Echa i pogłosy. Eufonie

16.11.2024
Eufonie

Eufonie to festiwal muzyczny już po raz szósty organizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odwołujący się do tradycji kulturowej mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich. Łączący przeszłość z nowoczesnością. Spajający różne epoki i style, które przenikają się w najbardziej uniwersalnym języku – muzyce.

 

Dotychczas koncerty odbywały się wyłącznie w Warszawie. Tegoroczna edycja rozszerza wszystko: wykonawcy zaproszeni zostali z różnych regionów Polski i świata (Litwy, Łotwy, Słowacji, Czech, Chorwacji, Ukrainy, Armenii, Anglii, Francji, Niemiec, USA i Szwajcarii), wydłużeniu uległ czas festiwalowych prezentacji do 19 koncertów oraz liczba miejsc – do Warszawy dołączyły: Katowice, Kraków, Lublin, Lusławice, Dębica. Kilka miejsc zostało wprowadzonych do mapy festiwalowej ze względu na Krzysztofa Pendereckiego, którego twórczość – ta nieczęsto wykonywana na koncertowych scenach, jak VII Symfonia Siedem Bram Jerozolimy i opera w jednym akcie Czarna Maska – zostanie w tym roku zaprezentowana publiczności.

 

Zdaniem Roberta Piaskowskiego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury i dyrektora artystycznego festiwalu równocześnie: „kluczem do zrozumienia festiwalu są Echa i pogłosy światów. Pomiędzy Stambułem a Jerozolimą i pomiędzy Dreznem, Wiedniem a Wilnem snujemy nieoczywistą opowieść o echach i pogłosach, o ewoluowaniu muzyki, jej nowych przetworzeniach, nieustannym recyklingu, który możemy dostrzec w twórczości wielkich mistrzów. Wiemy, że np. Vivaldi, Haendel czy Bach na różne sposoby przetwarzali własną twórczość. Podczas Eufonii pokazujemy, jak współcześni artyści: Skalpel, Bastarda, The Sixteen czy inne zespoły występujące na festiwalu biorą na warsztat nieustanny dialog z przeszłością – eksperymentują i reinterpretują dawne utwory. Eufonie to właśnie opowieść o muzyce, która nieustannie ze sobą dialoguje, a także o tradycjach, które płyną przez wieki coraz szerszym nurtem i rezonują w dziełach współczesnych mistrzów”.

 

Narodowe Centrum Kultury stara się przyciągnąć do sal koncertowych zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak i entuzjastów nowych brzmień, młodszą publiczność poszukującą alternatywnych dźwięków w muzyce. Dlatego m.in. tegoroczny repertuar zespół programowy podzielił na trzy przenikające się sekcje:

  • Alterfonie (Skalpel, Dobrawa Czocher & Goście, Gurdjieff Ensemble, Kwartludium & Jacaszek, Operomanija, La Tempȇte).

  • Wielkie Dzieła (Elīna Garanča, Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego, utwory Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Karola Szymanowskiego).

  • Muzyka Przeszłości (Venceslao re di Polonia Antonio Caldary w wykonaniu {Oh!} Orkiestry i solistów, występy The Sixteen, Marti & Gondko, Solamente Naturali, Bastarda).

 

Do najważniejszych wydarzeń koncertowych zaliczyć można występ łotewskiej mezzosopranistki Elīny Garanča, która po raz pierwszy zaprezentowała się przed polską publicznością. Przez „The New York Times” nazwana została „najlepszą Carme

n od 25 lat”. Program jej warszawskiego koncertu zdominowały utwory kompozytorów francuskich: C. Saint-Saensa, J. Masseneta, Ch. Gounoda oraz właśnie fragmenty z Carmen G. Bizeta.

Specjalne zamówienie festiwalowe zrealizowała Dobrawa Czocher, która wykona prapremierowo utwory inspirowane suitami wiolonczelowymi Jana Sebastiana Bacha. Zespół Bastarda przedstawi pieśni ze Śpiewnika Śląskiego Valentina Trillera. Niezwykle interesującym punktem programu będzie również koncert zespołu Kwartludium z Michałem Jacaszkiem. Artyści zaprezentują dźwięki inspirowane bogatą tradycją Kolchidy.

 

Podczas Eufonii uczczone zostaną jubileusze wybitnych polskich kompozytorów: Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego. Jubileusz Wnuk-Nazarowej stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której Mémoire de Mémoire zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy.

 

Festiwal Eufonie – czytamy na stronie organizatora – w sposób komplementarny uzupełnia polski repertuar koncertowy o utwory nieznane lub rzadko wykonywane w Polsce. Europa Środkowo-Wschodnia, do której muzycznych tradycji odwołują się organizatorzy, to niezwykle interesujący i inspirujący muzycznie region. W kulturowym tyglu pełnym inspiracji, różnorodności płynącej z doświadczeń każdego z tych krajów i miejsc powstaje niepowtarzalna opowieść o nas i naszym regionie.

 

Eufonie. Piękne brzmienia. Niech brzmią!

Szczegółowy program festiwalu można znaleźć na stronie festiwalowej www.eufonie.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.