„Polish Cello Quartet – Chopin Project” – nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki
17 listopada 2023 roku polską premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Polish Cello Quartet i poświęcony Fryderykowi Chopinowi. Na płycie, która jest drugim krążkiem zespołu, znalazł się wybór dzieł i gatunków kluczowych dla twórczości Chopina: mazurki, walce, preludia, nokturny i etiuda.
Album zawiera transkrypcje na kwartet wiolonczelowy Chopinowskich utworów zamówione przez zespół u trojga kompozytorów: Sabiny Meck, Piotra Mossa i Leszka Kołodziejskiego.
Płytę zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrania, mastering: Agnieszka Szczepańczyk, Antoni Grzymała (CD Accord), montaż: Agnieszka Szczepańczyk. Album można kupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w Sklepie NFM.
Polish Cello Quartet – Chopin Project
Wykonawcy:
Polish Cello Quartet:
Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec – wiolonczele
Fryderyk Chopin (1810–1849)
1. Mazurek F-dur WN 25
2. Mazurek a-moll op. 17 nr 4
3. Mazurek B-dur op. 7 nr 1
4. Preludium e-moll op. 28 nr 4 Prelude in E minor, Op. 28 No. 4
5. Preludium h-moll op. 28 nr 6 Prelude in B minor, Op. 28 No. 6
6. Preludium gis-moll op. 28 nr 12
7. Preludium c-moll op. 28 nr 20
8. Preludium Des-dur op. 28 nr 15 „Deszczowe”
9. Walc Des-dur op. 64 nr 1 „Minutowy”
10. Lento con gran espressione [Nokturn] cis-moll WN 37
11. Walc cis-moll op. 64 nr 2
12. Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
13. Walc h-moll WN 19
14. Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
15. Walc Es-dur op. 18 „Grande Valse Brillante”
Opracowania na kwartet wiolonczelowy:
Sabina Meck [1, 3–5, 8, 10–11, 15]
Piotr Moss [2, 7, 9, 14]
Leszek Kołodziejski [6, 12–13]
Oddajemy w Państwa ręce album z transkrypcjami utworów kompozytora bliskiego naszym sercom.
Od zawsze chcieliśmy usłyszeć twórczość fortepianową Fryderyka Chopina w odsłonie wiolonczelowej, a inspiracją dla nas były opracowania Auguste’a Franchomme’a i nagrania kwartetu wokalnego Novi Singers.
Nadzwyczajna śpiewność i emocjonalność, w naszym odczuciu, wyróżniają muzykę Chopina w sposób szczególny. Z uwagi na idiomatyczne podobieństwo wiolonczeli do głosu ludzkiego ośmieliliśmy się zrealizować ten projekt – jeden z najbardziej szalonych i oryginalnych w naszej karierze. Praca nad Chopinowskim repertuarem była dla nas wspaniałą artystyczną przygodą. Z radością dzielimy się z Państwem jej rezultatami.
(Polish Cello Quartet, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty)
Płyta zespołu Polish Cello Quartet z utworami Chopina (…) przynosi transkrypcje na kwartet wiolonczelowy autorstwa Sabiny Meck, Piotra Mossa i Leszka Kołodziejskiego. Uwagę zwraca już sam nieczęsto spotykany skład wykonawczy: cztery wiolonczele. W kontekście życia i twórczości Fryderyka Chopina ta obsada ma pewien wyjątkowy walor, a dotyczy on specyfiki instrumentu. Otóż Chopin lubił wiolonczelę i chętnie tworzył muzykę na ten instrument. Co więcej, przyjaźnił się z wiolonczelistami. Jako młodzieniec bywał w Antoninie, w dworku myśliwskim księcia Antoniego Radziwiłła – mecenasa sztuki, polityka, wiolonczelisty i kompozytora. Chopin doceniał talent kompozytorski arystokraty, obaj razem muzykowali, a dla poszerzenia wspólnego repertuaru młody Fryderyk skomponował Poloneza C-dur na wiolonczelę i fortepian (później dopisał jeszcze do niego Introdukcję). Bliskim przyjacielem Chopina był znakomity francuski wiolonczelista Auguste Franchomme, również kompozytor i pedagog. Dokonał on transkrypcji wybranych utworów Chopina oraz z nim występował. To jemu polski kompozytor zadedykował ostatnie wielkie arcydzieło, jakim była Sonata g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę. Tak więc to właśnie wiolonczelę uważać można – po fortepianie, a przed głosem ludzkim – za drugi istotny dla twórczości Chopina instrument. Pozwala to uznać wiolonczelowe opracowania jego dzieł za historycznie „uprzywilejowane”.
(Artur Bielecki, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty)
Nagrano w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, w dniach 18–20.03.2023.
Reżyseria nagrania, mastering: Agnieszka Szczepańczyk, Antoni Grzymała
Montaż: Agnieszka Szczepańczyk
NFM 88, ACD 326
Polska premiera płyty: 17 listopada 2023 r.
Światowa premiera płyty: 5 stycznia 2024 r.
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia