Jak nie wylecieć z trasy, czyli o koncertowaniu z orkiestrą [refleksją dzieli się pianista Paweł Kowalski]
Współpraca z orkiestrą to radość współtworzenia interpretacji muzyki na żywo, wymiana idei i inspiracji oraz, jak mawiał prof. Jerzy Marchwiński wzajemne sobie akompaniowanie. Pomyślmy na przykład o przepięknym solo rożka angielskiego a potem fletu w wolnej części Koncertu G-dur M. Ravela albo solo fagotu i na koniec o temacie w skrzypcach w Larghetto z Koncertu e-moll F. Chopina. Przy całej wirtuozerii partii fortepianu w III części tego koncertu jest ona w taktach 356 – 369 jednocześnie akompaniamentem do partii solowej fagotu. Zawsze uważałem, że instrumentacja utworów na fortepian i orkiestrę Chopina jest świetna a wszelkie próby jej „ulepszania” w XIX wieku były pozbawione sensu - mówi Paweł Kowalski.

Wśród ok. 40 utworów na fortepian i orkiestrę, jakie dotychczas grałem, największymi wyzwaniami były dla mnie Symfonia Koncertująca K. Szymanowskiego i „Prometeusz - Poemat ognia” A. Skriabina, gdzie fortepian jest „wtopiony” w bardzo rozbudowaną partię orkiestry a wykonanie wymaga ogromnej koncentracji i żelaznej dyscypliny. U Szymanowskiego można, używając języka z narciarstwa, „wylecieć z trasy” zaraz po pierwszym temacie, przy, nie daj Boże, nieprecyzyjnym rytmicznie wejściu trąbki. Bajkowy początek drugiej części Symfonii Koncertującej, przypominający swoim pomysłem Źródło Aretuzy (Mity op. 30.), to akompaniament fortepianowy do partii solowej fletu. W Romanze z Koncertu a-moll I.J. Paderewskiego, najlepszego polskiego utworu na fortepian i orkiestrę między Chopinem a Szymanowskim, pianista akompaniuje partiom solowym skrzypiec i wiolonczeli tak, jak w koncertach B-dur Brahmsa i G-dur Czajkowskiego.

Różnorodność repertuaru, obecność świetnego dyrygenta, czasami bardzo mocne, innym razem bardzo intymne brzmienie, kolory, jakie jesteśmy w stanie wspólnie stworzyć, sprawiają, że perspektywa prób i koncertu w sali wypełnionej publicznością wprawiają mnie zawsze w stan euforii.
Najbliższe koncerty Pawła Kowalskiego z orkiestrami:
26 kwietnia 2025
Pałac w Rybnej k. Tarnowskich Gór
Mozart, Chopin, Kilar, Górecki – fragmenty koncertów fortepianowych i muzyka filmowa
Orkiestra „Śląskie Smyki”
dyr. Alicja Pacześniak-Słota
30 kwietnia 2025
Zielona Góra
Mozart – Koncert fortepianowy A dur KV 488
Orkiestra Filharmonii Zielonogórskiej
dyr. Czesław Grabowski
10 maja 2025
Elbląg
Beethoven – IV Koncert fortepianowy G dur op. 58
Elbląska Orkiestra Kameralna
dyr. Paweł Kos-Nowicki