Muzyka Hanzy oraz Mity i Filozofia – Festiwal ORGANy PLUS+® JESIEŃ 2021: JUBILEUSZE

-
29.09.2021

Uroczysta muzyka siedemnastowiecznych miast Hanzy rozpocznie jesienną edycję festiwalu ORGANy PLUS+®2021. Dzień później zabrzmi francuska muzyka galant z Nowego Świata w rokokowym Pałacu Opatów.

 

Tradycyjnie jesienna edycja festiwalu ORGANy PLUS+® rozpocznie się we franciszkańskim kościele Św. Trójcy. Dzięki współpracy z Konsul Generalną Republiki Federalnej Niemiec, panią Cornelią Pieper, wraz z młodymi muzykami zespołu Europäisches Hanse-Ensemble pod wodzą niezrównanego chórmistrza Manfreda Cordesa (informacje na temat muzyków poniżej) z Niemiec w czwartek 30 września o godz. 19.00 odbędziemy niezwykłą podróż do siedemnastowiecznych miast Hanzy i uczestnicy festiwalu usłyszą muzykę, która uświetniała nad Bałtykiem uroczystości publiczne i święta kościelne…co NB. często było jednym i tym samym. Będzie to polska premiera zespołu.

 

W piątek 1 października o godz. 19.00 po raz pierwszy festiwal ORGANy PLUS+® zawita do rokokowego Pałacu Opatów w Oliwie, gdzie w Sali Muzycznej dokładnie w taki sam sposób, jak robiono to w osiemnastym wieku zabrzmi muzyka w stylu galant w wykonaniu francuskiego zespołu Les Chantres de Saint-Hilaire pod kierunkiem François-Xaviera Lacroux. Dzięki współpracy z Instytutem Francuskim w Polsce oraz Muzeum Narodowym w Gdańsku uczestnicy będą mieli niepowtarzalną możliwość posłuchać frankofońskiej muzyki, która rozbrzmiewała nie tylko we francuskich pałacach, ale również w salonach Nowego Świata. W prezentowanym programie zawarte zostały bowiem utwory pochodzące ze zbioru skompletowanego przez Kawalera de Chavoye, namiestnika Ludwika XV w Nowej Francji (czyli na terenach dzisiejszej Ameryki Północnej) i wielkiego miłośnika kantat. W latach dwudziestych XVII wieku, odziedziczył on lenno w Normandii, co stało się okazją do podroży na Stary Kontynent oraz pozwoliło mu na skompletowanie i wydanie zbioru kantat, oscylujących między estetyką francuską a włoską: dzieła François Couperin’a, Baptistin’a Stuck’a, Louis-Nicolas Clérambault’a spotykają się tutaj w "zjednoczeniu stylów" ("réunion des goûts"), uzupełnione przez utwory instrumentalne Michel'a de Monteclair. Zbiór kantat, który trafił w ręce muzyków, pochodzi z prywatnej kolekcji i jest tym bardziej interesujący, iż zawiera kilka fragmentów dotąd nieznanych i prezentowanych po raz pierwszy w Polsce.

 

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci architektura Pałacu Opatów, oryginalne umiejscowienie muzyków na piętrze ponad Salą Muzyczną, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że widzowie wejdą w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków. Organizatorzy zachęcają: „Pozwólmy sobie na podróż w czasie!”

 

4 września o 19:30 odbędzie się koncert jeszcze raz wspominający przeszłość. Dokładnie 110 lat temu w salezjańskim kościele Św. Jana Bosko na Oruni elbląski organmistrz Eduard Wittek zbudował nowy pneumatyczny instrument w zabytkowej barokowej szafie organowej Andreasa Hildebrandta z 1749 roku. W tym samym czasie Berlin był jednym z najważniejszych centrów muzyki organowej. W czasie koncertu w salezjańskim kościele św. Jana Bosko na Oruni obie neoromantyczne tradycje – gdańska i berlińska – spotkają się pod palcami wybitnego organisty z Berlina – Andreasa Sieliga który, wraz z Christine Elbe - sopran przeniosą nas ponad sto lat wstecz do czasów fin de siècle’u.

 

Koncerty

 

30.09 czw. kościół Św. Trójcy godz. 19.00 + Hanza

Muzyka uroczysta miast Hanzy/ Ceremonial music of Hansa Cities

Europäisches Hanse-Ensemble

Manfred Cordes (Niemcy) – dyrygent

 

1.10. pt. Pałac Opatów, godz. 19.00 + Mity i Filozofia

Wieczór z Kawalerem Chavoye

Les Chantres de Saint-Hilaire (Francja)

François-Xavier Lacroux (Francja) – dyrygent

 

 

4.10. pon. kościół Św. Jana Bosko, godz. 19.30 + 1911

W kręgu berlińskich mistrzów

Andreas Sieling (Niemcy) – organy

Christina Elbe (Niemcy) - sopran

 

Artyści

 

Europäisches Hanse-Ensemble

 

Hanzeatyckie miasta Europy Północnej były ośrodkami bogactwa gospodarczego i dobrobytu klasy średniej. Jednocześnie Związek Hanzeatycki zapoczątkował wielowątkowy rozkwit kultury, w tym muzyki. Celem tego europejskiego projektu jest ponowne odkrycie wielkiego muzycznego dziedzictwa tego regionu około 1600 roku i ożywienie go dla naszych czasów poprzez występy koncertowe. Projekt European Hanseatic Ensemble, który rozpoczął się w 2019 roku, skierowany jest do utalentowanych młodych muzyków, którzy studiują lub studiowali muzykę dawną w europejskich konserwatoriach lub akademiach. Celem jego jest przyczynić się do promocji młodych muzyków i idei współpracy europejskiej. Tworzący się co roku nowy zespół składa się z 20 młodych wokalistów i instrumentalistów z kilku krajów europejskich, i co roku będzie koncertował w różnych miastach hanzeatyckich z nowo opracowanym programem. Dzięki wsparciu Europejskiego Muzeum Hanzy zespół znalazł swój idealny dom. Muzeum oferuje uczestnikom kursów mistrzowskich możliwość zebrania cennych informacji na temat historii Hanzy, epoki, którą odkrywają w swojej muzyce.

 

Skład zespołu:

Franziska Schumacher, Erika Tandiono, Baiba Urka – sopran, Georgia Burashko, Laura Lopes – alt, Simon Erasimus, Christian Volkmann – tenor, Przemysław Bałka, Sebastian Walser – bas, Josef Laming – organy, Johannes Festerling, Jasper Bärtling-Lippina – chitarrone, Clément Gester, Lilli Pätzold – cynk, Maximilien Brisson, Alexandra Mikheeva, Henry Van  Engen – puzon, Marina Kakuno, Vera Otasek – skrzypce, Thomas Dombrowski, Marie-Alice Stoye – viola da gamba, Hannah Voß – dulcjan

 

Manfred Cordes – dyrygent i kierownik artystyczny

 

Artysta specjalizuje się w muzyce XVI i XVII wieku, i uważa się za pośrednika między muzykologią, a wykonawstwem muzycznym. Studiował muzykę edukację muzyczną i muzykę kościelną w Hanowerze i Berlinie, a także filologię klasyczną i pedagogikę wokalną. Współpracował z kilkoma zespołami muzyki dawnej jako wokalista, continuo i puzonista. W 1993 roku założył zespół Weser Renaissance Bremen (www.weser-renaissance-bremen.de). Ponad 50 nagrań na płytach CD z różnorodnym repertuarem wokalno-instrumentalnym demonstruje szerokie spektrum repertuarowe zespołu i doświadczenie w praktyce wykonawczej muzyki z lat 1500-1700. Muzyk uczestniczył w założeniu Akademie für Alte Musik Bremen w 1986 roku. 1991 obronił doktorat z muzykologii, a w 1994 został mianowany profesorem teorii muzyki w Hochschule für Künste Bremen, w latach 1996-2005 był dziekanem wydziału muzyki, a w latach 2007-2012 był jej rektorem. Manfred Cordes jest założycielem i dyrektorem artystycznym europejskiego projektu Hanse-Ensemble. Pomysł na projekt jest zwieńczeniem jego szczególnego zamiłowania do muzyki północnoniemieckiej, zainteresowania historią Hanzy jako ogólnoeuropejskiej sieci, a także wyrazem zaangażowania w profesjonalizację młodych muzyków.

 

Les Chantres de Saint-Hilaire

 

Francuski zespół specjalizujący się w muzyce baroku, którego stała siedziba mieści się w Sauternes (w departamencie Gironde we Francji). Działalność zespołu skupia się na francuskiej muzyce sakralnej wczesnego baroku, jednakże Les Chantres de Saint-Hilaire chętnie sięgają również po repertuar takich kompozytorów jak Rameau, Couperin czy Charpentier.

 

Skład zespołu:

Cécile Larroche – sopran, Guillaume Figiel Delpech - haute-contre, Michel Coppé - skrzypce, Isabelle Duluc - skrzypce, viola da gamba, Florian Abdesselam – obój, Benoît Fallai – teorba, Barbara Bajor – fagot, flet prosty, Benoît Bératto – kontrabas, violone i wiolonczela, Takahisa Aida – klawesyn, organy, François-Xavier Lacroux - traverso i prowadzenie zespołu

 

Andreas Sieling – organy

 

 

Od 2005 roku jest organistą katedralnym wielkich organów Sauera w katedrze berlińskiej. Liczne trasy koncertowe zaprowadziły go do niemal wszystkich krajów europejskich, Rosji, USA i Kanady. Regularnie realizuje również nagrania płytowe, radiowe i filmowe. Jego działalność dopełniają wydawnictwa naukowe i redakcja nieznanej muzyki romantycznej XIX wieku. Od 1999 roku Sieling wykłada na stanowisku profesora na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie (Universität der Künste, UdK) grę na organach oraz praktykę wykonawczą, literaturę organową i metodykę organową. Ponadto prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech i za granicą, pracuje jako ekspert organowy i jest poszukiwany jako juror na konkursach. W 2020 roku otrzymał tytuł dyrektora muzyki kościelnej. Ostatnio w 2020 roku ukazała się jego płyta CD „Berlin“ (MDG), zawierająca kompozycje berlińskich kompozytorów XIX i początku XX wieku – w tym kilka premierowych nagrań, która otrzymała nominacje do nagrody OPUS-KLASSIK.

 

Christina Elbe – sopran

 

Studiowała w Konserwatorium „Carl Maria von Weber” w Dreźnie pod kierunkiem prof. Margret Trappe-Wiel. Kształcił ją również Olaf Bär i Andreas Schmidt. Christina Elbe była solistką w „Landesbühnen Sachsen” od 2007 do 2013 roku. Ponadto, jako rozchwytywana artystka koncertowa, ma na swoim koncie występy na „Dresdner Musikfestspiele”, „Festival Mitte Europa”, „Rheingauer Musiksommer”, „Bachfest Würzburg” oraz na inauguracyjnym koncercie „Händelfestspiele Halle”. Współpracowała również z renomowanymi dyrygentami, takimi jak Hans-Christoph Rademann, Roderich Kreile, Matthias Grünert i Tobias Brommann w renomowanych salach Filharmonii Luksemburskiej, Konzerthaus Berlin, Liederhalle Stuttgart, Tonhalle Düsseldorf, oraz w drezdeńskim Frauenkirche i berlińskiej katedrze.

 

 

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

 

{info.pras.}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.