Festiwal "Kolory Polski" dotrze do Gidli i Kutna
W najbliższy weekend 25. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” dotrze do Gidli i Kutna. Na wakacyjnych koncertach wystąpią m.in. zespoły artystyczne Filharmonii Łódzkiej.
GIDLE. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI
24 sierpnia 2024, 19.00
Gidle, Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, plac Dominikański 6
Świętując jubileusz, na tegorocznych „Kolorach Polski” mamy przyjemność gościć zdecydowanie więcej dużych zespołów i orkiestr. Nie obyłoby się więc bez występu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, którą poprowadzi Paweł Przytocki, od sezonu 2017/18 dyrektor artystyczny zespołu. Jako solista wystąpi Roman Perucki, pedagog, koncertujący organista związany z Akademią Muzyczną w Gdańsku oraz bazyliką archikatedralną w Gdańsku-Oliwie. W jego dorobku artystycznym można znaleźć liczne nagrania muzyki François’a Couperina, Feliksa Nowowiejskiego i Jana Sebastiana Bacha.
W programie występu znalazły się dzieła późnego romantyzmu i europejskiego modernizmu. Twórczość organowa Mieczysława Surzyńskiego należy niewątpliwie do grona najwartościowszych w tym gatunku. Kompozytor umiejętnie łączy w niej zdobycze harmoniczne Richarda Wagnera, Johannesa Brahmsa i Richarda Straussa. Choć Surzyński to dziś zapomniany twórca, żyjący w latach 1866−1924, był jednym z najważniejszych pedagogów warszawskiego Instytutu Muzycznego. W Sonacie d-moll prezentuje się jako doskonały znawca możliwości technicznych i brzmieniowych instrumentu. Zręcznym jej dopełnieniem będzie Fantazja I ze zbioru „Nedelni hudba” Petra Ebena, pełna żarliwości i buzujących emocji. Nie bez przyczyny czeskiego kompozytora porównuje się do Oliviera Messiaena, którego twórczość organowa pozostaje niedoścignionym wzorem dla wielu innych autorów.
Część z udziałem muzyków Orkiestry FŁ wypełni muzyka dwóch kompozytorów znad Wełtawy. Napisana w 1875 roku Serenada E-dur op. 22 pozostaje jednym z najchętniej wykonywanych utworów Antonína Dvořáka. Da się w niej usłyszeć wyraźne inklinacje kompozytora do przywoływania muzyki ludowej, która jednak nie przysłania lekkiej, jakby mozartowskiej faktury. W pięcioczęściowej strukturze na uwagę zasługuje zwłaszcza finałowe ogniwo, będące stylizacją żywiołowego tańca z Moraw. Natomiast Suita na smyczki, choć to dzieło młodzieńcze, zaledwie 23-letniego Leoša Janáčka, zdradza wiele charakterystycznych cech późniejszego warsztatu autora „Jenůfy” − fascynację folklorem, dynamiczne, zapętlone fragmenty i bogatą harmonię.
Roman Perucki zagra na organach Bazyliki Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gidlach – wzniesionej w latach 1640−55 wczesnobarokowej świątyni, będącej jednym z najważniejszych ośrodków kultu maryjnego w archidiecezji częstochowskiej. Pierwszy instrument został wbudowany we wnętrze kościoła w XVII wieku i był autorstwa organmistrzów Błażeja i Tomasza z Krakowa. W kolejnym stuleciu wzniesiono nowe organy, Wilhelma Schefflera, o które toczył się długi spór między wykonawcą a zlecającym renowację o. Augustynem Zaborowskim. Instrument, który znajduje się obecnie w kościele, pochodzi z 1926 roku i został zbudowany przez firmę Biernackich. Respektuje pierwotny układ głosów, zachowuje także oryginalną szafę z końca XVIII wieku, ale wprowadza nowe rozwiązania rejestrów. Najwięcej miejsca zajmują głosy fletowe i smyczkowe, co wynika z romantycznej tradycji budowy instrumentu.
Wykonawcy:
Roman Perucki – organy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Paweł Przytocki – dyrygent
Program:
Petr Eben – Fantazja I ze zbioru „Nedelni hudba” („Muzyka na niedzielę”)
Mieczysław Surzyński – Sonata d-moll op. 34
Antonín Dvořák – Serenada E-dur op. 22
Leoš Janáček – Suita na smyczki
KUTNO. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI
25 sierpnia 2024, 19.00
Kutno, kościół pw. św. Wawrzyńca, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 4
Nurt rozpisywania tradycyjnych melodii ludowych na zespoły chóralne miał w Polsce szczęście do przedstawicieli najwyższej próby. Dość wspomnieć, że w minionym stuleciu sięgali do folkloru wokalnego m.in. Karol Szymanowski i Henryk Mikołaj Górecki. Pierwszy wywodził z archaizujących melodii skomplikowane struktury harmoniczno-fakturalne, drugi dążył do maksymalnej prostoty, by uwypuklić ekspresyjną warstwę pieśni. Obaj posiłkowali się przy tym zapisami nutowymi kurpiowskich melodii, kreślonymi ręką ks. Władysława Skierkowskiego, uznawanego za najwybitniejszego badacza Puszczy Zielonej tamtego okresu.
W neogotyckim, ceglanym Kościele pw. św. Wawrzyńca w Kutnie, którego fasada przykuwa uwagę dwiema strzelistymi wieżami, usłyszymy natomiast kompozycje oparte na melodiach z naszego, łódzkiego województwa. Opracowań dedykowanych muzykom Chóru Filharmonii Łódzkiej pod wodzą Artura Kozy podjęła się przed rokiem Zuzanna Falkowska, w której twórczości szczególne miejsce zajmuje muzyka chóralna oraz kompozycje kierowane do dzieci. Ponadto na prośbę zespołu odpowiedzieli Jacek Sykulski, wielokrotnie honorowany za monumentalne kompozycje wokalne, oraz Marcin Wawruk, ceniony zarówno za prowadzenie kameralnych zespołów wokalnych, jak i opracowywanie utworów na ten skład. Do kompozytorskiego grona dołączył nasz człowiek od zadań specjalnych, Mariusz Lewy, aranżując melodie na prowadzony przez niego Chór dla (Nie)Opornych, zespół melomanów, praktykujących wspólny śpiew co poniedziałek w sali koncertowej FŁ (przypominamy – dołączyć może każdy!).
Artystom towarzyszyć będzie uformowany przed dwoma laty kwartet Etnosomnia, który prowadzą wychowane w świecie muzyki klasycznej instrumentalistki, czerpiące inspirację również z muzyki folkowej, improwizowanej i jazzowej. Solistami wieczoru będą Katarzyna Pakowska i Michał Rudaś. Katarzyna Pakowska to śpiewaczka, pedagożka i autorka tekstów. Jest entuzjastką śpiewu tradycyjnego. Występuje w zespołach Kosy, Charles Pakovsky, współpracowała m.in. z Wojciechem Pilichowskim. Michał Rudaś jest wokalistą o oryginalnym stylu śpiewania, wplatający do swoich utworów i wykonań elementy muzyki indyjskiej. Ma w dorobku 5 płyt, w tym 3 solowe.
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Łódzkiej
Chór dla (Nie)Opornych
Artur Koza - dyrygent
Kwartet smyczkowy Etnosmonia w składzie:
Weronika Mońka-Chwała- skrzypce I
Paulina Krakowian-Biernacka- skrzypce II
Magdalena Szczebiot-Murawska- altówka
Marzena Masłowska- wiolonczela
Katarzyna Pakowska- śpiew
Michał Rudaś- śpiew
Program:
Zuzanna Falkowska – Z tamtej strony wody
Zuzanna Falkowska - Kumpała się Kasia
Zuzanna Falkowska - Nad brzegiem morza
Zuzanna Falkowska - Namówiłełym rzeke, namówiełym wode
Zuzanna Falkowska - Ta corno chmurecka
Jacek Sykulski – Kary kunik, kary +
Jacek Sykulski - Przede dworym rośnie jarzumb
Jacek Sykulski - Tam na polu krzyż
Jacek Sykulski - A uśnijze mi, uśnij +
Marcin Wawruk – Suita włościańska:
Skowronecek śpiwa
uOd Siyradza
uOd Siyradza chmuro jidzie
uOd Siyradza jidzie burzo
Pasła Kasia, pasła
A Jasieniu mi zagra
Na Podolu w cornym polu
uOj dana
oraz z udziałem amatorskiego zespołu Filharmonii Łódzkiej Chórem dla (nie)opornych:
“Zielona rutka, jałowiec” - oprac. Mariusz Lewy
“Kary kunik, kary” - oprac. Mariusz Lewy
“Uśnijże mi uśnij” - oprac. Mariusz Lewy