Fuko Ishii – zwyciężczyni konkursu pianistycznego imienia Griega w Filharmonii Krakowskiej
Najbliższe koncerty abonamentowe – 12 maja 2023 roku o godz. 19.30 i 13 maja br. o godz. 18.00, z udziałem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą macedońskiego dyrygenta Borjana Caneva, uświetni występ zwyciężczyni ubiegłorocznego 17. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Edwarda Griega w Norwegii – Fuko Ishii. W wykonaniu pianistki zabrzmi zwycięski Koncert a-moll patrona konkursu, zaś w programie koncertów Filharmonii Krakowskiej pojawią się ponadto Uwertura Tragiczna Andrzeja Panufnika i słynna V Symfonia c-moll Ludwiga van Beethovena.
Fuko Ishii ma w swojej karierze odnotowane liczne sukcesy w innych międzynarodowych i krajowych konkursach pianistycznych – m.in. im. Johannesa Brahmsa w Niemczech (I nagroda) i Austrii (III nagroda), Konkursie Chopinowskim w Azji (I nagroda), w Ettlingen (III nagroda), Seiler Piano Competition (III nagroda), Japońskim Konkursie Chopinowskim (II nagroda) czy Japońskim Konkursie Muzycznym (I nagroda). Japońska pianistka prowadzi intensywną działalność zarówno jako solistka, jak i kameralistka, dokonała także rejestracji pierwszej solowej płyty z utworami Johannesa Brahmsa oraz Josepha Haydna. Przed krakowską publicznością artystka zaprezentuje Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edwarda Griega, którego wykonanie przeważyło o zwycięstwie artystki w norweskim konkursie pianistycznym jego imienia. Warto dodać, że tuż za laureatką I nagrody uplasowała się polska pianistka Aleksandra Świgut, którą międzynarodowa publiczność miała okazję poznać za sprawą jej udziału w ostatnim Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
Program koncertów otworzy Uwertura Tragiczna Andrzeja Panufnika, którego Sinfonia Sacra wybrzmiała z filharmonicznej estrady przed dwoma tygodniami. Dzieło mocno splątane historią swojego powstania z polskimi dziejami – napisane pierwotnie w 1942 roku i odtworzone trzy lata później z powodu zniszczenia partytury w Powstaniu Warszawskim, a poświęcone pamięci brata kompozytora, Mirosława, który zginął w tymże powstaniu. Dziś nazwisko kompozytora-emigranta, wytrwale przywracane świadomości melomanów po latach komunistycznego niebytu, od kilku dni stanowi element medialnego zamieszania z powodu zlecenia króla Karola III na napisanie koronacyjnego Sanctus, jakie otrzymała córka twórcy – Roxana.
Koncerty domknie absolutne muzyczne arcydzieło wszechczasów, jakim bezsprzecznie mianować można V Symfonię c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena. Dzieło otwierające się słynnym czterodźwiękowym „motywem losu” , którego „słuchanie i doświadczanie (…) wiązało się ściśle z rozwijaniem w samym sobie idei humanistycznych” (Małgorzata Janicka-Słysz).
Bezpośrednio po sobotnim koncercie, 13 maja br. około godz. 20.00 w Sali Złotej odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy prac Sabiny Dziedzic zatytułowanej „Mandala”. Ekspozycja dostępna będzie do połowy lipca dla publiczności koncertów odbywających się w budynku Filharmonii Krakowskiej.