Festiwal EnergaCAMERIMAGE 2021 – kino wartości i estetyki

29.11.2021
Festiwal EnergaCAMERIMAGE 2021 C'mon C'mon

Dwudziesta dziewiąta edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego ENERGACamerimage dostarczyła miłośnikom sztuki operatorskiej wiele wrażeń estetycznych. Oglądaliśmy filmy wysmakowane wizualnie, poruszające jednocześnie ważne kwestie nurtujące współczesnego człowieka.

Święto operatorów filmowych w Toruniu trwało od 13 do 20 listopada, przyciągając twórców i publiczność z całego świata. Od gali otwarcia do ostatniego seansu czuć było radość i satysfakcję z możliwości bezpośredniego obcowania z kinem po rocznej przerwie spowodowanej pandemią. Spotkania z filmowcami gromadziły widzów nie tylko w salach, lecz także przed ekranami, ponieważ większość konferencji prasowych i sesji Q&A była transmitowana na platformie online.

 

Goście EnergaCAMERIMAGE

 

Wśród zagranicznych gości, którzy pojawili się w tym roku na festiwalu, byli m.in. operatorzy: Philippe Rousselot („Wywiad z wampirem”, „Niebezpieczne związki”), Bruno Delbonnel („Amelia”, „Tragedia Makbeta”), Seamus McGarvey („Pokuta”, „Godzilla”), Greg Fraser („Diuna”, „Lion. Droga do domu”), Robert D. Yeoman („Grand Budapest Hotel”, „Kurier Francuski”) i Linus Sandgren („La La Land”, „Nie czas umierać”) oraz reżyserzy: Joe Wright („Duma i uprzedzenie”, „Pokuta”), Denis Villeneuve („Nowy początek”, „Blade Runner 2049”), Joel Coen („Fargo”, „Tragedia Makbeta”), Cary Joji Fukunaga („Nie czas umierać”) i Kenneth Branagh („Hamlet”, „Kopciuszek”, „Belfast”). Nie zabrakło też rodzimych twórców, którzy z okazji projekcji w Konkursie Filmów Polskich odwiedzili Toruń i opowiadali o pracy na planie.

 

Kino wartości

 

Trudno było wziąć udział we wszystkich seansach prezentowanych równolegle w kilku salach, ale tak samo trudno było trafić na film, który nie zaspokajałby estetycznych wymagań widza. Jak podkreśla dyrektor festiwalu Marek Żydowicz, kino pokazywane na Camerimage to kino wartości – artystycznych i etycznych. Efekty takiego podejścia, przyjętego podczas selekcji tytułów, widać było w składach konkursów festiwalowych, niezależnie od tego, czy oglądaliśmy dokumenty, czy etiudy studenckie; debiuty operatorskie czy reżyserskie; wideoklipy, seriale czy filmy zakwalifikowane do Konkursu Głównego. W każdej kategorii kryterium oceny było jasne: film ma być dziełem sztuki.

 

Nie tylko festiwal

 

Wysoka ranga toruńskiego festiwalu jest oczywista. Nazwa „Camerimage” jest rozpoznawalna w środowisku filmowym na całym świecie. Tym bardziej uzasadnione wydaje się rozwijanie idei Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE (ECFC) – instytucji powołanej w roku 2019 przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Torunia i Fundację Tumult. Do roku 2025 w sercu Torunia ma powstać kompleks budynków stanowiący siedzibę Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE oraz służący prowadzeniu działalności edukacyjnej, naukowej i kulturalnej, związanej z kinematografią. W obrębie kompleksu znajdą się sale kinowe, studio filmowe, sala reprezentacyjna, powierzchnie wystawiennicze i sale konferencyjne. Festiwal ma być „jedynie” jednym z działań prowadzonych przez ECFC – centrum ma funkcjonować przez cały rok, przyciągając do Torunia filmowców z Polski, Europy i całego świata.

 

Laureaci EnergaCAMERIMAGE 2021

 

W tym roku werdykt jury oraz widzów był jednomyślny. Laureatem Złotej Żaby w Konkursie Głównym oraz nagrody publiczności został film w reżyserii Mike'a Millsa „C'mon C'mon” z czarno-białymi zdjęciami Robbiego Ryana. Ciepła opowieść chłopcu i jego wujku (genialny duet: Woody Norman i Joaquin Phoenix) pokazuje, jak istotne w budowaniu relacji jest uważne słuchanie drugiej osoby. Doskonały scenariusz, powolna narracja, subtelna muzyka – i fenomenalna praca operatora składają się na jeden z najpiękniejszych obrazów filmowych ostatnich lat.

 

Oto wszystkie filmy wyróżnione w tym roku przez jury festiwalu:

 

KONKURS GŁÓWNY

 

Złota Żaba: „C'mon, c'mon” (zdj. Robbie Ryan, reż. Mike Mills)

Srebrna Żaba: „Tragedia Makbeta” (zdj. Bruno Delbonnel, reż. Joel Coen)

Brązowa Żaba: „Diuna” (zdj. Greig Fraser, reż. Denis Villeneuve)

 

NAGRODA FIPRESCI

 

Nagroda Międzynarodowego Jury Krytyków FIPRESCI dla reżysera najlepszego filmu z Konkursu Głównego – ze szczególnym uwzględnieniem roli zdjęć filmowych: „Animals” (zdj. Frank van den Eeden, reż. Nabil Ben Yadir)

 

KONKURS FILMÓW POLSKICH

 

Najlepszy film polski: „Hiacynt” (zdj. Piotr Sobociński jr, reż. Piotr Domalewski)

 

KONKURS ETIUD STUDENCKICH SZKÓŁ FILMOWYCH I ARTYSTYCZNYCH

 

Nagroda Studencka im. László Kovácsa – Złota Kijanka: „Skowyt” (zdj. Max Bugajak, reż. Bartosz Brzeziński; Warszawska Szkoła Filmowa)

Srebrna Kijanka: „Tala'vision” (zdj. Philip Henze, reż. Murad Abu Eisheh; Filmakademie Baden-Württemberg)

Brązowa Kijanka: „Cold Blow Lane” (zdj. Christopher Behrmann, reż. Luca Homolka; Filmakademie Baden-Württemberg)

 

KONKURS DŁUGOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

 

Złota Żaba – za najlepszy film dokumentalny: „My Voice Will Be With You” (zdj. Tristan Galand, reż. Bruno Tracq)

 

KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH

 

Złota Żaba – za najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Survive” (zdj. Jacob Friedrich, Maria Kohl, reż. Lara Milena Brose, Kilian Armando Friedrich)

 

KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

 

Najlepszy debiut reżyserski: „Titane” (zdj. Ruben Impens, reż. Julia Ducournau)

 

KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich

 

Najlepszy debiut operatorski: „Bipolar” (zdj. Yuming Ke, reż. Queena Li)

 

KONKURS WIDEOKLIPÓW

 

Najlepszy wideoklip: Kuba Kawalec & Ana Andrzejewska „Zdechłam” (zdj. Kacper Fertacz, reż. Zuzanna Plisz)

 

KONKURS SERIALI TELEWIZYJNYCH

 

Najlepszy pilot: „Witamy na odludziu: Oko za oko” (zdj. Andreas Johannessen, reż. Dagur Kári)

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

 

C'mon C'mon” (zdj. Robbie Ryan, reż. Mike Mills)

 

Przyznano również nagrody w 12. Konkursie Spotów Reklamowych „Fundusze Europejskie w Kadrze”.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.