Ars moriendi-requiem giocoso Tomasza J. Opałki [koncertowe prawykonanie w POK]

-
08.03.2022
Ars moriendi-requiem giocoso Tomasza J. Opałki w POK

17 marca w Polskiej Operze Królewskiej usłyszymy prawykonanie opery Tomasza J. Opałki Ars Moriendi. Requiem Giocoso


Rożnych Stanow piękne grono

Gęstą Smiercią przepleciono

Zyiąc wszystko tańcuiemy

Aże obok Smierc niewiemy

 

Znajdująca się w centralnej części obrazu Taniec śmierci inskrypcja stanowi główną sentencję tego słynnego malowidła z kościoła oo. Bernardynów w Krakowie. Najstarsze polskie barokowe przedstawienie średniowiecznego motywu stało się punktem wyjścia dla koncepcji nowego utworu Tomasza J. Opałki, jednego z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Uniwersalizm podjętego tematu znajduje odzwierciedlenie w muzyce – zakorzenionej pospołu w bogactwie tradycji i nieprzebranych możliwościach współczesnych technik kompozytorskich. Zarówno dla samego twórcy, jak i dla artystów oraz przyjaciół Polskiej Opery Królewskiej jest to kompozycja o szczególnym znaczeniu. Opera powstała bowiem z inicjatywy śp. Ryszarda Peryta, którego życie aż do samego końca nierozerwanie łączyło się ze sztuką w jej namacalnym, ale i transcendentnym wymiarze.

Marta Dziewanowska-Pachowska


 

Ars Moriendi. Requiem Giocoso to opera o śmierci oparta na trzech płaszczyznach: „symboliczno-antropologicznej”, ludycznej wizji śmierci, mocno zakorzenionej w polskiej i europejskiej kulturze; „ontologicznej” warstwie poetyckiej, traktującej w sposób filozoficzny o odejściu, stracie oraz różnych obliczach śmierci oraz „biologicznej” warstwie pozbawionej emocji, odnoszącej nas do pytań, które pozostawiają człowieka w poczuciu szczególnego niepokoju poznawczego. Wszystkie te trzy warstwy łączy wspólny mianownik – nieuniknioność ostatecznego końca. […]

W warstwie muzycznej zderzam ze sobą język współczesny z pewnymi elementami tradycyjnymi. Obok siebie występują inspiracje barokowe i folklorystyczne oraz muzyka elektroniczna i nowoczesna faktura orkiestrowa. […]

Tomasz J. Opałka

 

TOMASZ J. OPAŁKA
ARS MORIENDI – REQUIEM GIOCOSO
PRAWYKONANIE KONCERTOWE


17 marca 2022 r., godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie


Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską


Wydarzenie organizowane pod mecenatem Grupy PZU.

 

WYKONAWCY

ŚMIERĆ JOANNA FRESZEL

KOBIETA I / KRÓLOWA / CHŁOPKA KATARZYNA KRZYŻANOWSKA

KOBIETA II / SENATORKA ANNA RADZIEJEWSKA

PAPIEŻ / KARDYNAŁ RAFAŁ ŻUREK

MĘŻCZYZNA / BISKUP / MIESZCZANIN WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ

CESARZ / SZLACHCIC PAWEŁ MICHALCZUK

KSIĄŻĘ / POETA MARCIN GADALIŃSKI

NARRATOR KRZYSZTOF ŁAZICKI

 

PERKUSJA SOLO LESZEK LORENT

 

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

 

RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU

DAWID RUNTZ KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT


 

Więcej informacji na www.operakrolewska.pl

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.