Światowa premiera w wykonaniu Chóru Politechniki Morskiej w Szczecinie przeszła do historii! Chórzyści zagrali na kamieniach!
W ubiegłą sobotę, 12 października, w urokliwych wnętrzach Bazyliki Mniejszej im. Jana Chrzciciela w Szczecinie premierowo wybrzmiały dźwięki wyjątkowego dzieła znakomitej współczesnej warszawskiej kompozytorki, Anny Marii Huszczy - Sanctus Otto Marianus Apostolus Pomeranie. Prawykonania dokonał Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz zaproszeni artyści pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch, prof. Akademii Sztuki w Szczecinie. Artyści rozpoczęli koncert odwróceni tyłem do publiczności - był to prawdziwy muzyczny spektakl.
„Już siódmy raz miałam niezwykłą przyjemność i zaszczyt dokonać premiery wokalno-instrumentalnego sakralnego dzieła, które cyklicznie odbywają się w Bazylice Mniejszej w Szczecinie dzięki inicjatywie ks. prałata Aleksandra Ziejewskiego” – mówi dyrygentka.
Sanctus Otto Marianus Apostolus Pomeranie to utwór na chór mieszany, saksofon, multiperkusję i trio smyczkowe, będący muzyczną metaforą procesu chrystianizacji na Pomorzu. Ośmioczęściowa kompozycja pełna jest nietypowych i nietuzinkowych brzmień oraz przepięknych harmonii, a także zabiegów muzycznych - jak choćby wykorzystanie kamieni jako osobliwych instrumentów, na których „grali” chórzyści.
Prawykonanie ośmioczęściowej, zróżnicowanej kompozycji spotkało się z ogromną przychylnością publicznosci, o czym świadczył wypełniony po brzegi kościół oraz gromkie oklaski, którymi zostali nagrodzeni artyści. „To dla nas niezwykle ważne - szczególnie iż mogliśmy wykonać ten znakomity utwór w obecności kompozytorki” – mówi chórzystka, Klaudia Nowak.
Ponad 80-osobowy Chór Politechniki Morskiej wystąpił w towarzystwie zespołu instrumentalistów w składzie: Tomasz Licak – saksofon; Antonia Kadur – multiperkusja oraz członkowie Karłowicz Quartet: Ela Fabiszak-Dąbrowska – skrzypce, Dawid Pajdzik – altówka, Klara Świdrów – wiolonczela.
„Pierwsze wykonanie, konsultacje z kompozytorem, a także udział w procesie twórczym wiąże się zawsze z wielką odpowiedzialnością, ale też z ekscytacją i dużym przeżyciem” – zdradza dyrygentka.
Dzieło Sanctus Otto Marianus Apostolus Pomeraniae, pomimo czytelnych części tworzy jedną, spójną formę, która nie pozostawia miejsca na dekoncentrację. Zarówno dla wykonawców, jak i dla publiczności. Jedność w wielości jest kluczowa dla odbioru historii chrystianizacji na Pomorzu, która stanowiła inspirację do zbudowania narracji.
„Doskonale tę ideę odczytała Sylwia Fabiańczyk-Makuch, a ekspresja wykonawców, zarówno chórzystów, jak i instrumentalistów, dodatkowo wzmocniła znaczeniową stronę dzieła” –podsumowała prawykonanie kompozytorka. „Zespół świetnie uchwycił i uwypuklił różnice dynamiczne, podkreślił imitacje oraz efekty kolorystyczne. Wielozadaniowość chóru słyszalna jest podczas gry na kamieniach, będących symbolem połączenia świata Słowian i chrześcijan”.
Koncert odbył się w ramach obchodów 900-lecia misji św. Ottona na Pomorzu Zachodnim oraz VI Rocznicy Koronacji Obrazu Matki Bożej Zwycięskiej Królowej Polski.
Do tej pory w Bazylice św. Jana Chrzciciela wybrzmiały prawykonania dzieł autorstwa takich kompozytorów jak: Marek Raczyński, Marek Czerniewicz, Janusz Stalmierski, Zuzanna Falkowska oraz Jacek Sykulski. Wszystkie kompozycje wykonał Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz zaproszeni instrumentaliści pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch
Wykonawcy:
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie
Tomasz Licak - saksofon
Antonia Kadur - multiperkusja
Ela Fabiszak-Dąbrowska - skrzypce
Dawid Pajdzik - altówka
Klara Świdrów - wiolonczela
Sylwia Fabiańczyk-Makuch - dyrygent