Maria Pinińska-Bereś w Lipsku i Hadze

-
07.11.2024

Twórczość Marii Pinińskiej-Bereś, pionierki polskiej sztuki feministycznej, po raz pierwszy pokazana zostanie międzynarodowej publiczności. Po prezentacji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu ekspozycję zobaczą widzowie Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku i Kunstmuseum w Hadze.

 

Wystawa „Maria Pinińska-Bereś: Retrospektive /Retrospective”, którą od 9 listopada 2024 będzie można oglądać w Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku to pierwsza w Niemczech kompleksowa wystawa indywidualna jednej z najbardziej niezwykłych osobowości polskiej sztuki XX w. Retrospektywa ma na celu przedstawić twórczość Marii Pinińskiej-Bereś międzynarodowej publiczności. Tym samym ingerować będzie w historię sztuki na dwa sposoby: kwestionując powszechne skupienie się na artystach płci męskiej oraz zwracając uwagę na fakt, że zachodnia perspektywa pomija różnorodną i wieloaspektową scenę artystyczną XX-wiecznej Europy Wschodniej.

 

Maria Pinińska-Bereś – odkrywana dzisiaj na nowo – w swojej twórczości eksplorowała sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu, ich społeczno-polityczne uwikłania, a także relacje ze światem natury.

 

Obok Natalii LL czy Ewy Partum, Pinińska-Bereś jest postrzegana jako pionierka sztuki feministycznej w Polsce. Artystka przeciwstawiała się strukturalnej przemocy zarówno ze strony państwa, jak i kościoła i kwestionowała przemysł artystyczny.

 

Podczas gdy jej prace rzeźbiarskie z lat 50. XX w. były nadal zgodne z tradycjami modernistycznymi, jej późniejsza sztuka zawierała wpływy ruchu neoawangardowego. Zastąpiła elementy wykonane z cementu lub metalu mniej szlachetnymi materiałami takimi jak papier-mâché, tkanina lub sklejka, a także przedmiotami gotowymi.

 

Od lat 60. XX w. w jej pracach coraz częściej pojawiały się biomorficzne formy. Ich kobiecy wygląd wzmocniła kolorem różowym, który stał się jej znakiem rozpoznawczym. Różowy – jako kolor domków dla lalek i sukienek – funkcjonuje jako instrument przygotowujący dziewczynki do ich roli społecznej w patriarchalnym społeczeństwie. Przywłaszczając sobie ten kolor, Pinińska-Bereś krytykowała politykę ról płciowych i odnosiła się do traumatycznych doświadczeń.

 

Na wystawie publiczność będzie mogła zobaczyć szeroki wybór prac powstałych od początku lat 60. do końca minionego stulecia, w tym najważniejsze rzeźby i fotograficzne dokumentacje performansów.

 

„Maria Pinińska-Bereś. Retrospektive / Retrospective”

  • Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku [9.11.2024–23.02.2025]
  • Kunstmuseum w Hadze [15.03–17.08.2025]

 

Kuratorzy: Heike Munder, Jarosław Suchan

 

Współpraca:

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku

Kunstmuseum Den Haag

 

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Więcej informacji o wystawie w Lipsku: https://gfzk.de/en/aktivitaeten/ausstellungen/aktuell/

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.