Czym żyje młody polski design? [Wystawa pokonkursowa Design 32]
Design 32 to coroczny konkurs najlepszych dyplomów projektowych polskich akademii sztuk pięknych. Każda z ośmiu uczelni (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Warszawa i Wrocław) typuje do konkursu cztery prace magisterskie, których obrony miały miejsce w ubiegłym roku, co daje łączną liczbę 32 prac konkursowych (stąd też nazwa konkursu – Design 32).
Organizatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest ASP w Katowicach, a jego celem pozostaje promocja młodych talentów i pomoc w ich samodzielnym zaistnieniu na rynku projektowym. Wystawę pokonkursową oglądać możemy w katowickim Rondzie Sztuki od 21 kwietnia do 21 maja 2023 roku.
Wystawa stanowi ciekawą prezentację trendów, jakie panują obecnie wśród młodych projektantów i pokazuje, czym teraz żyje młody polski design. Obraz, który się wyłania, jest bardzo budujący. Cieszy fakt, że dużo prac porusza się w przestrzeni ważnych i aktualnych tematów i problemów społecznych. Znajdziemy tu m.in. cykl plakatów antymotywacyjnych, w ironiczny sposób krytykujących wszechobecną kulturę sukcesu (Michał Jandura, ASP Kraków), urządzenie do ćwiczeń oddechowych redukujących stres (Zuzanna Mażul, ASP Wrocław), wydawnictwo na temat kultury queer (Paweł Szlotawa, ASP Łódź) czy platformę internetową ułatwiającą projektowanie produktów cyfrowych z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju (Mohammadali Sharifian Dorcheh, ASP Katowice).
Niektóre z prac wskazują na kwestie, których postrzeganie, zdaniem autorów, powinno ulec zmianie w świadomości społecznej – jak np. pięknie ilustrowana książka ukazująca okrutny los zwierząt hodowlanych, nawiązująca wyglądem do sztuki sakralnej (Małgorzata Mazur, ASP Wrocław), lub instalacja mająca na celu przekształcenie stereotypu męskości (Krzysztof Stępniewski, ASP Warszawa).
Wiele z konkursowych dyplomów skupia się na pomocy osobom z niepełnosprawnościami, m.in. obiekty wizualno-dotykowe zwiększające dostępność Akademickiego Centrum Designu w Łodzi dla osób niewidomych (Julia Bartczak, ASP Łódź), zestaw do edukacji seksualnej dla osób niewidomych (Karolina Kruszewska, ASP Katowice) czy też zestaw ćwiczeń optometrycznych dla dzieci w formie gry do domowej terapii widzenia (Zofia Wawrzyniak, ASP Poznań).
Widać również troskę młodych projektantów o dziedzictwo kulturowe miejsc, z którymi są związani. Na wystawie możemy zobaczyć koncepcję zagospodarowania terenów wokół murów obronnych Gdańska inspirowanych Planem Buhsego z 1866 roku (Aleksandra Piotrowska, ASP Gdańsk), projekt statku na 100-lecie portu w Gdyni umożliwiający zwiedzanie portu od strony basenów (Kamila Raeder, ASP Gdańsk) czy wykorzystanie motywów ludowych w promocji województwa małopolskiego (Magdalena Kurek, ASP Kraków).
Wreszcie znajdziemy też prace, które, łącząc estetykę i funkcjonalność, mają na celu ułatwienie życia codziennego każdego z nas, jak np. autorski font przeznaczony do czytania w trybie dark mode (Maria Jarzyna, ASP Katowice) lub parapet z dodatkową funkcją hodowania kiełków, nawilżania powietrza, suszenia naczyń i produktów spożywczych (Mariia Dunaiska, ASP Wrocław).
Czy warto wybrać się na tę wystawę? Warto. Przede wszystkim po to, by zobaczyć design na wysokim poziomie. A przy okazji sprawdzić, czy nagrodzilibyśmy te same prace, co jury.