Festiwal 4 Tradycji – trzecia edycja wydarzenia w Filharmonii Krakowskiej
W dniach od 21 do 28 kwietnia 2023 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty trzeciej edycji jednego z najważniejszych projektów instytucji – Festiwalu 4 Tradycji. Inicjatywa mająca na celu „przybliżenie bogatej twórczości Rzeczypospolitej Polskiej, czerpiącej – przez wzgląd na historyczne i geopolityczne uwarunkowania – z orientu, judaizmu, prawosławia i tradycji łacińskiej” skupia wokół siebie stałe grono odbiorców oczekujących wydarzeń opartych na etnicznych kontekstach, które i w tym roku będą wyraziste i czytelne.
Pod dachami Krakowa i Kazimierza studiowano Ewangelię i Talmud, a Kazimierz Jagiellończyk modlił się pod sklepieniem ozdobionym przez nowogrodzkich malarzy z okolic Pskowa w gotyckiej Kaplicy Świętokrzyskiej Katedry Wawelskiej. Kraków jest miastem, w które przez wieki wielki twórczy wkład wnosili przedstawiciele innych niż polska kultur – osadnicy niemieccy, żydowscy kupcy i lekarze, włoscy przedsiębiorcy, architekci i muzycy, a wszyscy oni żyli i działali pod opiekuńczymi skrzydłami litewskiej dynastii Jagiellonów
– czytamy w słowie otwierającym Festiwal, pióra Jerzego Łysińskiego. W myśl tej wielokulturowości naszego miasta, ale i kraju, w którym nie brakuje wątków kultury łacińskiej, bizantyjskiej, żydowskiej i orientalnej, a co za tym idzie również reprezentowanych je religii, na estradzie Filharmonii Krakowskiej wybrzmieć muszą ich muzyczne zabarwienia. Inauguracja Festiwalu 4 Tradycji, która będzie mieć miejsce w piątek, 21 kwietnia 2023 roku o godz. 19.30 (powtórka koncertu – w sobotę, 22 kwietnia br. o godz. 18.00) to przykład tradycji bizantyjskiej w muzyce. W programie koncertu znalazła się bowiem Liturgia uroczysta cenionej ukraińskiej kompozytorki współczesnej, Łesi Dyczko. Dzieło to wykona Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali oraz troje solistów – sopranistka Solomiia Pavlenko, Tomasz Świerczek – tenor i Patryk Wyborski – baryton.
W niedzielę, 23 kwietnia 2023 roku o godz. 18.00 wystąpi Klezmorim Trio – Karolina Stasiowska (altówka, śpiew), Marcin Wiercioch (akordeon) i Piotr Południak (kontrabas), które zaprezentuje program powstały z inspiracji aszkenazyjską kulturą galicyjskiej diaspory – najpopularniejsze utwory i piosenki w języku Jidisz oraz tradycyjne żydowskie i współczesne melodie w autorskich aranżacjach (powtórka koncertu 28.04 w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie).
Następne koncerty Festiwalu 4 Tradycji to obszar Orientu. 25 kwietnia br. o godz. 19.30 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej wystąpi gruziński chór męski Basiani, który wykonuje tradycyjne gruzińskie pieśni polifoniczne oraz pieśni ludowe i chrześcijańskie hymny kościelne z okresu XI-XII wieku. Zespół, którego występy szeroko opisywano w prasie amerykańskiej i europejskiej jako „nieziemskie i fascynujące doznania” czy „brzmienie prosto z nieba”, dla krakowskiej publiczności wykona tradycyjne pieśni ludowe, w których usłyszeć można również brzmienie specyficznego głosu krimanchuli, czyli gruzińskiego jodłowa niania. W tym samym wątku kulturowym znajduje się również koncert Karoliny Cichej & Spółki z projektem „Karaimska mapa muzyczna”, jaki odbędzie się 27 kwietnia 2023 roku o godz. 19.30.
Na zakończenie Festiwalu – koncert symfoniczny z obszaru tradycji łacińskiej, czyli występ Orkiestry Filharmonii Krakowskie pod batutą Sebastiana Perłowskiego. W programie koncertu znalazło się wykona Concerto grosso na orkiestrę symfoniczną Bolesława Szabelskiego, Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika (w 60. rocznicę powstania dzieła) oraz Koncert fortepianowy op. 13 Józefa Kofflera z solistą Adamem Kośmieją. Koncert zamykający Festiwal 4 Tradycji odbędzie się w piątek, 28 kwietnia 2023 roku o godz. 19.30 i powtórzony zostanie dzień później już w ramach Festiwalu Muzyka Polska odNova.