PGE wspiera kulturę i sport
W miniony czwartek jako przedstawiciel prasy, ale też sektora kultury, uczestniczyliśmy w spotkaniu zorganizowanym przez PGE Polską Grupę Energetyczną. Z uwagą przysłuchiwaliśmy się relacjom z projektów sponsoringowych Grupy PGE w 2021 roku - przede wszystkim tych związanych z kulturą. Bardzo cieszymy się z tego, że Spółka wspiera już 15 filharmonii w Polsce oraz kilka muzeów. Mamy nadzieję, że będzie rozwijać swoją sieć współprac o nowe miejsca i wydarzenia jako mecenas polskiej kultury.
Kultura wysoka, sport profesjonalny, oraz sport amatorski dzieci i młodzieży – to trzy filary Raportu Sponsoringowego Grupy PGE za 2021. Największy polski koncern energetyczny uporządkował projekty sponsoringowe, aby poprawić ich skuteczność, zwiększyć wsparcie na rzecz lokalnych społeczności oraz angażować się w nowe obszary jak e-sport. Dzięki temu, efektywność umów sponsoringowych wyniosła
w 2021 r. 863 proc., co w praktyce oznacza, że każda wydana przez PGE złotówka na sponsoring zwróciła się prawie dziewięciokrotnie.
Kluczowe kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały sformułowane na nowo, aby lepiej realizowały cele aktualnej strategii biznesowej Grupy prowadzącej do transformacji energetyki i osiągnięcia przez PGE neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Działalność sponsoringowa Grupy PGE to świadome, przemyślane i długofalowe działania spójne z naszą działalnością biznesową. Jesteśmy największym przedsiębiorstwem elektroenergetycznym w Polsce, dostawcą energii elektrycznej i ciepła do ponad 5 milionów klientów oraz liderem zmian w polskiej energetyce. Podążając ścieżką transformacji i dekarbonizacji energetyki wspieramy w skali ogólnopolskiej rozwój sportu oraz kultury, budując relacje z lokalnymi społecznościami, które - jako nasi pracownicy, klienci i partnerzy - tworzą otoczenie, w którym działamy. W perspektywie długoterminowej zaangażowanie w tych dwóch obszarach jest inwestycją w przyszłość – wyjaśnia Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
PGE, największy polski koncern energetyczny, w 2021 roku przyjął nową strategię sponsoringową. Porządkuje ona projekty sponsoringowe w PGE, tworząc bardziej efektywne warunki promocji, spójne z wizją i skalą działalności biznesowej Grupy PGE oraz wspierające partnerów oraz markę PGE. Kluczowe kierunki zaangażowania sponsoringowego zostały sformułowane na nowo, aby lepiej realizowały cele aktualnej strategii biznesowej Grupy prowadzącej do transformacji energetyki i osiągnięcia przez PGE neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Kulturalna Grupa Energetyczna
Kulturalna Grupa Energetyczna to projekt PGE Polskiej Grupy Energetycznej, którego celem jest wsparcie kultury wysokiej i sztuki. W ramach projektu PGE wspiera filharmonie i muzea narodowe w całej Polsce. Inauguracja programu odbyła się wiosną 2021 roku, kiedy instytucje kultury ponownie otworzyły się dla gości po okresie pandemii koronawirusa. PGE przygotowała kampanię wizerunkową pod hasłem „Kulturalna Grupa Energetyczna”, aby wesprzeć instytucje kultury pod mecenatem PGE, powracające do normalnej działalności.
Kulturalna Grupa Energetyczna:
•Filharmonia Narodowa
•Filharmonia Śląska
•Filharmonia i Opera Podlaska
•Polska Filharmonia Bałtycka
Im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
•Opera Nova w Bydgoszczy
•Filharmonia Gorzowska
•Filharmonia Świętokrzyska
im. Oskara Kolberga w Kielcach
•Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie
•Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie
•Toruńska Orkiestra
•Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu
•Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera
•Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
•Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
•Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda
•Teatr Wielki w Łodzi
•Muzeum Narodowe w Warszawie
PGE jako spółka z udziałem Skarbu Państwa wspiera ponadto inicjatywy związane z kultywowaniem pamięci historycznej. Włącza się w obchody rocznicy Powstania Warszawskiego, organizując uroczystość w hołdzie energetykom z Elektrowni Warszawskiej na Powiślu, którzy zapewniali energię elektryczną walczącej stolicy. 1 sierpnia przy dawnej Elektrowni Warszawskiej na Skwerze Kahla przedstawiciele PGE oddają hołd energetykom walczącym w Powstaniu Warszawskim.
PGE Dumni z Historii
•Muzeum Powstania Warszawskiego
•Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu
Uporządkowanie działalności sponsoringowej
Nowa strategia porządkuje projekty sponsoringowe, tworząc bardziej efektywne warunki promocji, spójne z wizją i skalą zaangażowania Grupy w działania wspierające partnerów oraz markę PGE. Projekty sponsorowane przez PGE będą w kolejnych latach skupiały się na sportowcach zawodowych i amatorskich, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. W przypadku kultury wysokiej Grupa PGE będzie wspierała rozwój 15 polskich filharmonii oraz najważniejszych muzeów.
W ramach nowej strategii PGE wyodrębniła program MOCna Liga PGE, w ramach którego, m.in. kontynuuje sponsoring PGE Narodowego, oraz najlepszej żużlowej ligi świata PGE Ekstraligi. W MOCnej Lidze PGE znajduje się także sponsoring najbardziej utytułowanego w XXI wieku polskiego klubu siatkarskiego (PGE Skra Bełchatów) oraz klubów występujących w najwyższych klasach rozgrywkowych koszykówki (PGE Spójnia Stargard) i piłki nożnej (PGE FKS Stal Mielec). W ramach programu PGE wspiera także drużynę I Ligi koszykówki mężczyzn PGE Turów Zgorzelec oraz Stal Stalową Wolę, występującą w piłkarskiej III lidze.
Dodatkowo, w ramach programu Sportowa Zima z PGE, Grupa PGE obejmuje wsparciem dwa Polskie Związki Łyżwiarstwa – Szybkiego i Figurowego, a w ramach programu MOC Wiatru - Polski Związek Żeglarski wraz
z polską mistrzynią olimpijską z 2012 r. Zofią Klepacką.
Większy akcent na lokalne społeczności
Oddzielną kategorią aktywności największej polskiej grupy energetycznej są lokalne społeczności, bezpośrednio zaangażowane w działalność biznesową PGE.
W przypadku wsparcia kultury wysokiej, PGE realizuje program Kulturalna Grupa Energetyczna, w ramach którego została mecenasem Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie i od 2022 r. również mecenasem Muzeum Narodowego w Lublinie. PGE zwiększyła również wsparcie dla filharmonii działających na terenie całej Polski, obejmując mecenatem 15 z nich. Natomiast program PGE Dumni z Historii obejmuje wsparcie dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie, gdzie PGE jest Mecenasem Edukacji Zamku Królewskiego i Nowego Skarbca Koronnego.
Wsparcie ze strony firmy płynie też na rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży w ramach programu PGE Junior. W 2021 roku Grupa sponsorowała 16 akademii sportowych w których trenowało ponad 2500 młodych zawodników. Obecnie program ten objął ich już prawie 4000 osób.
Nowoczesne obszary sponsoringu
Intensywnie rozwijającą się nową dziedziną sponsoringu, otwierającą Grupę na nowoczesne usługi, jest e-sport. Program MOC e-mocji poświęcony jest właśnie współpracy z PGE Polską Ligą E-sportową oraz sekcją e-sportową PGE Turów Zgorzelec. Zaangażowanie PGE w ten perspektywiczny obszar otwiera nowe możliwości znakomicie wpisujące się w założenia biznesowej strategii Grupy, czyli nowoczesne usługi energetyczne.
Specyfika aktywności sponsoringowych Grupy PGE zakłada planowanie długofalowych działań, budujących trwałą rozpoznawalność marki oraz zapewniających wysoką efektywność, która w 2021 roku wzrosła o 60 punktów procentowych. W ubiegłym roku efektywność umów sponsoringowych wyniosła 863 proc., co w praktyce oznacza, że każda wydana złotówka wydana przez PGE na sponsoring zwróciła się prawie dziewięciokrotnie.
Link do raportu: https://www.gkpge.pl/content/download/eb034c6b92049e8b97beca205aa81aae/file/Raport_PGE_online_.pdf?contentId=96162