Recital Ewy Pobłockiej na urodziny Filharmonii Łódzkiej
Od 1984 roku Filharmonia nosi imię Artura Rubinsteina, urodzonego w Łodzi jednego z największych pianistów wszech czasów. Dla podkreślenia tego faktu kolejne jubileusze FŁ obchodzone są w formie recitali fortepianowych. W tym roku, już drugi raz z rzędu, zaszczyci Filharmonię Łódzką swoją sztuką Ewa Pobłocka, która wykona wszystkie Preludia i Fugi z II tomu „Das Wohltemperierte Klavier" Johanna Sebastiana Bacha.
„Kiedy gram Bacha, nie obawiam się niczego – mówi Ewa Pobłocka. – Czuję się swobodnie i bezpiecznie, bo Bach towarzyszy mi od dzieciństwa”. Muzyka mistrza baroku to życiowa fascynacja tej artystki, którą zapoczątkowało w dzieciństwie obcowanie z muzyką organową za sprawą dziadka organisty, wykonywanie arii z Bachowskich pasji wraz z matką śpiewaczką oraz prezentowanie utworów Bacha na konkursach dla uczniów szkół muzycznych. Pierwszych rejestracji fonograficznych dziel lipskiego kantora Pobłocka dokonała jeszcze przed udziałem w Konkursie Chopinowskim (1980, V nagroda). Dwupłytowy album zawierający pierwszy tom „Das Wohltemperierte Klavier”, wydany w 2018 roku, to siódme nagranie Bacha w fonograficznym dorobku tej artystki. Album zdobył tytuł płyty miesiąca prestiżowego magazynu „Gramophone” oraz najwyższe wyróżnienie magazynu „The Record Geijutsu”. W Filharmonii Łódzkiej Ewa Pobłocka wykona w całości drugi tom genialnych preludiów i fug Bacha. Koncert uświetni 107 rocznicę urodzin Filharmonii Łódzkiej, które – przez wzgląd na patrona Artura Rubinsteina – od lat są obchodzone w formie pianistycznych recitali mistrzowskich.
15 lutego 2022, 19.00
Wykonawczyni:
Ewa Pobłocka – fortepian
Program:
J. S. Bach – Preludia i Fugi z II tomu „Das Wohltemperierte Klavier" BWV 870–893
Prowadzenie koncertu: Andrzej Sułek (Polskie Radio)
Więcej informacji i bilety tutaj
107 lat temu odbył się koncert symfoniczny, który dziś uważamy za początek historii Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.
„Muzycy łódzcy, którzy przeżywają obecnie z racji wojny wyjątkowo krytyczne chwile urządzają wielki koncert symfoniczny w dniu 17 b. m. w gmachu Teatru Wielkiego. Program koncertu poza grą p. G. Tesznera zapowiada udział orkiestry złożonej z 60 osób, a zostającej pod batutą p. T. Mazurkiewicza. Koncert budzi powszechne zainteresowanie. Sprzedaż biletów postępuje raźno”. Tak pisał „Nowy Kurjer Łódzki” 10 lutego 1915 roku. Dodajmy, że „koncert na korzyść niezamożnych artystów” składał się aż z trzech części, a jego program był niezwykle ambitny i zawierał: uwerturę „Coriolan” Beethovena, poematy symfoniczne „Zorahaida” Svendsena i „Finlandia” Sibeliusa, wstępy do „Tristana i Izoldy” oraz „Lohengrina” Wagnera, a także Symfonię g-moll Kalinnikowa.
Zespół, który wystąpił wówczas pod batutą Tadeusza Mazurkiewicza wkrótce przyjął nazwę Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, po II wojnie światowej stał się Miejską, a następnie Państwową Filharmonią w Łodzi, by ostatecznie przekształcić się w Filharmonię Łódzką. Instytucja jest dziś domem nie tylko orkiestry symfonicznej, lecz także chóru. Z zespołami związanych jest na stałe dwóch kapelmistrzów – Paweł Przytocki, szef artystyczny, oraz Michał Nesterowicz, pierwszy dyrygent gościnny. Tytuł artystki-rezydentki w sezonie 2021/2022 nosi znakomita francuska wiolonczelista Camille Thomas. W sali koncertowej przy ul. Narutowicza zainstalowane są podwójne organy: barokowe i romantyczne, których kuratorem jest Krzysztof Urbaniak. To jedyne miejsce na świecie, w którym znajdują się tego rodzaju dwa niezależne instrumenty.
Filharmonia Łódzka, najważniejsza instytucja muzyczna miasta i regionu, oprócz koncertów symfonicznych, chóralnych i kameralnych, recitali fortepianowych i organowych, prowadzi szeroko zakrojoną działalność edukacyjną dla dzieci i dorosłych, organizuje Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, transmituje przedstawienia z Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
{info. pras}