Orkiestra z Chemnitz, Europejskiej Stolicy Kultury 2025, wystąpi w Filharmonii Łódzkiej
11 czerwca o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się wyjątkowy koncert. Na estradzie wystąpią: Fauré Quartet oraz Orkiestra Filharmonii Roberta Schumanna z Chemnitz w Niemczech – miasta, które w 2025 roku nosić będzie tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Muzycy wykonają dzieła twórców związanych z Łodzią z lat trzydziestych ubiegłego wieku: Scherzo Grażyny Bacewicz i III Symfonię koncertującą Aleksandra Tansmana. Zabrzmi też V Symfonia B-dur późnoromantycznego kompozytora niemieckiego Antona Brucknera. Tym samym artyści zbudują „muzyczny most” między dwoma krajami. Za pulpitem dyrygenckim stanie Elias Grandy.
Koncert symfoniczny
11 czerwca 2024, 19.00
Wykonawcy:
Fauré Quartett w składzie: Erika Geldsetzer – skrzypce, Sascha Frömbling – altówka, Konstantin Heidrich – wiolonczela, Dirk Mommertz – fortepian
Elias Grandy – dyrygent
Robert-Schumann-Philharmonie w Chemnitz
Program:
Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę
Aleksander Tansman – III Symfonia koncertująca [25’]
Sinfonia. Allegro con anima – Con moto
Tempo americano. Allegro molto
Andante pesante. Crotchet = 66 – Più lento
Finale. Allegro molto – Meno mosso – Allargando
***
Anton Bruckner – V Symfonia B-dur WAB 105 [80’]
Introduction (Adagio) – Allegro
Adagio. Sehr langsam
Scherzo, Molto vivace (Schnell)
Finale. Adagio

O trasie koncertowej Robert-Schumann-Philharmonie z Chemnitz oraz Europejskiej Stolicy Kultury 2025
Robert-Schumann-Philharmonie z Chemnitz koncertuje w Polsce, zapowiadając Europejską Stolicę Kultury 2025
Robert-Schumann-Philharmonie, jedna z najstarszych i najbardziej poważanych orkiestr w Niemczech, wystąpi 11 czerwca w Filharmonii Łódzkiej oraz 12 czerwca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Dzięki koncertom orkiestra buduje muzyczny most pomiędzy Europejską Stolicą Kultury Chemnitz 2025 a sąsiednią Polską. Wymiana pomiędzy krajami jest jednym z głównych punktów programu przyszłorocznej Europejskiej Stolicy Kultury.
Do Polski Robert-Schumann-Philharmonie przyjedzie ze znakomitym kwartetem fortepianowym Fauré Quartett pod dyrekcją niemiecko-japońskiego dyrygenta Eliasa Grandy. Orkiestra wykona utwory łódzkich kompozytorów Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz oraz Antona Brucknera. Występy gościnne są przedsmakiem tego, co Chemnitz zaproponuje już niebawem w ramach Europejskiej Stolicy Kultury.
Łódź jest miastem partnerskim Chemnitz od 50 lat, a Wrocław był Europejską Stolicą Kultury w 2016 roku. Program Chemnitz 2025 na wiele sposobów opiera się na tych powiązaniach i geograficznej bliskości z Polską.
Chemnitz w swojej historii doświadczyło wielu zawirowań, ostatnio zjednoczenie Niemiec Wschodnich i Zachodnich oraz ponowne przyjęcie nazwy Chemnitz zamiast Karl-Marx-Stadt. Region jest dobrze znany ze swojego przedsiębiorczego ducha i zdolności do odnawiania się. Dlatego główne motto Chemnitz 2025: “C the Unseen” – jest zarówno zaproszeniem, jak i obietnicą. Europejska Stolica Kultury odkrywa wcześniej niewidoczne i nieznane miejsca oraz ludzi Chemnitz a także Środkowej Saksonii.
Specjalne miejsce w programie Chemnitz 2025 mają projekty angażujące polskich partnerów, artystów i kuratorów, a także kreślące związki pomiędzy Polską a Niemcami.
Wystawa, którą planuje Muzeum Przemysłu w Chemnitz na rok Stolicy Kultury, koncentruje się na wspólnych doświadczeniach miast przemysłowych. „Opowieści o transformacji Chemnitz - Gabrowo - Łódź - Manchester - Miluza - Tampere” porównuje procesy transformacji tych europejskich miast przemysłowych od pierwszej ery industrializacji do czasów współczesnych. W Łodzi zespół z Muzeum Przemysłu w Chemnitz współpracuje z Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Przemysł włókienniczy miał szczególne znaczenie dla rozwoju zarówno Łodzi, jak i Chemnitz. Po zmianach politycznych w 1989 roku oba miasta musiały zmierzyć się ze spadkiem znaczenia przemysłu. Dawne budynki przemysłowe zostały przekształcone: w Łodzi na przykład Manufaktura, EC1 i Fabryka Sztuki. W Chemnitz Centrum Informacyjne Europejskiej Stolicy Kultury mieści się w odnowionym budynku fabrycznym.
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka, kuratorka z Wrocławia, prowadzi projekt #3000Garages. Do programu Chemnitz 2025 wnosi swoje wcześniejsze doświadczenia z pracy w Centrum Sztuki WRO, Biennale WRO oraz Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Projekt #3000Garages koncentruje się na garażach z czasów NRD. Około 30 000 tych garaży nadal kształtuje krajobraz miasta Chemnitz. W czasie roku Europejskiej Stolicy Kultury, garaże będą gościć różnorodne, budujące społeczność kulturalne wydarzenia. Historie i przedmioty z garaży zostaną przekształcone w partycypacyjne projekty artystyczne. Fotograficzne portrety użytkowników garaży będą wystawiane w sklepach w centrum miasta. Jedną z zaproszonych artystek jest Dominika Sobolewska, autorka wielu uznanych interaktywnych instalacji dedykowanych przestrzeni publicznej. Wraz z innymi europejskimi ekspertami w dziedzinie architektury i projektowania społecznego. Weźmie ona udział w artystycznej eksploracji garaży w Chemnitz.
Europejski Rajd Pokoju, zainicjowany podczas procesu aplikacyjnego do tytułu ESK, przejedzie zarówno przez Polskę, jak i Czechy. Wcześniej w 2023 roku trasa rozpoczęła się w Görlitz/Zgorzelecu, a w 2022 roku we Wrocławiu. Teatr w Wałbrzychu współpracuje z Chemnitz przy spektaklach o właścicielu domów towarowych Salamanie Schockenie, który prowadził domy towarowe m.in. w Chemnitz i Wałbrzychu.
Rok Europejskiej Stolicy Kultury w Chemnitz zostanie otwarty 18 stycznia 2025 roku. Zapowiedź programu jest już dostępna na stronie chemnitz2025.de. W programie znajdą się m.in. wystawa prac norweskiego malarza Edvarda Muncha w Muzeum Kunstsammlungen Chemnitz, wystawa o historii górnictwa w Państwowym Muzeum Archeologicznym w Chemnitz czy szlak sztuki i rzeźby PURPLE PATH. W regionie wokół Chemnitz zaplanowana jest unikalna wystawa współczesnej sztuki w wiejskiej przestrzeni publicznej z dziełami między innymi Alice Aycock, Nevina Aladag, Tony'ego Cragga, Rebeki Horn, Friedricha Kunatha i Jamesa Turrella.