"Kopciuszek" Rossiniego na finał Royal Opera Festival
Kopciuszek – opera komiczna w dwóch aktach i pięciu scenach Gioachina Rossiniego – wystawiona zostanie w finale siódmej edycji Royal Opera Festival w czwartek 10 lipca 2025 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 12 lipca br. o godz. 18.00 w gmachu Opery Krakowskiej.
Pozostająca nieco w cieniu wspaniałego Cyrulika sewilskiego opera w sensie finansowym przebiła ją stukrotnie. Rossini otrzymał bowiem za napisanie Kopciuszka aż 500 skudów, choć nie dotrzymał pierwotnego terminu premiery wyznaczonego na grudzień 1816, a ostatnie zapisy w partyturze czynione były dosłownie w dniu jej prawykonania – 25 stycznia 1817 roku. Za literacką podstawę librecista Jacopo Feretti przyjął baśń Charlesa Perreulta, zgrabnie usuwając z historii wszelkie magiczne elementy, którym nie mógłby sprostać podczas pierwszej inscenizacji rzymski Teatro Valle. Zamiast wróżki pojawia się zatem filozof Alidoro, spornego pantofelka zastąpiła bransoletka, sytuację z baśni komplikują nadto przebieranki księcia i jego służącego, które ostatecznie demaskują chciwość ojca trzech córek. Z historii powstania Rossiniowskiego Kopciuszka możemy dowiedzieć się też co nieco o ówczesnej obyczajowości – nie można było pokazać na scenie niewieściej gołej stopy i kostki – stąd pomysł zastąpienia motywu zgubionego pantofelka bransoletką, zaś imię Angelina, jakie nosił tytułowy Kopciuszek – było także imieniem najsłynniejszej wówczas kurtyzany, więc Rossini nie mógł umieścić go w tytule dzieła. I choć dzieło ma w sobie sporo muzycznych zapożyczeń, a premiera – przez wzgląd na tempo powstawania opery – nie odniosła oszołamiającego sukcesu, z każdym kolejnym wykonaniem Kopciuszek przynosił kompozytorowi coraz większy rozgłos. W liście do Izabeli Colbran Rossini napisał wprost:
„Nie pytaj mnie nigdy, jak poszło pierwsze przedstawienie mej nowej opery. Pytaj mnie zawsze, jak wypadło drugie. A ja ci odpowiem: drugie przedstawienie Kopciuszka spotkało się ze wspaniałym przyjęciem. Trzecie, czwarte, piąte – to triumf. I tak idziemy dalej…”.

W realizacji Kopciuszka w ramach tegorocznego Royal Opera Festival udział biorą Orkiestra i Chór Męski Filharmonii Krakowskiej, Polina Anikina jako Angelina, Patrick Kabongo jako książę Don Ramir, Emmanuel Franco – sługa Dandini, Filippo Morace jako ojciec córek, Don Magnificio, Ellada Koller – Clorinda, Verena Kronbichler – Tisbe oraz Dogukan Özkan, czyli filozof Alidoro. Całość poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego José Miguel Pérez-Sierra, przedstawienie wyreżyserował Jochen Schönleber, który wraz z Moussé Dior Thiam odpowiedzialny jest także za scenografię przedstawienia. Spektakularny finał siódmej edycji festiwal, a także pozostałe jego produkcje już od przyszłego tygodnia będą prezentowane publiczności Belcanto Opera Festival. Rossini in Wildabad w niemieckim Szwarzwaldzie.