Przed nami 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne 2022

-
07.05.2022
Przed nami 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne 2022

Warszawskie Spotkania Muzyczne, jedyny festiwal poświęcony kompozytorom żyjącym i działającym w Warszawie, rusza po raz 36.

Program:

Którędy do dźwięku? / Which way to the sound?

15.05 niedziela, godz. 11:00 – 15:00 / Sunday, 11 a.m. - 4 p.m.

CSW Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Sala im. Wojciecha Krukowskiego

/ Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, The W. Krukowski Auditorium Hall, Laboratory

ul. Jazdów 2

 

Jarek Kordaczuk – kompozycja / composition

Izabela Kościesza – prowadzenie / leading

 

Instalacja dźwiękowa dla dzieci pt. "Którędy do dźwięku" złożona jest z 16 obiektów generujących dźwięki pod wpływem czujników ruchu. Pomiędzy obiektami poruszają się młodzi słuchacze, inicjując te dźwięki. W ramach warsztatów twórcy instalacji przeprowadzą specjalne gry ruchowo-dźwiękowe, tworząc we współpracy z dziećmi utwór elektroniczny. Poza godzinami warsztatów będzie też możliwe indywidualne odkrywanie instalacji.

 

godz. 11:00 – 12:00 warsztat I (dzieci 5-6 lat) / workshop I (children 5-6 y.o.)

godz. 12:00 – 13:00 zwiedzanie indywidualne / visiting individual

godz. 13:00 – 14:00 warsztat II (dzieci powyżej 7 lat) / workshop II (children over 7 y.o. )

godz. 14:00 – 15:00 zwiedzanie indywidualne / visiting individual

 

zapisy na warsztaty / registration for workshops:

online: [email protected].eu

tel.: 790 395 228

 

Kolory stulecia / Colors of the century

16.05 poniedziałek, godz. 19:00 / Monday, 7 p.m.

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

/ Witold Lutosławski Polish Radio Concert Studio

ul. Z. Modzelewskiego 59

 

Koncert, łączący muzykę od lat 20-tych XX w. do lat 20-tych XXI w. przypomni postać przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Sonatę F-dur związanego z warszawską uczelnią prof. Tadeusza Paciorkiewicza. Koncert zamkną utwory wokalno-instrumentalne debiutującego na festiwalu Marcina Łopackiego. Wykonawcy przedstawią także ciekawostkę - utwór „Jesień” słynnej klawesynistki, Wandy Landowskiej.

 

Szymon Telecki – skrzypce / violin

Paweł Pawlik – fortepian / piano

Agnieszka Kadłubowska – sopran / soprano

Marcin Łopacki – fortepian / piano

 

w programie:

 

Juliusz Edward Wertheim

Humoreske As-dur op. 14 nr 1 (1918)

Prélude cis-moll op. 2 nr 2 (1908)

Prélude Ges-dur op. 2 nr 4 (1908)

Sonata na fortepian i skrzypce fis-moll op. 18 (1917)

 

Wanda Landowska

Jesień op. 9 nr 2 na fortepian i skrzypce (wyd. 1910)

 

Tadeusz Paciorkiewicz

Sonata F-dur na skrzypce i fortepian (1954)

 

Marcin Łopacki

Liebende Lieder von Goethe I op. 78 (2018)

Liebende Lieder von Goethe II op. 79 (2018)

Orphan op. 88, Scrabble opera w I akcie (2020)

 

Per musicam ad astra

17.05 wtorek, godz. 19:00 / Tuesday, 7 p.m.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina

/ Fryderyk Chopin University of Music

ul. Okólnik 2

 

Koncert perkusyjny prof. Leszka Lorenta, z towarzyszeniem Jana Gralli (w utworze na dwie multiperkusje „Ineffabilis”). Leszek Lorent to ścisła czołówka polskich wykonawców współczesnej muzyki perkusyjnej. W programie znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady.

 

Leszek Lorent – perkusja

Jan Gralla – perkusja

 

w programie:

 

Adam Sławiński

Pulsar na perkusję i taśmę (1988)

Marta Śniady

ore na 2 misy tybetańskie i gong (2015)

Paweł Buczyński

Nascitur Mors na perkusję i taśmę (1995)
Marcin Błażewicz

Ineffabilis na perkusję (1997)

 

Sonaty misteryjne / Mystery Sonatas

18.05 środa, godz. 18:00 / Wednesday, 6 p.m.

Kościół Ewangelicko-Reformowany

/ Evangelic-Reformed Church

Al. Solidarności 74

 

Koncert Sonat Misteryjnych (Różańcowych) w wykonaniu znakomitego warszawskiego zespołu muzyki dawnej IL TEMPO pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy. Jest to wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące w sposób organiczny muzykę baroku i współczesną twórczość muzyczną i literacką.

Cykl Sonat Misteryjnych Heinricha Bibera powstał w roku 1676 jako muzyczna kontemplacja rozważanych w Kościele katolickim Tajemnic Różańcowych, związanych z historią życia Jezusa. Do roku 2002 było ich 15: pięć tajemnic radosnych, pięć bolesnych i pięć chwalebnych. Każdej tajemnicy Heinrich Biber poświęcił jedną krótką sonatę skrzypcową, złożoną z trzech części.

W roku 2002 papież Jan Paweł II dodał do cyklu rozważań Tajemnice Światła. O stworzenie ich

muzycznego odpowiednika prof. Agata Sapiecha poprosiła kompozytora Rafała Janiaka (debiut na Festiwalu), związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Dla zachowania równowagi pomiędzy dawną a nową muzyką w tym koncercie, kompozytorka Anna Ignatowicz-Glińska została poproszona o napisanie "na nowo" czwartej części cyklu - Tajemnic Chwalebnych.

Dzięki temu powstanie wyjątkowe muzyczne wydarzenie, w której współcześni kompozytorzy podejmą dialog z dziełem Heinricha Bibera, starając się zachować jego mistyczny wymiar. Muzyce towarzyszyć będzie poezja Agnieszki Syskiej, w interpretacji znakomitego aktora Waldemara Barwińskiego.

 

Zespół muzyki dawnej Il Tempo w składzie:

Agata Sapiecha – skrzypce

Marcin Zalewski – viola da gamba

Barbara Brzezińska – klawesyn, pozytyw

Henryk Kasperczak – teorba

 

Waldemar Barwiński – recytacje

 

w programie:

 

Heinrich Biber

Sonaty Misteryjne – Tajemnice Radosne (1676)

Rafał Janiak

Sonata Mysteria Luminosa (2022)*

Heinrich Biber

Sonaty Misteryjne – Tajemnice Bolesne (1676)

Anna Ignatowicz-Glińska**

Pięć Tajemnic Chwalebnych Różańca

Zmartwychwstanie Pana Jezusa

Wniebowstąpienie Pana Jezusa

Zesłanie Ducha Świętego

Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Ukoronowanie Maryi na Królową nieba i ziemi

 

Agnieszka Syska

Tajemnice Różańcowe – utwory poetyckie (2022)*

 

Viva! Koncert prawykonań / Viva! Premiere concert

19.05. czwartek, godz. 19:00 / Thursday, 7 p.m.

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

/ Witold Lutosławski Polish Radio Concert Studio

ul. Z. Modzelewskiego 59

 

Koncert prawykonań orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, z udziałem pianisty

Krzysztofa Radziwonowicza. Sinfonia Viva jest niebywale wszechstronną orkiestrą, dokonującą

licznych nagrań muzyki klasycznej, współczesnej i filmowej, mającą wydanych do tej pory 50 płyt. W programie koncertu znajdzie się pięć prawykonań kompozycji Krzysztofa Słowińskiego, Iwony Kisiel, Marzeny Majcher, Jana Oleszkowicza i Tomasza Radziwonowicza. Utwory te osadzone będą w nurcie twórczości nieco dystansującej się od współczesnej awangardy, odwołujących się bardziej do I poł. XX

w. oraz muzyki filmowej. Warto zaznaczyć, że Krzysztof Słowiński i Tomasz Radziwonowicz to doświadczeni dyrygenci, bardzo swobodnie posługujący się materią orkiestry. Z kolei Iwona Kisiel oraz Marzena Majcher to kompozytorki, którym bliska jest muzyka filmowa i jazz. Koncerty utrzymane w takiej stylistyce cieszą się zazwyczaj dużą popularnością, składają się jednak najczęściej z "hitów", wiązanek znanych tematów filmowych i jazzowych standardów, co najwyżej w nowych aranżacjach. Na tym koncercie usłyszymy natomiast kompozycje nigdy wcześniej nie słyszane.

 

Karol Radziwonowicz – fortepian

Orkiestra Sinfonia Viva

Tomasz Radziwonowicz – dyrygent

 

Jan Oleszkowicz

Concertino da camera na orkiestrę kameralną (2010)**

Krzysztof Słowiński

Sinfonietta assortita na smyczki i kotły (2018)*

Iwona Kisiel

Sun Island na orkiestrę smyczkową z towarzyszeniem fletu, oboju, waltorni i trąbki (2022)*

Marzena Majcher

The Code of Life na orkiestrę kameralną (2022)*

Tomasz Radziwonowicz

Fantazja na fortepian, smyczki i 7 instrumentów dętych (2020)*

 

 

Witkacy na koniec czasów / Witkacy at the end of time

20.05. piątek, godz. 19:00 / Friday, 7 p.m.

CSW Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Sala im. Wojciecha Krukowskiego

/ Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, The W. Krukowski Auditorium Hall, Laboratory

ul. Jazdów 2

 

ARCHIPELAG WITKACY – projekt grupy improwizujących kompozytorów „Kawalerowie Błotni”. Koncert multimedialny (projekcje wideo - Adam Kruk) oparty jest strukturalnie na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza „Szewcy”. Będzie to polska premiera koncertu, zagranego dotychczas we Lwowie, Bukareszcie i Bratysławie.

 

grupa Kawalerowie Błotni w składzie:

Ryszard Latecki – trąbka, małe obiekty dźwiękowe

Mieczysław Litwiński – głos, altówka , instrumenty tradycyjne

Krzysztof Knittel – media elektroniczne

Jerzy Kornowicz – fortepian, sampler
Tadeusz Sudnik – media elektroniczne
Tadeusz Wielecki – kontrabas

Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, obiektofony i media elektroniczne
oraz
Adam Kruk – projekcja obrazu
Michał Zadroga – projekcja dźwięku

 

Jerzy Kornowicz – scenariusz i kierownictwo muzyczne

 

Archipelag Witkacy
Kompozycja zespołowa dla 6 muzyków improwizujących, projekcję dźwięku i obrazu.

 

wstęp wolny

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.