The rite of marimbas. Koncert karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

-
06.01.2024
The rite of marimbas. Koncert karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

13 stycznia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Piotra Wacławika, dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie i Aspen Music Festival and School w USA. Wystąpią znakomici soliści: wibrafonista, kompozytor Miłosz Rutkowski, perkusistka, marimbafonistka Elwira Ślązak oraz Mateusz Smoczyński, artysta należący do najciekawszych muzycznych indywidualności swego pokolenia i czołowych współczesnych skrzypków jazzowych.

 

13 stycznia 2024, godz. 19.00

The rite of marimbas. Koncert karnawałowy

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy:

Miłosz Rutkowski | marimba

Elwira Ślązak | marimba

Mateusz Smoczyński | skrzypce, skrzypce barytonowe

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Piotr Wacławik | dyrygent

 

Program:

 

Stanisław Moniuszko

Bajka. Uwertura fantastyczna

 

Robert Oetomo

Soar. Koncert nr 1 na marimbę i orkiestrę smyczkową

 

przerwa

 

Mateusz Smoczyński

Symphonic Syncopations. Koncert na skrzypce, skrzypce barytonowe, marimbę i orkiestrę

prawykonanie

 

Paul Dukas

Uczeń czarnoksiężnika

 

Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku (określona jako „uwertura fantastyczna”) to przykład sugestywnej muzyki quasi-programowej, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym – kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając literackiego programu. Można żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym – pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł scenicznych.

 

Paul Dukas, francuski kompozytor z pokolenia sławnego Claude’a Debussy’ego, to postać nieco dziś zapomniana – tylko nieliczne jego dzieła (niewiele też się ich zachowało, bo krytyczny autor sam unicestwił sporą część własnej spuścizny) powracają na koncertowe i teatralne sceny, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach ballady Johanna Wolfganga Goethego. Pełen traktowanej z przymrużeniem oka grozy utwór opisuje harce zaklętej miotły (symbolizują ją groteskowe brzmienia fagotu), która wymknęła się spod kontroli młodemu czarodziejowi – utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem. 

 

Mateusz Smoczyński należy do najciekawszych muzycznych indywidualności swego pokolenia i czołowych współczesnych skrzypków jazzowych. Jest laureatem prestiżowych nagród, występował na najważniejszych scenach i festiwalach jazzowych niemal na całym świecie, współpracując z plejadą najwybitniejszych gwiazd jazzowej sceny. Ma w dorobku kilkadziesiąt płyt. Od kilkunastu lat jest liderem kwintetu, założycielem New Trio oraz współzałożycielem fascynującego Atom String Quartet – pierwszego w Polsce kwartetu smyczkowego grającego jazz. Sinfonia Iuventus miała już okazję współpracy z tym inspirującym muzykiem, między innymi biorąc udział w prawykonaniu jego Koncertu podwójnego na skrzypce i saksofon tenorowy 2PiX (luty 2022), teraz – kolejne prawykonanie! Symphonic Syncopations to kolejne dzieło, w którym autor nie ukrywa swojej fascynacji sztuką amerykańskiego kompozytora-minimalisty Johna Adamsa, zwłaszcza jego kompozycją Shaker Loops, wykorzystując struktury repetytywne i eksponując element rytmu i jego przekształceń w grooves marimby i orkiestry, podczas gdy partia solowych skrzypiec dialoguje z nimi, pozostawiając wykonawcy także duże pole do improwizacji.

 

Twórca zaprezentowanego po raz pierwszy w 2013 roku Soar. Koncertu na marimbę i smyczki, australijski perkusista i kompozytor Robert Oetomo w autorskim komentarzu anonsuje tradycyjną formę trzyczęściowego, wirtuozowskiego koncertu, który łączy inspiracje klasyczne (wskazując na Bacha, Mozarta, Beethovena, Rachmaninowa, Dvořáka i Strawińskiego) oraz... wpływy rock’n’rolla.

 

W partiach marimby dwóch utworów wieczoru zaprezentuje się dwoje solistów – Miłosz Rutkowski to wibrafonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Muzyczną karierę rozpoczął w 1992 roku, debiutując z założonym przez siebie zespołem Salted Peanuts. Jest laureatem wielu konkursów, intensywnie koncertuje w Polsce i za granicą. Jego utwory na wibrafon i marimbę zostały wydane przez Norsk Musikforlag. Obecnie jest Pierwszym Perkusistą w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu i koncertuje zarówno solo, jak i z własnymi zespołami oraz z grupą perkusyjną Repercussion.

 

Elwira Ślązak, która ukończyła z wyróżnieniami Konserwatorium Muzyczne w Paryżu i Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli, legitymuje się imponującym portfolio nagród i koncertowo-fonograficznych osiągnięć. Wraz z Gabrielem Collet tworzy ceniony duet marimbafonowy Axoum Duo. Artystka jest pomysłodawczynią i współorganizatorką International Marimba Masterclasses – kursów mistrzowskich marimby dla uczniów i studentów w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Dokonała wielu prawykonań utworów jako solistka, z orkiestrą oraz utworów dedykowanych Axoum Duo.

 

Prowadzący koncert Piotr Wacławik jest absolwentem (2020) Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mirosława Jacka Błaszczyka i Krzysztofa Firlusa w klasie violi da gamba. Od sezonu artystycznego 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. Został również wybrany na stanowisko dyrygenta-asystenta na rok 2024 w Aspen Music Festival and School w USA Jest także doktorantem i wykładowcą Akademii Muzyki i Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie oraz wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich. Jako dyrygent zadebiutował w wieku 19 lat z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. Był dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej oraz dyrygentem-asystentem w Operze Śląskiej oraz w Operze Krakowskiej.

 

Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza

Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

 

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

 

www.sinfoniaiuventus.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.