Najpiękniejsze nagrania XX wieku Fryderyka Chopina w ANAKLASIS od 1 marca!
Wiele jest pomysłów na to, jak należy grać Chopina, sporo żelaznych zasad, jak się go grać powinno i niemało hipotez, jak grać by go można. Boks FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS to skarby z archiwów nagrań, podzielone na trzy płyty. Lista wykonawców to wcielona historia polskiej pianistyki XX wieku.
Ten album to nie teoria, lecz najlepsza praktyka. Z trzypłytowego wyboru najciekawszych polskich dwudziestowiecznych interpretacji Chopina wyłania się nie tylko portret kompozytora, ale i ciekawy obraz jego recepcji w ojczyźnie. Bo choć ta muzyka jest własnością świata i wszędzie jest pięknie grana, to czy gdzieś indziej może być lepiej rozumiana, głębiej odczuwana?
Najwybitniejszy polski kompozytor oraz „poeta fortepianu” przyszedł na świat 1 marca (według oświadczeń samego kompozytora) bądź 22 lutego (według metryki chrztu) 1810 roku w Żelazowej Woli, w kochającej muzykę rodzinie spolonizowanego Francuza Mikołaja Chopina i Tekli Justyny z Krzyżanowskich. Od najmłodszych lat chłonął dzieła J.S. Bacha i W.A. Mozarta, a także – podczas wakacyjnych wyjazdów – poznawał czar ludowych melodii. „Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel” nie tylko wprowadził polską muzykę na światowe estrady. Sztuce dźwięków wskazał nowy kierunek, którym podążyli później Wagner, Rachmaninow, a nawet Debussy i Skriabin. Szczególnie ukochał fortepian, a w jego mazurkach, polonezach, walcach, balladach, scherzach, pieśniach i innych gatunkach splatają się maestria wirtuozerii z duchem polskości.
Był dzieckiem czasów pieczołowitości i poczucia niezwykłej, nieskończonej odpowiedzialności wykonawcy przed kompozytorem, dziełem i słuchaczami. Czasów wciąż jeszcze niespiesznych, gdzie przygotowanie nowego programu mogło trwać latami (choć nie musiało), a najważniejsza była jego jakość, nie tempo przemieszczania się i uśmiechnięte zdjęcie na Facebooku. W tym sensie pozostawał – na tym etapie – wciąż jeszcze w kręgu romantyzmu: muzyka, nawet radosna, jak finały Chopinowskich koncertów fortepianowych, była dla artystów świętością. Spróbujmy ją zrozumieć, zwłaszcza że wciąż opieramy się na tych samych… ideach czy już tylko słowach?
Emocje związane z Konkursem Chopinowskim błyskawicznie rozpalają nawet melomanów, którzy w innych okolicznościach rzadko przypominają sobie o twórczości najwybitniejszego polskiego kompozytora. Oczywiście, temperatura sporów sięga zenitu tuż przed ogłoszeniem werdyktu jury, ale na szczęście stygnie długo i powoli, całymi miesiącami, jeśli nie latami. To dobrze, właśnie o takie kwestie pokłócić się warto… Tymczasem trzypłytowy boks FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS jest po to, by wszystkich pogodzić. Znajdują się na nim niekwestionowanie wybitne interpretacje Chopina, w wykonaniu wspaniałych polskich pianistów z połowy XX wieku, podzielone na trzy kategorie: koncerty fortepianowe, etiudy i utwory kameralne. Grają: Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Władysław Szpilman i Bolesław Woytowicz. Towarzyszy Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego.
Publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach
i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Nagrania z albumu FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program Drugi Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl
Więcej informacji na stronie internetowej wytwórni ANAKLASIS www.anaklasis.pl