Msze żałobne Gabriela Faurégo i Maurice’a Duruflé w Filharmonii Krakowskiej

-
24.10.2023
Orkiestra i Chór FK; fot. K. Kalinowski

W okresie skupienia i zadumy poprzedzającym obchody Święta Zmarłych, w Filharmonii Krakowskiej wybrzmią dwie msze żałobne idealnie wpisujące się w atmosferę tego czasu. W piątek, 27 października 2023 o godz. 19.30 i w sobotę, 28 października br. o godz. 18.00, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii pod batutą Macieja Tworka usłyszymy bowiem Requiem opus 48 Gabriela Faurégo oraz opus 9 Maurice’a Duruflé. W partiach solowych wystąpią sopranistka Solomiia Pavlenko, Sylwia Pietrzak – mezzosopran i baryton, Josep-Ramon Olivé.

 

Kompozycja Gabriela Faurégo nazywana była przez niego samego – ze względu na rozmiary w pierwotnej formie dzieła – „małym requiem”. Utwór składał się bowiem tylko z 5 części i przewidywał zawężony skład wykonawczy. Na przestrzeni lat, od prawykonania w 1888 roku, Requiem rozrastało się w swoim kształcie, uzyskując dwie części i kolejnych wykonawców dzieła, by zabrzmieć w pełnej wersji w lipcu 1900 roku podczas Wystawy Światowej w Pałacu Trocadero w Paryżu. Kompozytor nigdy nie zestawiał tego utworu z wydarzeniami swojego życia, choć zapewne nie bez wpływu na jego powstanie była śmierć kolejno obojga rodziców. Sam dopatrywał się w nim nakreślonych muzyką obrazów wyzwolenia z doczesności i spokojnego zaśnięcia. Gdy kompozytor zmarł w listopadzie 1924 roku, Requiem op. 48 wykonane zostało podczas jego pogrzebu.

W przypadku kompozycji Maurice Duruflé dedykacja była świadoma i jasna. Kompozytor napisał bowiem Requiem dla swojego ojca, osadził zaś w stylu chorałowym, który „wyróżnia się świętością, melodyjnością, giętkością płynnego metrum i spokojem” (Małgorzata Janicka-Słysz). W dziewięcioczęściowej mszy, podobnie jak w kompozycji Faurégo, nie ma obrazu Sądu Ostatecznego (Dies irae), lecz świadome wskazanie bożego miłosierdzia i wzlatującej ku niebu duszy (In Paradisum), co w kontekście okrucieństwa II wojny światowej, będącej scenerią do powstającego dzieła, można odczytać także jako sposób na ucieczkę od doczesności w stronę tego, co dobre i wieczne.

Maciej Tworek; fot. Bartek Barczyk

 

Jak postrzegane są msze żałobne, czyli „przejmujące łzy kompozytorów”, w jakich okolicznościach powstawały i z jakich pobudek – porozmawiać będzie można z dyrygentem anonsowanych koncertów, Maciejem Tworkiem, który w sobotę 28 października br. o godz. 16.30 będzie gościem Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko Gra”, powstaje we współpracy z Radiem Kraków, które rejestruje całe spotkanie do emisji w charakterze podcastu na swojej stronie internetowej. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny.

 

www.filharmonia.krakow.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.