Premiera „Matki skodyfikowanej” w Teatrze Akt
„Matka skodyfikowana” to spektakl powstały z potrzeby kobiecego buntu, ale i z wielkiej empatii dla wszystkich bohaterek dramatu, jaki rozgrywa się na naszych oczach. Oto miernikiem moralności staje się macica, postrzegana jako coś, co kobiecie użyczono, aby wypełniała swoją życiową misję.
Z drugiej jednak strony owa „macica” jest dla kobiety czymś szczególnie cennym – skarbcem, który stanowi istotną część jej mentalnego krwioobiegu. Nie każda z nas chce być matką, ale dla niemal każdej z nas rezygnacja z bycia matką może być równie trudna. Namiętności i potrzeba wolności walczą niekiedy o prymat z instynktem budowania gniazda – a może tu żadnej walki wcale nie ma, może sprzeczność, wybór, pragnienie, może to wszystko to tylko sztucznie stworzone pojęcia? Próba oceny wymaga zatem spojrzenia na kobietę jako na istotę kompletną, której nie należy postrzegać i analizować fragmentarycznie i w sposób zbyt sformalizowany. W pewnym sensie kobieta nie jest samą macicą, natomiast macica to już kobieta. Kobieta to czułość tak dla dziecka w sobie, jak i dla dziecka, któremu daje życie; czułość, której nigdy się nie wymusza, bo wymuszona nie jest już tak czuła. A kobiety są przecież bardzo różne.
Projekt powstał dzięki stypendium z Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS. W przygotowaniu tomik poetycki z tekstami Mai Baczyńskiej wykorzystanymi w spektaklu oraz z rysunkami Ewy Dymek.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami.
Scenariusz i reżyseria, teksty, muzyka i efekty dźwiękowe na żywo: Maja [Maya] Baczyńska
Występuje (+ choreografia): Zuza Gaińska
Światło: Marek Kowalski
Projekt plakatu, grafika, multimedia: Ewa Dymek
premiera: 27 marca 2022 (niedziela), godz. 18:00
Teatr Akt, ul. Łaziebna 9, 04-316 Warszawa
www.teatrakt.pl
Wstęp: cegiełki dla twórców oraz Teatru Akt.
Nie jestem płodem, a jednak myślę jak moich marzeń płód. Wynaturzam się ku chwale Pana. Udowadniam człowieczeństwo swoich tkanek. I odmawiam – takim jak moja – matkom świata zbyt subtelnych próśb. Mi rodzić nie kazano, jej – tak. Jest matką, a matki służą takim, jak ja. Każda możliwość życia już jest obecnością dla kogoś. Kobieta więc moją kołyską, bezświadomie ucieleśniam ją, staję się macicą, macica staje się mną. Wiem, że nic nie wiem. Nie mogę wiedzieć. Jeszcze nie narodziłem, nie narodziłam się. A gdy kiedyś zwierzę się do szpiku kości, nie zbawiajcie mnie literą prawa, próżny trud. Pozwólcie mi spowiadać się na przekór uchwalonym prawdom, mowom, w których „tak” i „nie” to to samo, w których zasłuchać się w sercu matki tak naprawdę umiem tylko ja. Paragrafy nie mają serc ani mózgów, mają za to po wiele rąk i nóg. I kiedyś i ja może będę ich statystyczną córką. Tylko kim będzie wtedy moja matka? I czy ja kiedyś będę znów nią?
(„Matka skodyfikowana”, Maja [Maya] Baczyńska)
Maja [Maya] Baczyńska – muzyk, reżyser, autorka tekstów. Laureatka nagród muzycznych, poetyckich (m.in. I nagroda Grand Prix w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „O Złotą Pszczołę” na tomik poetycki, I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Literackim „Śląski Shakespeare”, II nagroda i wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „Jesienna Chryzantema”), filmowych i teatralnych. Autorka libretta do "Pasji" na solistów, chór i orkiestrę Rafała Kłoczko, a także spektakli autorskich: „Czas Dziwnotworów”, „Dziwnotwór”, „Motyl i wilk”, „Matka skodyfikowana” oraz tomiku poetyckiego „Pióra dzikich” i książki dla dzieci „Jezioro sekretów i inne opowiadania”. Współprowadzi magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka oraz koordynuje akcję społeczną „My Music Story”. Założycielka grupy filmowej MUDO Music Documentaries, której produkcje były pokazywane na festiwalach w Polsce i za granicą oraz emitowane w telewizji. Gra koncerty muzyki intuitywnej na styku eksperymentu i tradycji oraz muzyki relaksacyjnej, a także w różnych składach (m.in. w Planetarium – Niebo Kopernik w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie), tworzy muzykę do spektakli butoh, m.in. w ramach: Nocy Teatrów w Krakowie, Butohpolis. I Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh w Warszawie, Festiwalu Ale Wiocha w Lubiążu, Międzynarodowym Festiwalu Artystycznym „Eksperyment” w Zbąszyniu, Festiwalu Sonus ex Machina w Poznaniu (z Warsaw Gamelan Group) czy Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku. Od 13 lat prowadzi zajęcia muzyczne, zawodowo interesuje się arteterapią. Współprowadzi bloga filozoficznego „My Messages”.
Zuzanna Gaińska – aktorka, wokalistka, reżyser, pedagog teatralny. Absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziały Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Aktorsko debiutowała jako nastolatka w spektaklu TV „Kobieta Zawiedziona” u boku Krystyny Jandy, w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Od pierwszego roku studiów aktorskich, uczestniczka wielu festiwali teatralnych krajowych i zagranicznych (m.in. Arrivano dal Mare w Cervi, Festiwal Teatrów Eksperymentalnych w Kairze, Festiwal Teatrów Lalkowych im. Obrazcowa w Moskwie). Aktorka międzynarodowych produkcji (np. „Homeland” – premiera w Wels w Austrii; „Fasada” – premiera w Hadze w Holandii). Współpracowniczka Fundacji po Drugie, dla której wraz z Małgorzatą Lewińską przygotowuje spektakle teatralne z udziałem podopiecznych fundacji („Clamor Circus”, „Piotruś Punk”). Stale użycza swojego głosu jako lektor w audiobookach Fundacji Wolne Dźwięki (m.in.„Grażyna” Adama Mickiewicza, „Dziecko salonu” Janusza Korczaka). Można ją też usłyszeć w produkcjach Audioteki („Mroczy zakątek”, „Kryptonim Wiklef”). Aktorka wielu polskich seriali („Pasjonaci” Artura Dziurmana, „Klan”, „Na dobre i na złe”, „Barwy szczęścia” etc.) i spektakli teatralnych (m.in. Białostocki Teatr Lalek, Teatr Żydowski, Unia Teatr Niemożliwy, Syndykat Artystyczny, wspólne projekty sceniczne i filmowe z Mają Baczyńską - „Czas dziwnotworów”, „Dziwnotwór”, „Dłonie”). Udziela się także wokalnie jako solistka (np. Benefis Rafała Jędrzejczyka w Piwnicy pod Baranami). Autorka solowego projektu muzycznego „Menażeria Pani Zuzy”.
ZOBACZ ZAPOWIEDŹ SPEKTAKLU "MATKA SKODYFIKOWANA":