Cameristi della Scala & Daniela Pini we wrocławskim NFM

-
12.02.2022
Cameristi della Scala & Daniela Pini we wrocławskim NFM

Już w najbliższy poniedziałek 14 lutego o godz 19:00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert solistów ze słynnej orkiestry Teatro alla Scala w Mediolanie, kameralnej Cameristi della Scala i znakomitej mezzosopranistki Danieli Pini pod dyrekcją Ernesta Hoetzla. W repertuarze znajdą się dzieła kompozytorów tworzących w epoce baroku – w szczególności z jego późniejszego stadium rozkwitu. Zabrzmią kompozycje m.in. autorstwa Antonia Vivaldiego czy Georga Friedricha Händla ukazujące bogactwo barokowego kunsztu, w tym koncerty instrumentalne oraz arie – operowe, a także te pochodzące z twórczości oratoryjnej.

Antonio Vivaldi zasłynął głównie jako twórca zawrotnej liczby koncertów – na przestrzeni lat stworzył ich ponad czterysta. Niemniej koncentrował się także na innych gatunkach, choćby wokalno-instrumentalnych, jak opera czy oratorium. Szczególną rolę w jego utworach odgrywają smyczki, stanowiące podstawę zarówno mniejszych, jak i większych form. Tego wieczoru muzycy przybliżą spuściznę koncertową twórcy – Koncert d-moll, Koncert g-moll, Koncert a-moll  – oraz arie pochodzące z cenionych oper – Griselda, Il Giustino – a także oratorium Juditha triumphans na podstawie biblijnej Księgi Judyty. Francesco Durante, przedstawiciel szkoły neapolitańskiej, był z kolei utożsamiany w głównej mierze z barokową muzyką sakralną. W rzeczy samej, liczne msze, psalmy oraz hymny zajmują znaczną część jego dorobku. Wśród nich można jednak odnaleźć niewielką liczbę świeckich utworów instrumentalnych, jak choćby uroczysty w brzmieniu II Koncert g-moll na smyczki.

 

Termin concerto grosso wiąże się bezpośrednio z Arcangelem Corellim – kompozytorem, któremu przypisuje się stworzenie idealnego wzorca formy przeznaczonej na niewielką grupę  instrumentów solowych i orkiestrę. Program koncertu obejmuje utwór tego typu autorstwa jednego z uczniów mistrza – Francesco Geminianiego. Dramatyczne i pełne ekspresji Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 „La follia” oparte jest na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Corellego. Zwieńczeniem walentynkowego wieczoru w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki będą arie Ombra mai fu oraz Crude furie z opery Serses Georga Friedricha Händla. Mimo że nie odniosła ona sukcesu w osiemnastowiecznej Anglii, zawarte w niej solowe partie wokalne cieszą się popularnością do dziś i często wykonywane są jako samodzielne utwory.


14 Lutego 2022, poniedziałek, godz. 19:00

 

NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

 

Wykonawcy:

 

Ernest Hoetzl – dyrygent
Daniela Pini – mezzosopran
Cameristi della Scala

 

Program:

 

A. Vivaldi
Koncert d-moll na smyczki RV 127
Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV 522, op. 3 nr 8 ze zbioru L’estro harmonico
Agitata da due venti – aria z opery Griselda RV 718
Koncert g-moll na smyczki RV 157
Armatae face et anguibus dalla – aria z oratorium Juditha triumphans RV 644


***
F. Durante II Koncert g-moll na smyczki
A. Vivaldi Vedrò con mio diletto – aria z opery Giustino RV 717
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego
G.F. Händel Ombra mai fu oraz Crude furie – arie z opery Serse HWV 40

 

Czas trwania: 80'

 

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.