Trzy ostatnie filmy Konkursu Głównego EnergaCAMERIMAGE 2023
Zaprezentowano trzy ostatnie filmy, które zostały zakwalifikowane do Konkursu Głównego 31. edycji Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE! Pełny skład konkursu dostępny na stronie: https://camerimage.pl/sklad-konkursu-glownego-energacamerimage-2023/.
Lee
Filmowa analiza najważniejszej dekady życia Lee Miller (Kate Winslet), która po zakończeniu kariery modelki nie chciała pozostać w ludzkiej pamięci muzą męskich artystów. Nie chcąc wpisywać się w czyjeś oczekiwania i reguły społeczne czasów, w których żyła, Lee Miller wyjechała do Europy, by robić swoim Rolleiflexem zdjęcia na różnych frontach II wojny światowej. Dawała w ten sposób głos ludziom, którzy zostali go pozbawieni, a także radziła sobie z własnymi skrywanymi traumami. Wykonane przez nią w czasie wojny zdjęcia – między innymi z obozu w Dachau – szokowały, ukazując przerażającą prawdę o wojnie, jej ofiarach i konsekwencjach. Pozostają do dziś jednymi z najważniejszych z perspektywy historycznej świadectw II wojny światowej. Mimo że fotoreportaże Lee Miller na zawsze odmieniły historię fotografii, ona sama zapłaciła ogromną osobistą cenę za walkę o prawdę.
Historię życia Lee Miller przeniosła na ekran kinowy uznana autorka zdjęć Ellen Kuras, dla której Lee jest fabularnym debiutem reżyserskim. Na planie współpracowała z polskim autorem zdjęć Pawłem Edelmanem, który po raz czwarty będzie walczył o Złotą Żabę w Konkursie Głównym. W 1997 roku został nagrodzony Brązową Żabą za Kroniki domowe, a potem był nominowany w 2016 roku za Powidoki i w 2019 roku za Oficera i szpiega. W tym samym roku był nominowany w Konkursie Filmów Polskich za zdjęcia do Ukrytej gry. Paweł Edelman oraz Ellen Kuras zapowiedzą seans Lee na EnergaCAMERIMAGE i wezmą udział w spotkaniu z publicznością.
Śnieżne bractwo
W 1972 roku lot 571 Urugwajskich Sił Powietrznych, wyczarterowany przez drużynę rugby na przelot do Chile, rozbił się na lodowcu w samym sercu Andów. Tylko 29 z 45 pasażerów przeżyło katastrofę. W najbardziej nieprzyjaznym środowisku na Ziemi musieli uciekać się do ekstremalnych środków, aby pozostać przy życiu.
Za emocjonalną i wizualną intensywność Śnieżnego bractwa, tegorocznego hiszpańskiego kandydata do Oscara®, odpowiada autor zdjęć Pedro Luque, dla którego jest to nie tylko pierwsza nominacja w Konkursie Głównym EnergaCAMERIMAGE, ale także pierwszy festiwalowy pokaz w Toruniu. Z kolei projekty J.A. Bayony były prezentowane na festiwalu kilkukrotnie, ostatnio w zeszłym roku, gdy pilot Władcy Pierścieni: Pierścieni Władzy został zakwalifikowany do Konkursu Seriali Telewizyjnych. Pedro Luque oraz J.A. Bayona zapowiedzą seans Śnieżnego bractwa na EnergaCAMERIMAGE i wezmą udział w spotkaniu z publicznością.
Strefa interesów
Strefa interesów to nagrodzony Grand Prix festiwalu w Cannes, wyreżyserowany przez Jonathana Glazera (Sexy Beast, Narodziny oraz Under the Skin) film o codziennym życiu komendanta Auschwitz, Rudolfa Hössa, i jego rodziny. W rolach głównych zobaczymy znaną z filmu Toni Erdmann Sandrę Hüller (Hewdig Höss) oraz Christiana Friedela (Rudolf Höss), który zasłynął występem w filmie Biała wstążka Michaela Hanekego. Media okrzyknęły Strefę interesów przejmującym i głęboko wciągającym filmem (Variety), który zostanie w widzach długo po seansie (Deadline), niezwykle potrzebnym we współczesnych czasach (Vanity Fair), zatrważającym spojrzeniem na banalność zła (Indiewire).
Strefa interesów to pierwsza współpraca reżysera Jonathana Glazera i autora zdjęć Łukasza Żala. Statyczne, lecz pełne wiszących w powietrzu emocji kadry do tego filmu przyniosły Żalowi trzecią w karierze nominację w Konkursie Głównym – dotychczas zdobył dwie nagrody, w 2013 roku Złotą Żabę za Idę (wraz z Ryszardem Lenczewskim), a w 2018 roku Srebrną Żabę za Zimną wojnę. Żal był również nominowany w czterech innych konkursach EnergaCAMERIMAGE: w Konkursie Etiud Studenckich (Mistrz świata, 2006 r.), w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych (Paparazzi, 2011 r.; Lewa połowa twarzy, 2013 r.; Joanna, 2013 r.), w Konkursie Debiutów Operatorskich (Intruz, 2015 r.) oraz w Konkursie Filmów Polskich (Intruz, 2015 r.; Na granicy, 2016 r.). Za zdjęcia do Paparazzi zdobył Złotą Żabę Konkursu Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych.