Fotografia industrialna w Gabinecie Fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie

-
30.06.2023
Zakład Fotograficzny Karola Beyera w Warszawie; Montaż konstrukcji żelaznej przęseł mostu Kierbedzia na Wiśle w Warszawie, widok od Nowego Zjazdu, 5 lutego 1864, odbitka na papierze albuminowym z negatywu szklanego kolodionowego; Muzeum Narodowe w Warszawie; fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Wnętrza fabryk, rozwój kolei, budowa mostów, wiaduktów i tam rzecznych – to tylko niektóre z tematów nowego pokazu w Gabinecie Fotografii w Galerii Sztuki XIX Wieku. Można zobaczyć ponad 60 unikalnych zdjęć z drugiej połowy XIX i początku XX wieku. To kolejna z cyklu fotograficznych prezentacji Muzeum Narodowego w Warszawie.

 

Dokumentacja postępu

Wątki industrialne pojawiły się w fotografii już w samych początkach jej istnienia. Jako jeden z kluczowych XIX-wiecznych wynalazków idealnie spełniała funkcję rejestrowania intensywnych zmian w ówczesnym świecie. Utrwalała śmiałe modernistyczne realizacje, ale też dynamicznie zmieniające się otoczenie człowieka, charakter miast i krajobraz naturalny. Nowe, przemysłowe tematy dostarczane przez „wiek pary i elektryczności”, były atrakcyjnymi i pobudzającymi wyobraźnię obrazami. Fotografia była rzeczowym reportażem. Oswajała też ówczesnego człowieka z dokonaniami XIX-wiecznej rewolucji przemysłowej, m.in. dzięki reprodukcjom w popularnej prasie. Dziś zdjęcia te mają wartość dokumentalną, pozwalają poznać i zrozumieć przeszłość. Dostarczają też wielu doznań estetycznych.

 

Zainteresowanie konstrukcją

Potrzeba rejestrowania postępu nie wykluczała powstawania intrygujących wizualnie obrazów. Fotografowie, wywodzący się często ze środowisk artystycznych, kładli duży nacisk na estetyczny aspekt kompozycji. Z biegiem czasu wytworzył się jednak nowy typ fotografa-inżyniera, który skupiony był bardziej na prezentacji samej konstrukcji i dokumentowaniu procesu jej powstawania. Takie różne podejścia widzimy, porównując na przykład wykonane w latach 60. XIX wieku w Warszawie fotografie z budowy mostu Kierbedzia z późniejszymi o 40 lat odbitkami, dokumentującymi wznoszenie mostu Poniatowskiego. Na zdjęciach można też odnaleźć katastrofy budowlane, wypadki i pożary – nieuniknione elementy rozwoju przemysłowego.

 

Nowatorskie spojrzenie

Fotografia industrialna zapoczątkowała tworzenie się nowego języka formalnego. Nowoczesne kadry, często zaskakujące sposobem ujęcia, budowane z precyzją i dbałością o kompozycję, pokazują nie tylko zmieniający się świat, lecz także narodziny nowej percepcji i estetyki. Fotografowie dostrzegli piękno w przenikających się liniach kratownic mostów, w rytmie konstrukcji rusztowań i arkad wiaduktów. Zestawienie kadrów powstałych w tym samym czasie w różnych częściach świata, np. ujęcia mostu w Tczewie przez Karola Beyera i tamy na Nilu autorstwa Jamesa Robertsona i Felice Beato, pokazuje obecną wśród ówczesnych twórców wspólnotę myślenia o fotograficznym obrazie.

 

Fotograficzna podróż do XIX wieku

W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się unikatowa w skali kraju kolekcja fotografii. Znaczną część zbioru tworzą zdjęcia z 2. połowy XIX wieku. Ich wybór można zobaczyć w Gabinecie Fotografii. To kameralna przestrzeń wydzielona w stałej Galerii Sztuki XIX Wieku. Ze względów konserwatorskich fotografie są prezentowane rotacyjnie, w trzymiesięcznych odsłonach. Każdy z pokazów w Gabinecie, opartych na autorskich scenariuszach, pozwala prześledzić związki między fotografią a innymi dziedzinami sztuki XIX wieku. Twórczyniami piątej odsłony „Fotografia industrialna” są Magdalena Bajbor i Anna Masłowska ze Zbiorów Ikonograficznych i Fotograficznych MNW. Pokaz będzie dostępny dla publiczności do 24 września 2023 roku.

 

We wtorki wstęp na wystawy stałe, w tym do Gabinetu Fotografii, jest bezpłatny.

 

www.mnw.art.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.