Wgląd w niezwykłą sztukę lalkarstwa [XVI Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka Też Człowiek”]

13.10.2022
Dziadek - Theatre MarionBrand

Za nami XVI Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka Też Człowiek”. W tym roku z przyczyn niezależnych w dość kameralnej odsłonie (w programie znalazły się głównie monodramy), niemniej wciąż uzupełniający krajobraz kulturalny stolicy o coś niesłychanie wartościowego – głęboki wgląd w niezwykłą sztukę lalkarstwa.

Zaczęło się niepozornie, bo od wernisażu wystawy Przemka Wiśniewskiego „Teatr Wyobraźni” z intrygującymi fotografiami sytuacyjnymi ze spektaklu „Opis Obyczajów”. Ekspozycja będzie dostępna w klubokawiarni Pora Na Seniora do końca miesiąca – warto się wybrać, zwłaszcza że miejsce pozostaje szalenie istotne na mapie Warszawy w szerszym kontekście społecznym.

 

Następnie przyszedł czas na festiwalowy weekend i poniedziałek. Spektakle i projekcje prezentowano w kilku miejscach, głównie na Mokotowie: w Domu Kultury „Kadr”, w Instytucie Teatralnym, w Teatrze Lalek Guliwer oraz w Służewskim Domu Kultury. Właściwy przegląd 8 października zainaugurował pokaz współtworzonego przez organizatorów (reżyseria – dyrektor artystyczny i generalny festiwalu Marek b. Chodaczyński), wielokrotnie nagradzanego (m.in. za muzykę autorstwa dyrektora organizacyjnego festiwalu Marka Żurawskiego) spektaklu „Robot” (David Zuazola i Unia Teatr Niemożliwy). Kolejnym punktem programu była unikatowa prezentacja filmów animowanych Ewy Marii Wolskiej (Polska) i Kevina McTurka (USA), tego samego dnia zaprezentowano jeszcze hiszpański spektakl „Recuerda (Pamięć)” (La Targana Teatr), podkreślając międzynarodowy wymiar festiwalu, oraz „Bezimienny/Nieznany” (Fundacja Gra/nice) z Polski.

VOA VLADIMIR, VOA - Manuel Costa Dias

Dzień później pokazano „Voa, Vladimir, Voa” („Leć, Vladimir, leć” Manuela Costy Diasa z Portugalii) oraz – co ważne i wręcz symboliczne – spektakl „Dziadek” autorstwa Stanisława Wojciechowskiego występującego pod pseudonimem MarionBrand. Coraz częściej pokazywany na polskich festiwalach „Dziadek” to przedstawienie lalkowe wprawdzie bardzo klasyczne w stosowanych technikach i obranej konwencji, lecz nieprawdopodobnie dowcipne i wprawiające w zadumę, wciągające zarówno młodych odbiorców, jak i tych starszych.

 

Wyraźnie odstawał przy nim zaprezentowany później monodram „Spotkanie” Ewy Doan – ukazujący co prawda jeszcze inne i niewątpliwie interesujące oblicze teatru lalkowego, ale jakby niedopracowany, zagrany bez przekonania, momentami infantylny, mimo iż odnoszący się do ważkiego tematu relacji ojciec-córka i traum pokoleniowych.

 

Nie lada gratką okazał się za to spektakl plenerowy przed budynkiem Instytutu Teatralnego, prawdziwe odkrycie tegorocznego festiwalu, choć skądinąd „Tańcząc ku korzeniom” Marka Kowalskiego & Sztuki Ciała był już w przeszłości na terenie Warszawy wykonywany. Zjawiskowe kostiumy, sceneria, rozplanowanie ruchu w przestrzeni, istotny przekaz na temat przemijania, ochrony przyrody, stanowienia z nią jedności, nieskończonego cyklu życia i śmierci, i przeistaczania się w związku z tym z bytu w byt, a do tego fantastyczna muzyka autorstwa Bartka i Ani Ługowskich, grających a to na gitarze, a to na kalimbie, skrzypcach, kontrabasie czy… pile i płynnie dołączających do tancerzy lub po prostu reagujących na taneczną akcję. Słowem – performance z prawdziwego zdarzenia, odbiorcy stali, pomimo zimna, jak zaczarowani. Całość tego dnia uświetnił „one-man-show”, czyli dość nowoczesny technologicznie i ukazujący nieznaną stronę teatru lalkowego spektakl „Cudowni mężczyźni z korbką” Adama Walnego. Pełen poczucia humoru, autoironii, historycznych odniesień z przymrużeniem oka, z doskonałymi rysunkami oraz wyczuciem i intonacją narratora, który wyraźnie świetnie się na scenie bawił (a widownia wraz z nim). Tytuł spektaklu nawiązuje do tytułu filmu, który wyreżyserował Jiří Menzel, a jego treść została oparta na cyklu poezji Andrzeja Waligórskiego „Błędny rycerz”.

Miasto Świateł - Teatr Guliwer

Na koniec festiwalu zagrano jeszcze „Miasto Świateł” (Teatr Guliwer w koprodukcji z Unią Teatr Niemożliwy) oraz, oczywiście, ogłoszono laureatów tegorocznej „Lalki…”. Z siedmiu konkursowych przedstawień decyzją widzów najlepszym okazał się spektakl „Cudowni mężczyźni z korbką”, Nagrodę wolontariuszy Elektronicznej Orkiestry Laboratorium Dźwięku „100 za Pointe” otrzymało „Spotkanie”, Nagrodę „Cudnej chwili – za piękniejszy moment animacji” Prezesa Unii Teatr Niemożliwy otrzymał spektakl „Recuerda” – za dotknięcie ręką Złotowłosej do murów wieży zamkowej. Natomiast jury XVI edycji festiwalu w składzie: Joanna Braun – przewodnicząca, Jelena Stojanović Patrnogić i Katarzyna Proniewska-Mazurek postanowiło przyznać dwie równorzędne nagrody twórcom spektakli: „Bezimienny/Nieznany” oraz „Dziadek”, zaś Grand Prix spektaklowi „Tańcząc ku Korzeniom”.

 

Cóż, festiwal ten pokazuje tak zróżnicowane aspekty teatru lalkowego i w tak fascynujący dla odbiorcy sposób, że aż dziw, iż nie ma jeszcze solidniejszego mecenatu. Czas to zmienić!

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.