„Harnasie” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany już dostępne w ofercie PWM
Harnasie Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany są już dostępne w ofercie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To pierwsza transkrypcja przeznaczona na ten skład wykonawczy.
Choć Karol Szymanowski od początku zabiegał o stworzenie wyciągu dzieła baletowego na potrzeby prób, dopiero teraz możemy zachwycać się bogactwem brzmienia aranżacji na dwa fortepiany. Wszystko za sprawą Joanny Domańskiej – pianistki, pedagożki i interpretatorki dzieł Karola Szymanowskiego, która podjęła się opracowania, zasilając tym samym kolejne wydanie serii „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.
Próby stworzenia wyciągu jeszcze za życia twórcy podejmowali m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Aranżacje te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako transkrypcje przeznaczone na 4 ręce – nie mogły oddawać wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.
Historia baletu
Harnasie powstawały w latach silnej fascynacji kompozytora folklorem Podhala. W 1923 roku w Zakopanem odbył się huczny ślub Jerzego Mieczysława Rytarda z rodowitą góralką – Heleną Roj. Szymanowski jako przyjaciel Rytarda był na weselu gościem honorowym. Właśnie to wydarzenie, szczególnie mająca tam miejsce bójka, zainspirowało kompozytora i wpłynęło na decyzję o skomponowaniu góralskiego baletu. Libretto opowiada historię miłości zbójnika do pięknej góralki, a w muzyce Szymanowskiego zawarte są cytaty z melodii ludowych. Żywiołowy charakter muzyki naśladuje brzmienie kapeli góralskiej, a surowe, pierwotne rytmy podhalańskie spajają się z wyrafinowaną harmonizacją.
Transkrypcja na dwa fortepiany
Transkrypcja baletu Harnasie Karola Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany powstała na podstawie partytury orkiestrowej baletu, transkrypcji ostatniej sceny wraz z epilogiem na skrzypce i fortepian autorstwa Pawła Kochańskiego oraz wyciągu fortepianowego na cztery ręce przygotowanego przez Grażynę Bacewicz (nazywanego niekiedy mylnie wyciągiem na dwa fortepiany). Opracowanie zawiera niemal kompletny tekst partytury, w oryginale przeznaczonej na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę.
Zastosowany w transkrypcji układ na dwa fortepiany pozwolił na uzupełnienie wielu partii niemożliwych do uwzględnienia w wersji na cztery ręce. W związku z tym docelowo znacznie ułatwi też precyzyjne wykonanie niezwykle skomplikowanych podziałów rytmicznych.
Transkrypcja Harnasiów Karola Szymanowskiego dostępna na stronie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.