Spektakl „Chłopi” oraz „Wyzwolenie” najlepszymi spektaklami 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych | Klasyka Żywa
Zakończyły się 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne. Znamy laureatów! Jury zdecydowało przyznać dwie równorzędne Nagrody Główne im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 40 tys. złotych każda.
- Za rezonującą ze współczesnością inscenizację powieści oraz organiczną zespołowość dla spektaklu Chłopi w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie.
- Za radykalną odwagę formalną całego zespołu twórczego oraz umiejętność wejścia w dialog z wymagającym tekstem dramatycznym dla spektaklu Wyzwolenie w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Od 21 do 26 maja 2024 r. o miano najlepszego spektaklu 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które są jednocześnie finałem IX edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, walczyło 6 spektakli.
Jury Konkursu w składzie: Piotr Kruszczyński (przewodniczący), Dorota Jarząbek-Wasyl, Ewa Kaim, Tomasz Man, Karol Samsel, po obejrzeniu 6 przedstawień finałowych postanowiło przyznać:
Wyróżnienie za rolę Joasa w spektaklu Sędziowie w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie w wysokości 1 tys. zł dla Weroniki Krystek.
Wyróżnienie za rolę Dziada w spektaklu Sędziowie w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie w wysokości 1 tys. zł dla Wojciecha Siedleckiego.
Nagrodę za pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów w spektaklu Przygody Koziołka Matołka w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie w wysokości 2 tys. z dla Diany Marszałek.
Nagrodę za odkrycie potencjału teatralnego tekstu Norwida w spektaklu Miłość czysta u kąpieli morskich w reżyserii Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie w wysokości 2 tys. z dla Zbigniewa Brzozy.
Nagrodę za ruch sceniczny w spektaklu Wyzwolenie w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku w wysokości 2 tys. z dla Maćko Prusaka.
Nagrodę za mistrzowską wizję plastyczną w spektaklu Wyzwolenie w reżyserii Jana Klaty w wysokości 2,5 tys. zł dla Mirka Kaczmarka.
Nagrodę aktorską za rolę Ireny Zapskiej w spektaklu Gołoledź w reżyserii Piotra Kosewskiego z Teatru Niedużego w Sopocie w wysokości 2,5 tys. zł dla Pauliny Wilczyńskiej.
Nagrodę aktorską za rolę Księdza w spektaklu Chłopi w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie w wysokości 2,5 tys. zł dla Jana Nosala.
Nagrodę aktorską za rolę Konrada w spektaklu Wyzwolenie w reżyserii Jana Klaty w wysokości 2,5 tys. dla Piotra Biedronia.
Nagrodę za wyczucie stylu „muzykału” Jeremiego Przybory dla zespołu Teatru Niedużego w Sopocie w wysokości 10 tys. zł za spektakl Gołoledź.
Nagrodę dla zespołu aktorskiego za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu Przygody Koziołka Matołka w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie w wysokości 12 tys. zł
Podczas gali finałowej dziękowano artystom, organizatorom, sponsorom, patronom medialnym. Dyrektorka Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Elżbieta Wrotnowska-Gmyz podziękowała dyrektorowi Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Norbertowi Rakowskiemu za organizację i atmosferę festiwalu.
Pełna treść werdyktu znajduje się na stronie http://klasykazywa.pl.
48. Opolskie Konfrontacje Teatralne/Klasyka Żywa to najważniejsze i największe wydarzenie, podczas którego jurorskiej ocenie poddawane są teatralne realizacje klasycznych tekstów. W tym roku OKT trwały 6 dni, a widzowie mogli w tym czasie nie tylko zobaczyć najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków, ale także wziąć udział w spotkaniach i rozmowach z aktorami i twórcami oraz w wydarzeniach towarzyszących. Podziękowania należą się również publiczności, która tak licznie wypełniała widownie na wszystkich spektaklach i wydarzeniach towarzyszących.
Opolskie Konfrontacje Teatralne organizowane są przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (który jest dodatkowo koordynatorem konkursu „Klasyka Żywa”) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków budżetu Województwa Opolskiego. Festiwal został objęty Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Opolskiego – Andrzeja Buły.
Srebrny partner 48 Opolskich Konfrontacji Teatralnych: Heidelberg Materials.
Klasyczny partner 48 Opolskich Konfrontacji Teatralnych: PIB Broker
Patroni medialni: TVP 3 Opole, Dziennik Teatralny, Teatrologia.info, Radio Opole, e-teatr.pl, 24Opole, Radio Eska, Radio Eska2, Nowa Trybuna Opolska, Opolska 360, Czas na Opole, Radio Doxa, Miesięcznik „Teatr”, Presto Portal, Radio Park.