Dzieła Brahmsa i Skriabina w interpretacji maestro Antoniego Wita w Filharmonii Krakowskiej

-
20.03.2023
Orkiestra i Chór FK, Antoni Wit, fot. K. Kalinowski

Niekwestionowany mistrz batuty, Antoni Wit, poprowadzi Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej podczas dwóch najbliższych koncertów abonamentowych – w piątek 24 marca 2023 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 25 marca br. o godz. 18.00 w sali przy ulicy Zwierzynieckiej. W programie przygotowanym przez maestra wraz z krakowskimi filharmonikami znalazły się dzieła Johannesa Brahmsa – Rapsodia na alt, chór i orkiestrę oraz Pieśń przeznaczenia, a także I Symfonia E-dur Aleksandra Skriabina. W partiach solowych usłyszymy Ewę Marciniec – alt oraz tenora Rafała Bartmińskiego.

 

Prezentowane utwory Brahmsa posiadają kolejne po sobie numery opusów. Otwierająca koncert Rapsodia sygnowana opusem 53 oderwała bowiem jej autora od tworzenia Pieśni przeznaczenia (Schicksalslied) op. 54 – była wytworem gwałtownej potrzeby uwidocznienia w muzyce uczuć, jakie powodowały kompozytorem na wieść o ślubie jego platonicznej miłości – Julii Schumann. Nigdy nie wyjawiwszy swoich uczuć dał im wyraz w Rapsodii, którą wykonał w domu nowożeńców przy fortepianie, czyniąc z utworu swój ślubny prezent. Dawno już nie wzruszył mnie tak głęboki ból w słowach i muzyce (…) Ten utwór nie jest niczym innym, jak tylko wyrazem cierpienia jego serca – pisała potem Klara Schumann, matka Julii. Lecz kim jest ów na uboczu? (…) Jeśli tylko, Ojcze miłości, jest w twym psałterzu choć jedna nuta, którą usłyszeć zdoła jego ucho, oczyść jego serce! – usłyszymy w tekście Zimowej podróży w góry Harzu Johanna Wolfganga von Goethego, której wersami posłużył się Brahms w tworzeniu dzieła. Pieśń przeznaczenia stanowić będzie podczas koncertów niejako  kontinuum Rapsodii. Stworzone w przeciągu trzech lat od 1868 do 1871 dzieło muzyczne, powstało w oparciu o tekst poematu Friedricha Hölderlina, zestawiającego spokój egzystencji bogów z cierpieniem człowieka.

 

A po przerwie dawno nie słyszana w Filharmonii Krakowskiej, bo od 1980 roku – I Symfonia E-dur op. 26 Aleksandra Skriabina. Dzieło na wielki aparat wykonawczy, gdyż kompozytor przewidział w  wykonaniu ostatniej jego części udział chóru oraz dwojga solistów. Niestety podczas prawykonania Symfonii pomimo protestów samego jej autora pominięto najbardziej efektowny fragment, w którym kompozytor i jednocześnie autor tekstu składał hołd dla łączącej wszystkie narody sztuki. Tyś dla nas święto, tyś wytchnienie, jako dar przynosisz ludziom czarujące swe widzenie. (…) Przyjdźcie, wszystkie narody świata, wyśpiewujmy chwałę Sztuce! Nie zabraknie oczywiście tej części w wykonaniu w Filharmonii Krakowskiej.

 

Aleksandrowi Skriabinowi poświęcone zostanie szóste już spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra”, jakie odbędzie się w sobotę, 25 marca 2023 roku o godz. 16.30 w Sali Złotej. Gościem prowadzącej rozmowy Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz będzie Antoni Wit, dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej prowadzący anonsowane koncerty, ale i współautor książki Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci, wydanej przed kilku laty przez oficynę Czytelnik. Do uczestnictwa w spotkaniu zatytułowanym „Skriabin: geniusz czy szarlatan?” uprawnia bilet na koncert lub abonament.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.