„Requiem” Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Łodzi

-
22.03.2023
„Requiem” Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Łodzi

Teatr Wielki w Łodzi zaprasza do wysłuchania koncertu Requiem Giuseppe Verdiego w Niedzielę Palmową, 2 kwietnia 2023 roku o godzinie 19:00.

 

Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą. Jednak śmierć wybitnego poety włoskiego Alessandro Manzoniego, prywatnie przyjaciela Verdiego, tak bardzo poruszyła kompozytora, że postanowił uczcić jego pamięć, pisząc właśnie Messa da Requiem (tak brzmi pełny tytuł). Dzieło Verdiego, mimo że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji, jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.

 

Wysłuchanie tego pięknego utworu Organizatorzy proponują Państwu 2 kwietnia 2023 roku – w Niedzielę Palmową o godz. 19:00 – w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Rafała Janiaka. A ponieważ ta data to również rocznica śmierci wielkiego Polaka Jana Pawła II, to właśnie jego pamięci poświęcamy wykonanie tego poruszającego dzieła. Okres Świąt Wielkanocnych to czas zadumy i refleksji nad przemijaniem i sensem życia, wspomnijmy zatem – jak sam Mistrz Verdi – wszystkich naszych przyjaciół i bliskich, których zabraknie przy wielkanocnym stole.

 

Brahms uznał kompozycję Verdiego za dzieło geniusza, warto więc posłuchać i choć na chwilę oddać się refleksji. Teatr Wielki w Łodzi zaprasza.

 

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak

Koncepcja inscenizacyjna: Tomasz Man

 

Obsada:

Joanna Woś https://www.operalodz.com/JOANNA__WOS,36,29

Agnieszka Makówka https://www.operalodz.com/AGNIESZKA__MAKOWKA_,36,25

Dominik Sutowicz https://www.operalodz.com/DOMINIK__SUTOWICZ,36,20

Grzegorz Szostak https://www.operalodz.com/GRZEGORZ__SZOSTAK_,36,12

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi

Rafał Janiak, fot. Joanna Miklaszewska

Rafał Janiak

 

Kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w 1986 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura a w roku 2020 stopień doktora habilitowanego.

 

W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych wśród nich m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), wyróżnienie na  51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także był półfinalistą Conductitng Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Jest zwycięzcą konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Jury, pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jednogłośnie Grand prix. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności.  Premiera opery „Człowiek z Manufaktury” odbyła się w lutym 2019 r., a jej wersja plenerowa w maju 2019 na rynku Łódzkich Włókniarek była wydarzeniem bez precedensu.

 

Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009), oraz Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009). W 2018 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, a także otrzymał prestiżowe stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

W sezonie 2013/14 był asystentem Jacka Kaspszyka a w sezonie 2012/13 Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, któremu również miał zaszczyt asystować współpracując z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie (m.in. Korea Płd, Hiszpania).

 

Rafał Janiak regularnie koncertuje z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach oraz Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Śląskiej, Bałtyckiej, Lubelskiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej, Opolskiej czy Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

 

We wrześniu 2012 Rafał Janiak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej,  Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy.

 

Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” W.A.Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W.A.Mozarta, w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie „Oniegina” Czajkowskiego oraz w 2022 „Suor Angelica” i „Gianni Schicchi” Pucciniego (współpraca z UMFC).

 

Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, dyrygując m.in. „Barona Cygańskiego” J.Straussa a także „Turandot” Pucciniego. Od 2022 roku współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku gdzie dyryguje przedstawieniami  „Cyrulika Sewilskiego” Rossiniego.

 

Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Zespół ma w swoim dorobku już kilka nagranych płyt, z których najnowsza została nominowana do nagrody „Fryderyki 2021”. W ostatnim czasie wspólnie występowali podczas tournée po Chinach dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).

 

Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni pełniąc funkcję dziekana wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC.

 

www.rafaljaniak.com

Tomasz Man, fot. z archiwum artysty

Tomasz Man

 

Dramatopisarz i reżyser, filolog polski (studia magisterskie i doktoranckie ukończył na Uniwersytecie Wrocławskim), absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 2003-2005 był kierownikiem literackim w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a od 2004 do 2005 roku był konsultantem programowym w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W latach 1997-2002 publikował swoje teksty w „Teatrze”, „Dialogu” i „Notatniku Teatralnym”. Obecnie jest wykładowcą Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie ze stopniem profesora uczelnianego.

 

Jest autorem 20 dramatów: „Katarantka” „Historia pewnej miłości” „111”„3x2” „Dobrze” „Cięcie” „Eu”, „C(r)ash Europe”, „Świat jest skandalem” „Wszystko się uda”, „Idę tylko zimno mi w stopy”, „Moja Abba”, „Sex machine”, „Futbolistki”, „Idę tylko zimno mi w stopy”, „Nieczystość”, „Faust”, „Wojna Dziecko Matka”, „Mojżesz. Remiks”, „Hiob”, „Bóg i proch”, „Jezus przyszedł”, „Exodus”, „Kiedy byłem małym chłopcem”, „Pięknie jest żyć”, „End of Tolerance”, „Gomora”, „Conrad / Wyspiański”, „Michał Anioł”.

 

Jest autorem sztuk dla dzieci: „Zostań przyjacielem”, „Śpiąca królewna”, „Brygada Misiek”, „Aya znaczy miłość”, „Mit greckie”, „Gwiazdka i chłopiec”, „Królewna Śnieżka”. Jego sztuki są przetłumaczone na język angielski, niemiecki, francuski, włoski, rosyjski, czeski, węgierski i bułgarski.

 

Sztuki autorskie miały swoje premiery w Niemczech, Francji, na Węgrzech i we Włoszech.

 

Reżyserował na deskach polskich scen w Warszawie, Białymstoku, we Wrocławiu, w Łodzi, Rzeszowie, Częstochowie, Gdyni, Opolu, Jeleniej Górze, Zielonej Górze, Koszalinie, Szczecinie, Kielcach, Radomiu.

 

Jest twórcą radiowym. Zrealizował 15 słuchowisk na podstawie swoich tekstów oraz klasyki dramatu. Zdobył nagrody na Festiwalu Dwa Teatru w Sopocie za słuchowiska „Matka i lampart”, „Kartoteka”, „Moja Abba”, „Sex machine”, „Śmierć w Wenecji”, „Idę tylko zimno mi w stopy”, „Mojżesz. Remiks”.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.