Maksymiuk | Martin | Sibelius. Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus
20 października 2023 odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą znakomitego dyrygenta Jerzego Maksymiuka. Siedmioro członków orkiestry zaprezentuje swoje najwyższe kompetencje w roli solistów Koncertu na 7 instrumentów dętych, kotły, perkusję i orkiestrę smyczkową Franka Martina.
Za dyrygenckim pulpitem październikowego koncertu stanie legendarny Maestro Jerzy Maksymiuk. Już pół wieku temu rozkochał w sobie melomanów, prowadząc brawurowo Polskę Orkiestrę Kameralną, a to przecież było tylko jedno z pól jego przebogatej aktywności. Dyrygował i dyryguje wieloma zespołami w kraju i za granicą, wszędzie budząc podziw dla swej niespożytej, zdumiewającej energii, która zdaje się promieniować na wszystkich muzyków i udzielać się słuchaczom.
Podczas wieczoru zabrzmi Koncert na 7 instrumentów dętych, kotły, perkusję i orkiestrę smyczkową (1949) szwajcarskiego kompozytora Franka Martina. Utwór ma trzyczęściową budowę bliską tradycyjnemu koncertowi. Autor pozwala tu koncertować zarówno solowym instrumentom, jak i ich rozmaitym zestawieniom. Ponadto usłyszymy subtelną brzmieniowo miniaturę Jerzego Maksymiuka Vers per archi (2014) oraz dzieła wielkiego fińskiego neoromantyka Jeana Sibeliusa: pełen wzruszającej nostalgii Valse triste z roku 1905 i późniejszą o niemal dwie dekady jednoczęściową VII Symfonię (1925).
20 października 2023, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Wykonawcy:
Ada Orlikowska | flet
Marta Piznal | obój
Bolesław Twardziak | klarnet
Adam Ostrowski | fagot
Karolina Gniazdowska | waltornia
Szymon Gwóźdź | trąbka
Mateusz Markiewicz | puzon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jerzy Maksymiuk | dyrygent
Program:
Jerzy Maksymiuk
Vers per archi
Frank Martin
Koncert na 7 instrumentów dętych drewnianych, kotły, perkusję i orkiestrę smyczkową
przerwa
Jean Sibelius
Valse triste op. 44 nr 1
VII Symfonia C-dur op. 105
Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Więcej na www.sinfoniaiuventus.pl
Jerzy Maksymiuk urodził się w Grodnie (1936). Studia muzyczne zwieńczyły trzy dyplomy: z pianistyki (klasa Jerzego Lefelda), kompozycji (klasa Piotra Perkowskiego) i dyrygentury (klasa Bogusława Madeya).
W roku 1961 zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, ale pianistykę porzucił na rzecz dyrygentury. W 1972 roku założył Polską Orkiestrę Kameralną, którą wkrótce wielu krytyków uznało za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. POK koncertowała pod jego batutą na całym świecie w tak prestiżowych salach, jak Carnegie Hall, Wiener Ferein, a także na słynnych londyńskich Promsach, i oczywiście w Polsce. Sukcesem był także kontrakt z wytwórnią płytową EMI.
W roku 1975 Maksymiuk został pierwszym dyrygentem WOSPR-u (dwukrotne tournée europejskie i w Stanach Zjednoczonych). Lata 1983-1991 to okres owocnego szefowania BBC Scottish Symphony Orchestra, wielu koncertów i tournée z tym zespołem (m.in. Koncerty Promenadowe w Londynie). Tytuł Conductor Laureate przyznany artyście jest wyrazem uznania dla jego osiągnięć w BBC SSO. W roku 1990 Jerzy Maksymiuk rozpoczął współpracę z English National Opera, gdzie poprowadził premierowe przedstawienie Don Giovanni i Zemsta nietoperza. Następne lata wypełniły koncerty w wielu prestiżowych salach, m.in. dyrygował koncertem otwierającym salę Filharmonii w Belfaście. Na swym koncie ma koncerty z tak znakomitymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Zawsze koncertował też w kraju, często z wyróżnianą przez siebie Sinfonią Varsovią. Jerzy Maksymiuk nagrał ponad 100 płyt, m.in. dla EMI (13 płyt), Hyperionu, Naxosa.
Na swym koncie ma wiele nagród, m.in. nagrodę Gramophone Award – „Best Concerto of the Year” (1992) za The Confession of Isobel Gowdie Jamesa Macmillana.
Jest jednym z dwóch artystów odznaczonych prestiżowym złotym medalem za popularyzowanie muzyki Edwarda Elgara.
Maksymiuk jest też kompozytorem (muzyka symfoniczna, kompozycje kameralne, balet, pieśni, muzyka filmowa). Pracę jako kompozytor muzyki filmowej rozpoczął już na studiach – współpracował m.in. z Jerzym Petelskim, Wojciechem Hasem i Krzysztofem Zanussim. Łącznie ogromny dorobek Maksymiuka obejmuje muzykę do ponad 100 filmów.
Od kilku lat artystę pochłania komponowanie muzyki symfonicznej. Ostatnio napisane kompozycje to m.in. Liście gdzieniegdzie spadające (2011) – utwór na orkiestrę kameralną, Vers na orkiestrę smyczkową (2014), Arbor vitae II na orkiestrę, akordeony i sopran (2018), Gdy marzenia płoną na trzy akordeony (2021), utwór dedykowany zespołowi Motion Trio.
Za wspaniały przerywnik w tej pracy uznaje Maksymiuk napisanie muzyki do niemego filmu Mania z udziałem Poli Negri (2011). „Pisząc muzykę do Manii mogłem odbyć interesującą wycieczkę, nie tylko muzyczną” – mówi. Zainspirowała ona z kolei artystę do napisania muzyki na wokal i dwa fortepiany, która ukazała się na płycie zatytułowanej Retro (2017). Wykonawcami byli poza nim: Janusz Olejniczak i Kasia Moś (śpiew).
Artystę uhonorowano wieloma odznaczeniami, m.in. Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski, Brylantową i Złotą Batutą, SuperWiktorem, Złotym Fryderykiem. Jest Honorowym obywatelem miasta Białystok. Szczyci się tytułami Doktora Honoris Causa nadanymi przez Uniwersytet w Strahclyde, Uniwersytet Białostocki i Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.