Mohrheim i Desprez– FESTIWAL ORGANY PLUS+® JESIEŃ 2021: JUBILEUSZE

-
08.10.2021

Premierowe wykonanie kantat gdańskiego ucznia Jana Sebastiana Bacha 9 października, a dzień później wielka polifonia renesansowa na finał festiwalu ORGANy PLUS+®2021.

 

Na przedostatnim koncercie festiwalu w kościele franciszkanów pw. Świętej Trójcy w Gdańsku w sobotę 9 października o godz. 19.00 uczestnicy usłyszą zrekonstruowanych kantat Friedricha Christiana Samuela Mohrheima - gdańskiego kapelmistrza, jedynego ucznia Bacha, który przez większość swojego zawodowego życia działał na terenie pierwszej Rzeczypospolitej. Ta porywająca muzyka będąca połączeniem bachowskiej polifonii, gdańskiej tradycji i eleganckiego stylu galant zabrzmi w wykonaniu nezrównanego gdańskiego zespołu Goldberg Baroque Ensemble oraz renomowanych solistów z całej Europy – Siri Caroline Thornhill z Norwegii, Franziski Gottwald z Niemiec, Virgila Hartingera z Austrii i Stephana Macleoda ze Szwajcarii. Gwiazdorska muzyka i obsada pomoże wszystkim poczuć jak gdańscy mieszczanie w drugiej połowie osiemnastego wieku.

 

 

Ostatni koncert, który odbędzie się ponownie w kościele Św. Trójcy w Gdańsku w niedzielę 10 października wyjątkowo o godz. 15.00 będzie hołdem złożonym przez czeski zespół wokalny Cappella Mariana pod kierunkiem Vojtěcha Semeráda jednemu z najwybitniejszych i najważniejszych kompozytorów europejskich - Josquinowi Desprez. Ten gigant muzyki wyznaczył kierunek rozwoju europejskiej muzyki wielogłosowej. W tym roku wspominamy pięćsetną rocznicę jego śmierci. W trakcie koncertu usłyszeć będzie można Miserere mei Deus wielkiego francuza, cały festiwal muzycy zakończą Requiem in memoriam Josquin Desprez jego najwybitniejszego ucznia Jeana Richaforta.

 

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że każdy ze słuchaczy wejdzie w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków. Organizatorzy zachęcają: „Pozwólmy sobie na podróż w czasie!”

 

Koncerty

 

9.10 sob. Kościół św. Trójcy godz. 19.00 + Mohrheim

O niebiańska siostro

Siri Karoline Thornhill (Norwegia) – sopran

Franziska Gottwald (Niemcy) – alt

Virgil Hartinger (Austria) – tenor

Stephan Macleod (Szwajcaria) – bas

Goldberg Baroque Ensemble

 

10.10 niedz. kościół Św. Trójcy godz. 15.00 + Desprez

Requiem

Cappella Mariana (Czechy)

Vojtěch Semerád (Czechy) - dyrygent

 

Artyści

 

Siri Caroline Thornhill – sopran

 

Norweska sopranistka jest poszukiwaną artystką w swojej dziedzinie i na międzynarodowych scenach. Koncertuje m.in. z RSB Berlin, Konzerthausorchester Berlin, I Barocchisti, Kammerorchester Basel, Orchestra La Scintilla Zürich, La Petite Bande, Freiburger Barockorchester, Staatskapelle Halle, Gewandhausorchester Leipzig, Concertgebouw Kamerorkest, Opéra National de Bordeaux, Amsterdam Bachsakademie Baroque Orchestra Stuttgart, Amsterdam Bachsakademie Baroque Orchestra oraz z dyrygentami Ivánem Fischerem, Tonem Koopmanem, Diego Fasolisem, Philippe Herreweghe, Christophem Coinem, Sigiswaldem Kuijkenem, Gijsem Leenarsem, Danielem Reussem, Michi Gaigg, Ottavio Dantone, Riccardo Minasi, Fabio Biondim i Rinaldo Alessandrinim. Występy operowe i festiwalowe zaprowadziły ją do Komische Oper Berlin, oper w Lipsku, Halle, Kristiansand i Beaune, Händelfestspiele Göttingen, Rheingau Musik Festival, Haydnfestival Eisenstadt, Beethovenfest Bonn, Bachfest Leipzig, Printemps des Arts de Monte Carlo, Festiwali Muzyki Dawnej w Brugii i Utrechcie, Rencontres musicales de Vézelay, Festiwali w Sydney i Kennedy Center Washington. Obszerna dyskografia dokumentuje wszechstronność artystki.


Franziska Gottwald – alt

 

Artystka występowała na arenie międzynarodowej z wybitnymi orkiestrami, pod dyrekcją takich dyrygentów jak Reinhard Goebel, Ton Koopman, Andrea Marcon, Fabio Biondi, Konrad Junghänel, Herbert Blomstedt czy Allan Curtis. Jej repertuar jako śpiewaczki koncertowej obejmuje

dzieła z okresu baroku i klasycyzmu po romantyzm i nowoczesność. Gościnne występy solowe zaprowadziły mezzosopranistę do renomowanych sal koncertowych, takich jak Concertgebouw Amsterdam, filharmonie w Berlinie i Kolonii, Tonhalle Zurich, a także w RPA, Azji Południowo-Wschodniej, Japonii, Kanadzie i innych. Była również zaangażowana gościnnie w Semperoper Dresden, Komische Oper Berlin oraz w operach w Seulu, Tokio, Tuluzie, Wenecji, Bazylei, Kolonii, Stuttgarcie, Hanowerze i Wiesbaden.

 

Virgil Hartinger – tenor

 

Śpiewak dorastał w muzycznym domu, gdzie w młodym wieku został wprowadzony do klasycznego repertuaru wokalnego. Jego repertuar rozciąga się od partii Ewangelisty w Oratoriach Bacha po Requiem Verdiego. Współpracował z takimi dyrygentami jak Roy Goodman, Peter Neumann, Paul O'Dette, Sigiswald Kuijken, Jacek Kasprzyk, Reinhard Goebel, Michi Gaigg, Konrad Junghänel, Dorothee Oberlinger, Christophe Coin, Ton Koopman, Nicholas McGegan, Riccardo Chailly, Ivor Bolton i Thomas Hengelbrock. Jego role operowe obejmują role Belmonte w Porwaniu z Seraju, Pylades w Ifigeni w Taurydzie Glucka, Orfeusza u Monteverdiego i Pinkertona w Madame Butterfly. Wystepuje regularnie na wielu prestiżowych festiwalach i w sal koncertowych: Festiwal Salzburski, Festiwal Händel Göttingen, Beethovenfest Bonn, Konzerthaus Berlin i Wiedeń, Marlboro Festival Vermont, Folle Journée, Flanders Festival Gent, Filharmonia w Kolonii i Essen, Tonhalle Düsseldorf, Theâtre des Champs Élysées, Baden-Baden, Semperoper Dresden, Tonhalle Zürich, Barbican Centre London, Gewandhaus Leipzig i Carnegie Hall.

 

Stephan MacLeod – bas

 

Artysta urodził się w Genewie i studiował śpiew w rodzinnym mieście, a nastepnie w Kolonii i Lozannie. Jego kariera koncertowa rozpoczęła się podczas studiów w Niemczech owocną współpracą z Reinhardem Goebelem i Musica Antiqua Köln. Od tego czasu regularnie i na całym świecie występował z dyrygentami takimi jak: Leonhardt, Herreweghe, Savall, Suzuki, Kuijken, Corboz, Brüggen, Kossenko, Pierlot, Luks, Harding, Junghänel, Rademann, Pichon, Van Immerseel, Coin, Rilling, Van Nevel lub Bernius. Jest założycielem i dyrygentem Ensemble Gli Angeli Geneva, który co roku daje około trzydziestu koncertów na całym świecie. Regularnie dyryguje innymi zespołami (OSR, Philharmonie Zuidnerderland, Nederlandse Bachvereniging itp.), a ponad 95 płyt CD, z których wiele zyskało uznanie krytyków, dokumentuje jego twórczość. Od 2013 roku jest profesorem śpiewu w Haute Ecole de Musique de Lausanne.

 

Goldberg Baroque Ensemble

 

 

Gdański zespół założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza. Repertuar barokowo-klasyczny zespołu wykonywany jest w oparciu o historyczną praktykę wykonawczą na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Orkiestrę tworzą polscy i zagraniczni muzycy, absolwenci renomowanych europejskich ośrodków muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, Królewska Akademia Muzyczna w Londynie, Królewskie Konserwatorium w Hadze). Zespół wykonuje koncerty w Polsce i za granicą. Pośród dokonań dominuje 16 nominowanych do nagród FRYDERYK i OPUS KLASSIK premierowych płyt CD i SACD z wykonaniami muzyki pomorskiej dla polskich wytwórni Dux i Sarton, a obecnie dla niemieckiej wytwórni MDG.

 

Andrzej Szadejko – dyrygent

 

kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego.

Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei/Szwajcaria. Uczestniczył w 30 mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Finalista i laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą. Profesor Sztuki. Wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Profesor wizytujący uczelni w Niemczech, Finlandii i USA. Laureat i stypendysta wielu instytucji polskich i zagranicznych. Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce,  Europie, a także w USA jako solista, kameralista i dyrygent. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. Ekspert w dziedzinie historycznego budownictwa organowego. Jest konsultantem, bądź sprawuje nadzór nad wieloma projektami organowymi w Polsce, a także na Litwie i w Belgii. Założyciel i szef zespołu Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania kantat kompozytorów z Pomorza. Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 25 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich i niemieckich wielokrotnie nominowanych do nagrody FRYDERYK oraz OPUS KLASSIK. Obecnie jest szefem artystycznym serii MUSICA BALTICA i GDAŃSK ORGAN LANDSCAPE w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG. Autor wydawnictw monograficznych, a także opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich  i zagranicznych. Autor audycji „Organy Nieograne” w Programie Drugim Polskiego Radia. Organizator i autor wielu formatów artystycznych i festiwali w Gdańsku i Warszawie: Festiwal ORGANy PLUS+®, cykl Koncerty dla Gdańszczan, happeningi dla dzieci Popiszczmy Razem, konkurs plastyczny „…i zagrały organy”, Pomerania 2008 – międzynarodowe spotkania budowniczych organów, GdO Tagung 2018 - Międzynarodowy Zlot Miłośników Organów, festiwal „Moniuszko w Kościołach Warszawy”.

 

Cappella Mariana

 

Zespół wokalny specjalizujący się w średniowiecznej i renesansowej polifonii oraz repertuarze wokalnym wczesnego baroku. Cappella Mariana została założona w 2008 roku jako jeden z nielicznych lokalnych zespołów zajmujących się interpretacją skomplikowanej polifonii wokalnej i zdobyła uznanie krytyków zarówno w kraju jak i za granicą, a także występowała intensywnie w Czeskim Radiu. Członkowie zespołu to światowej sławy wokaliści, specjalizujący się również w interpretacji muzyki barokowej i przedromantycznej. Regularnie występuje na festiwalach muzycznych i na prestiżowych scenach w Czechach i innych krajach Europy, m.in. Oude Muziek Utrecht, Laus Polyphoniae Antwerpen, MAfestival Brugge, Musikfest Bremen, Innsbrucker Festwochen der Alte Musik, Tage Alter Musik Regensburg, Praska Wiosna, Muziekgebouw Amsterdam i.in. Zespół działa pod kierownictwem artystycznym Vojtěcha Semeráda, absolwenta Uniwersytetu Karola w Pradze oraz Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, który dalej rozwija swoje zainteresowania polifonią wokalną oraz prowadzi badania w zakresie muzyki XV i XVI wieku pochodzącej ze środkowej Europy. W składzie:

Barbora Kabátková – sopran; Vojtěch Semerád – tenor, dyrektor artystyczny; Tomáš Lajtkep – tenor; Ondřej Holub – tenor; Marek Šulc – baryton; Jaromír Nosek – bas

 

 

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

 

{info.pras.}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Może Cię zainteresować...

Dodaj komentarz