Koncerty pamięci Wojciecha Kilara w Filharmonii Krakowskiej - w 10. rocznicę śmierci kompozytora
29 grudnia 2023 roku minęła dekada od śmierci Wojciecha Kilara, kompozytora, którego postać szczególnie za sprawą stworzonej przez siebie muzyki filmowej umocowała się w świadomości bardzo szerokiej rzeszy słuchaczy na całym świecie. W dowód pamięci o tej wybitnej postaci, Filharmonia Krakowska organizuje koncerty w piątek, 19 stycznia 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 20 stycznia br. o godz. 18.00, których program wypełni twórczość Wojciecha Kilara. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Łukasz Borowicz, który bezpośrednio przed sobotnim koncertem będzie również gościem Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz podczas spotkania Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra”.
Wojciech Kilar, lwowianin z urodzenia, przez większość swojego życia związany był z Katowicami, w których się kształcił i mieszkał do śmierci. Jego imieniem nazwano jedno z najważniejszych miejsc miasta – plac, przy którym wybudowana została siedziba NOSPR – muzyczne serce Śląska. Przez przeciętnego słuchacza kojarzony z muzyką do filmów Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Romana Polańskiego czy Francisa Forda Coppoli, traktował ją jednak z pewnym przymrużeniem oka, jako tę, którą może pisać, a „w tym samym czasie oglądać wiadomości i zajadać kolację”. W koncertach monograficznych pamięci kompozytora nie może jednak jej zabraknąć. Program otworzy zatem arcypopularny Polonez z filmu Wajdy Pan Tadeusz, by w dalszej części wybrzmiała Sinfonia concertante (w partii fortepianu solo Mateusz Krzyżowski), a następnie Preludium chorałowe i Exodus – utwór zajmujący szczególne miejsce w świadomości polskiego społeczeństwa przez fakt, iż pojawił się krótko przed wprowadzeniem stanu wojennego, a przez to przywołujący znacznie szerszy kontekst, zaskakując także samego jego twórcę. Po dwudziestu latach od prawykonania Wojciech Kilar stwierdził zaś, że jest to „bomba, słucha się tego jak rocka. Młodzi ludzie to lubią, nie kojarzy im się z żadnym naszym ’80 ani innym ważnym rokiem. (…) Najważniejsze, żeby słuchali”.
O barwnej postaci Wojciecha Kilara i jego twórczości, nacechowanej nie tylko znakomitym warsztatem kompozytorskim, wyobraźnią instrumentalną, ale też duchowością i niekłamanym patriotyzmem, rozmawiać będziemy w ramach wzmiankowanego Dyskusyjnego Klubu Muzycznego – w sobotę o godz. 16.30 w Sali Złotej. W sobotę również publiczność zgromadzona podczas koncertu będzie miała okazję wysłuchać krótkiego panelu poświęconego konieczności budowy własnej siedziby Filharmonii Krakowskiej – bezdomnej instytucji, która na estradzie swojej obecnej, użyczonej siedziby, nie może zmieścić wykonawców wpisanych w partyturach takich dzieł, jak chociażby Exodus Kilara. W dyskusji prowadzonej przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz uczestniczyć będą wybitni polscy architekci – Tomasz Konior, twórca między innymi projektu siedziby NOSPR oraz Krzysztof Ingarden, znany w Krakowie z realizacji wielu budynków użyteczności publicznej, jak chociażby Centrum Kongresowe ICE czy Małopolski Ogród Sztuki.