Przed nami jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024
Od baroku po współczesność, od muzyki kameralnej po symfoniczną i koncertującą, od klasyki muzyki poważnej po lżejsze brzmienia z Ameryki Południowej – tak w skrócie zapowiada się program Gali Muzyki Poważnej Fryderyk 2024. Ceremonii rozdania Fryderyków będą towarzyszyły występy najwybitniejszych polskich muzyków – solistów i kameralistów. Nie zabraknie również akcentu operowego. Gospodarzem wieczoru będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
Już 28 kwietnia w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się jubileuszowa, 30. Gala Muzyki Poważnej, wieńcząca tegoroczną edycję Fryderyk Festiwalu. Związek Producentów Audio Video, główny organizator Fryderyków, najważniejszych polskich nagród przemysłu fonograficznego, decydując się na realizację festiwalu w Śląskiem, miał do wyboru kilka znamienitych sal koncertowych, jednak żadna z nich nie może równać się z legendarną siedzibą NOSPR-u, tak lubianą przez maestro Pendereckiego. Serce budynku to sala na 1800 miejsc, z doskonałą akustyką, nad którą czuwał mistrz w swoim fachu – Yasuhisa Toyota z Nagata Acoustics, mający w portfolio realizacje dla najlepszych obiektów koncertowych świata.
Akustyka sali koncertowej NOSPR daje wspaniałe możliwości do zaprezentowania wielu gatunków i epok muzycznych, aby skupić jak w soczewce to, co muzyka poważna może najlepszego zaoferować – mówi Anna S. Dębowska, dyrektorka programowa Gali Muzyki Poważnej Fryderyk 2024.
Wieczór wieńczący Fryderyk Festiwal 2024 rozpocznie się występem muzycznym najwyższej próby, czyli utworem w wykonaniu występującej w roli gospodarza Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Pod batutą Łukasza Borowicza usłyszymy wizjonerską muzykę Benjamina Brittena: Burzę, jedno z jego interludiów morskich, pochodzących z opery Peter Grimes. Ten jeden z największych kompozytorów XX w. po mistrzowsku ukazał w nim rozpętane żywioły nieba i wody, które są w operze metaforą stanów emocjonalnych tytułowego bohatera.
W obszar muzyki francuskiej – eleganckiej i wyrafinowanej – wprowadzi słuchaczy {oh!} Trio pod kierunkiem wybitnej skrzypaczki Martyny Pastuszki. Artystka gra na wspaniałym instrumencie włoskiego lutnika Giuseppe Guarneri „del Gesù”, a towarzyszyć jej będą Krzysztof Firlus (viola da gamba) i Anna Firlus (klawesyn). Artyści wykonają fragment z jednej z suit Josepha Marchanda, muzyka Chapelle Royale z czasów Ludwika XIV – w Chaconne z VII Suity G-dur – 8’ mieści się wiele frapujących muzycznych światów.
W obszarze muzyki francuskiej pozostaniemy jeszcze przez moment z wirtuozem skrzypiec Jakubem Jakowiczem. Solista z towarzyszeniem NOSPR pod dyrekcją Łukasza Borowicza wykona Medytację z opery Thaïs Julesa Masseneta, również po to, aby wprowadzić słuchaczy w świat opery, która jest żywiołem kolejnej gwiazdy gali Fryderyków: barytona Szymona Mechlińskiego. Jego potężny głos będzie można podziwiać w dramatycznych ariach z oper Zygmunta Noskowskiego (Wyrok) i Giacoma Pucciniego (Płaszcz). Akcentu Pucciniowskiego nie mogło zabraknąć w setną rocznicę śmierci twórcy Cyganerii i Madame Butterfly.
Zanim w drugiej części gali przejdziemy do lżejszych, tanecznych rytmów i tonów, usłyszymy utwór wyróżnionej w ubiegłym roku nagrodą ZAiKS Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Jej Two contrasts for a duo zabrzmi w wykonaniu znakomitych skrzypków, Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka, tworzących wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo.
A potem już temperatura muzyki i wydarzeń będzie tylko rosnąć, ponieważ na sali koncertowej pojawi się Marcin Masecki, pianista, kompozytor, aranżer, brawurowy improwizator, człowiek wielu talentów, również wokalnych i krasomówczych. Wychował się w kręgu kultury muzycznej Ameryki Południowej, zna całą gamę rozmaitych rytmów i tańców latynoamerykańskich, począwszy od ich wczesnych, XIX-wiecznych pierwowzorów. Merengue, bolera i tanga we własnej aranżacji nagrał niedawno na znakomitej płycie Boleros y más, której fragmentami uraczy publiczność fryderykowej gali. Kto słyszał, jak Masecki śpiewa po hiszpańsku, ten nigdy tego nie zapomni.
Na finał wieczoru zabrzmi zaś klasycyzujące opracowanie tanga: III część Double concerto Astora Piazzolli w wykonaniu znakomitego, grającego ciepłym tonem klarnecisty Jana Jakuba Bokuna i jego muzycznego kompana, gitarzysty Jakuba Kościuszko.
Bilety
Uroczysta Gala Muzyki Poważnej odbędzie się 28 kwietnia w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności. Bilety są już dostępne na stronie: www.nospr.bilety24.pl

Fryderyk Festiwal 2024
Gala Muzyki Poważnej
28 kwietnia 2024 r., NOSPR
Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Więcej bieżących informacji na kanałach społecznościowych Fryderyk Festiwal oraz stronie: www.fryderyki.pl.
Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna, dajprawokulturze.pl.
Partner główny: Województwo Śląskie.
Współgospodarz wydarzenia: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Partnerzy wydarzenia: Związek Artystów Wykonawców STOART, Škoda, Orlen, House of Diamond, Tymbark, LaBiostetique.
Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu: Onet.pl, magazyn Presto.
Producent wydarzenia: High Events.
Fryderyki to najważniejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 r. przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.
Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.
Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.