana. Ile w tym wszystkim prawdy, ile legendy, ile konfabulacji? My chcemy przysłuchać się muzyce.
Zderzone zostaną ze sobą: uwertura Mozarta (Uprowadzenie z seraju) i uwertura Salieriego (Axur), sceny zespołowe i taneczne (początek opery Falstaff Salieriego oraz finał I aktu Don Giovanniego Mozarta), arie (Sorte pettegola, meco la vuoi Falstaffa i Fin ch’han dal vino Don Giovanniego oraz Ah, lo sento… Europy i Der Hölle Rahe Królowej Nocy), duety czy tercety (Soave sia il vento z Così fan tutte Mozarta oraz Cari oggetti del mio core z opery Prima la musica e poi le parole Salieriego), wreszcie finały (Axur, Wesele Figara, Don Giovanni). Przecież najważniejsza jest muzyka – w najlepszym wykonaniu – dla najwspanialszej festiwalowej publiczności.
Wystąpią: Piotr Buszewski (tenor), Katarzyna Drelich (sopran), Mariusz Godlewski (baryton), Ruby Hughes (sopran), Łukasz Klimczak (baryton), Jasin Rammal-Rykała (bas), Justyna Rapacz (mezzosopran), Dorota Szczepańska (sopran) oraz Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (kier. Krzysztof Kusiel-Moroz) i Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV. Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak, scenografia: Katarzyna Gabrat-Szymańska, video i światła: Monika Stolarska, reżyseria: Tomasz Cyz.
Wieczór poprowadzą Alicja Węgorzewska-Whiskerd – Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Jerzy Snakowski. Nie zabraknie niespodzianek. Warszawska Opera Kameralna zaprasza do wspólnego uczestnictwa w Gali Finałowej 33. Festiwalu Mozartowskiego, 30 czerwca (godz. 18.00) w Teatrze Polskim w Warszawie.
Szczegółowy program znajdą Państwo na stronie internetowej www.operakameralna.pl oraz w mediach społecznościowych Warszawskiej Opery Kameralnej.