Przed nami 36. Warszawskie Spotkania Muzyczne 2022
Warszawskie Spotkania Muzyczne, jedyny festiwal poświęcony kompozytorom żyjącym i działającym w Warszawie, rusza po raz 36.
Program:
Którędy do dźwięku? / Which way to the sound?
15.05 niedziela, godz. 11:00 – 15:00 / Sunday, 11 a.m. - 4 p.m.
CSW Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Sala im. Wojciecha Krukowskiego
/ Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, The W. Krukowski Auditorium Hall, Laboratory
ul. Jazdów 2
Jarek Kordaczuk – kompozycja / composition
Izabela Kościesza – prowadzenie / leading
Instalacja dźwiękowa dla dzieci pt. "Którędy do dźwięku" złożona jest z 16 obiektów generujących dźwięki pod wpływem czujników ruchu. Pomiędzy obiektami poruszają się młodzi słuchacze, inicjując te dźwięki. W ramach warsztatów twórcy instalacji przeprowadzą specjalne gry ruchowo-dźwiękowe, tworząc we współpracy z dziećmi utwór elektroniczny. Poza godzinami warsztatów będzie też możliwe indywidualne odkrywanie instalacji.
godz. 11:00 – 12:00 warsztat I (dzieci 5-6 lat) / workshop I (children 5-6 y.o.)
godz. 12:00 – 13:00 zwiedzanie indywidualne / visiting individual
godz. 13:00 – 14:00 warsztat II (dzieci powyżej 7 lat) / workshop II (children over 7 y.o. )
godz. 14:00 – 15:00 zwiedzanie indywidualne / visiting individual
zapisy na warsztaty / registration for workshops:
online: warsztaty@artdecogroup.eu
tel.: 790 395 228
Kolory stulecia / Colors of the century
16.05 poniedziałek, godz. 19:00 / Monday, 7 p.m.
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
/ Witold Lutosławski Polish Radio Concert Studio
ul. Z. Modzelewskiego 59
Koncert, łączący muzykę od lat 20-tych XX w. do lat 20-tych XXI w. przypomni postać przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Sonatę F-dur związanego z warszawską uczelnią prof. Tadeusza Paciorkiewicza. Koncert zamkną utwory wokalno-instrumentalne debiutującego na festiwalu Marcina Łopackiego. Wykonawcy przedstawią także ciekawostkę - utwór „Jesień” słynnej klawesynistki, Wandy Landowskiej.
Szymon Telecki – skrzypce / violin
Paweł Pawlik – fortepian / piano
Agnieszka Kadłubowska – sopran / soprano
Marcin Łopacki – fortepian / piano
w programie:
Juliusz Edward Wertheim
Humoreske As-dur op. 14 nr 1 (1918)
Prélude cis-moll op. 2 nr 2 (1908)
Prélude Ges-dur op. 2 nr 4 (1908)
Sonata na fortepian i skrzypce fis-moll op. 18 (1917)
Wanda Landowska
Jesień op. 9 nr 2 na fortepian i skrzypce (wyd. 1910)
Tadeusz Paciorkiewicz
Sonata F-dur na skrzypce i fortepian (1954)
Marcin Łopacki
Liebende Lieder von Goethe I op. 78 (2018)
Liebende Lieder von Goethe II op. 79 (2018)
Orphan op. 88, Scrabble opera w I akcie (2020)
Per musicam ad astra
17.05 wtorek, godz. 19:00 / Tuesday, 7 p.m.
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
/ Fryderyk Chopin University of Music
ul. Okólnik 2
Koncert perkusyjny prof. Leszka Lorenta, z towarzyszeniem Jana Gralli (w utworze na dwie multiperkusje „Ineffabilis”). Leszek Lorent to ścisła czołówka polskich wykonawców współczesnej muzyki perkusyjnej. W programie znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady.
Leszek Lorent – perkusja
Jan Gralla – perkusja
w programie:
Adam Sławiński
Pulsar na perkusję i taśmę (1988)
Marta Śniady
ore na 2 misy tybetańskie i gong (2015)
Paweł Buczyński
Nascitur Mors na perkusję i taśmę (1995)
Marcin Błażewicz
Ineffabilis na perkusję (1997)
Sonaty misteryjne / Mystery Sonatas
18.05 środa, godz. 18:00 / Wednesday, 6 p.m.
Kościół Ewangelicko-Reformowany
/ Evangelic-Reformed Church
Al. Solidarności 74
Koncert Sonat Misteryjnych (Różańcowych) w wykonaniu znakomitego warszawskiego zespołu muzyki dawnej IL TEMPO pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy. Jest to wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące w sposób organiczny muzykę baroku i współczesną twórczość muzyczną i literacką.
Cykl Sonat Misteryjnych Heinricha Bibera powstał w roku 1676 jako muzyczna kontemplacja rozważanych w Kościele katolickim Tajemnic Różańcowych, związanych z historią życia Jezusa. Do roku 2002 było ich 15: pięć tajemnic radosnych, pięć bolesnych i pięć chwalebnych. Każdej tajemnicy Heinrich Biber poświęcił jedną krótką sonatę skrzypcową, złożoną z trzech części.
W roku 2002 papież Jan Paweł II dodał do cyklu rozważań Tajemnice Światła. O stworzenie ich
muzycznego odpowiednika prof. Agata Sapiecha poprosiła kompozytora Rafała Janiaka (debiut na Festiwalu), związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Dla zachowania równowagi pomiędzy dawną a nową muzyką w tym koncercie, kompozytorka Anna Ignatowicz-Glińska została poproszona o napisanie "na nowo" czwartej części cyklu - Tajemnic Chwalebnych.
Dzięki temu powstanie wyjątkowe muzyczne wydarzenie, w której współcześni kompozytorzy podejmą dialog z dziełem Heinricha Bibera, starając się zachować jego mistyczny wymiar. Muzyce towarzyszyć będzie poezja Agnieszki Syskiej, w interpretacji znakomitego aktora Waldemara Barwińskiego.
Zespół muzyki dawnej Il Tempo w składzie:
Agata Sapiecha – skrzypce
Marcin Zalewski – viola da gamba
Barbara Brzezińska – klawesyn, pozytyw
Henryk Kasperczak – teorba
Waldemar Barwiński – recytacje
w programie:
Heinrich Biber
Sonaty Misteryjne – Tajemnice Radosne (1676)
Rafał Janiak
Sonata Mysteria Luminosa (2022)*
Heinrich Biber
Sonaty Misteryjne – Tajemnice Bolesne (1676)
Anna Ignatowicz-Glińska**
Pięć Tajemnic Chwalebnych Różańca
Zmartwychwstanie Pana Jezusa
Wniebowstąpienie Pana Jezusa
Zesłanie Ducha Świętego
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
Ukoronowanie Maryi na Królową nieba i ziemi
Agnieszka Syska
Tajemnice Różańcowe – utwory poetyckie (2022)*
Viva! Koncert prawykonań / Viva! Premiere concert
19.05. czwartek, godz. 19:00 / Thursday, 7 p.m.
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
/ Witold Lutosławski Polish Radio Concert Studio
ul. Z. Modzelewskiego 59
Koncert prawykonań orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, z udziałem pianisty
Krzysztofa Radziwonowicza. Sinfonia Viva jest niebywale wszechstronną orkiestrą, dokonującą
licznych nagrań muzyki klasycznej, współczesnej i filmowej, mającą wydanych do tej pory 50 płyt. W programie koncertu znajdzie się pięć prawykonań kompozycji Krzysztofa Słowińskiego, Iwony Kisiel, Marzeny Majcher, Jana Oleszkowicza i Tomasza Radziwonowicza. Utwory te osadzone będą w nurcie twórczości nieco dystansującej się od współczesnej awangardy, odwołujących się bardziej do I poł. XX
w. oraz muzyki filmowej. Warto zaznaczyć, że Krzysztof Słowiński i Tomasz Radziwonowicz to doświadczeni dyrygenci, bardzo swobodnie posługujący się materią orkiestry. Z kolei Iwona Kisiel oraz Marzena Majcher to kompozytorki, którym bliska jest muzyka filmowa i jazz. Koncerty utrzymane w takiej stylistyce cieszą się zazwyczaj dużą popularnością, składają się jednak najczęściej z "hitów", wiązanek znanych tematów filmowych i jazzowych standardów, co najwyżej w nowych aranżacjach. Na tym koncercie usłyszymy natomiast kompozycje nigdy wcześniej nie słyszane.
Karol Radziwonowicz – fortepian
Orkiestra Sinfonia Viva
Tomasz Radziwonowicz – dyrygent
Jan Oleszkowicz
Concertino da camera na orkiestrę kameralną (2010)**
Krzysztof Słowiński
Sinfonietta assortita na smyczki i kotły (2018)*
Iwona Kisiel
Sun Island na orkiestrę smyczkową z towarzyszeniem fletu, oboju, waltorni i trąbki (2022)*
Marzena Majcher
The Code of Life na orkiestrę kameralną (2022)*
Tomasz Radziwonowicz
Fantazja na fortepian, smyczki i 7 instrumentów dętych (2020)*
Witkacy na koniec czasów / Witkacy at the end of time
20.05. piątek, godz. 19:00 / Friday, 7 p.m.
CSW Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Sala im. Wojciecha Krukowskiego
/ Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, The W. Krukowski Auditorium Hall, Laboratory
ul. Jazdów 2
ARCHIPELAG WITKACY – projekt grupy improwizujących kompozytorów „Kawalerowie Błotni”. Koncert multimedialny (projekcje wideo - Adam Kruk) oparty jest strukturalnie na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza „Szewcy”. Będzie to polska premiera koncertu, zagranego dotychczas we Lwowie, Bukareszcie i Bratysławie.
grupa Kawalerowie Błotni w składzie:
Ryszard Latecki – trąbka, małe obiekty dźwiękowe
Mieczysław Litwiński – głos, altówka , instrumenty tradycyjne
Krzysztof Knittel – media elektroniczne
Jerzy Kornowicz – fortepian, sampler
Tadeusz Sudnik – media elektroniczne
Tadeusz Wielecki – kontrabas
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, obiektofony i media elektroniczne
oraz
Adam Kruk – projekcja obrazu
Michał Zadroga – projekcja dźwięku
Jerzy Kornowicz – scenariusz i kierownictwo muzyczne
Archipelag Witkacy
Kompozycja zespołowa dla 6 muzyków improwizujących, projekcję dźwięku i obrazu.
wstęp wolny