„Harnasie” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany już dostępne w ofercie PWM

-
20.01.2023
„Harnasie” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany

Harnasie Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany są już dostępne w ofercie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To pierwsza transkrypcja przeznaczona na ten skład wykonawczy.

 

Choć Karol Szymanowski od początku zabiegał o stworzenie wyciągu dzieła baletowego na potrzeby prób, dopiero teraz możemy zachwycać się bogactwem brzmienia aranżacji na dwa fortepiany. Wszystko za sprawą Joanny Domańskiej – pianistki, pedagożki i interpretatorki dzieł Karola Szymanowskiego, która podjęła się opracowania, zasilając tym samym kolejne wydanie serii „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.

 

Próby stworzenia wyciągu jeszcze za życia twórcy podejmowali m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Aranżacje te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako transkrypcje przeznaczone na 4 ręce – nie mogły oddawać wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.

 

Historia baletu

Harnasie powstawały w latach silnej fascynacji kompozytora folklorem Podhala. W 1923 roku w Zakopanem odbył się huczny ślub Jerzego Mieczysława Rytarda z rodowitą góralką – Heleną Roj. Szymanowski jako przyjaciel Rytarda był na weselu gościem honorowym. Właśnie to wydarzenie, szczególnie mająca tam miejsce bójka, zainspirowało kompozytora i wpłynęło na decyzję o skomponowaniu góralskiego baletu. Libretto opowiada historię miłości zbójnika do pięknej góralki, a w muzyce Szymanowskiego zawarte są cytaty z melodii ludowych. Żywiołowy charakter muzyki naśladuje brzmienie kapeli góralskiej, a surowe, pierwotne rytmy podhalańskie spajają się z wyrafinowaną harmonizacją.

 

Transkrypcja na dwa fortepiany

Transkrypcja baletu Harnasie Karola Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany powstała na podstawie partytury orkiestrowej baletu, transkrypcji ostatniej sceny wraz z epilogiem na skrzypce i fortepian autorstwa Pawła Kochańskiego oraz wyciągu fortepianowego na cztery ręce przygotowanego przez Grażynę Bacewicz (nazywanego niekiedy mylnie wyciągiem na dwa fortepiany). Opracowanie zawiera niemal kompletny tekst partytury, w oryginale przeznaczonej na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę.

 

Zastosowany w transkrypcji układ na dwa fortepiany pozwolił na uzupełnienie wielu partii niemożliwych do uwzględnienia w wersji na cztery ręce. W związku z tym docelowo znacznie ułatwi też precyzyjne wykonanie niezwykle skomplikowanych podziałów rytmicznych.

 

Transkrypcja Harnasiów Karola Szymanowskiego dostępna na stronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.