Agata Kawełczyk-Starosta: Muzyka jest impulsem do rozwoju [o edukacji muzycznej w Filharmonii Łódzkiej]

22.09.2022

O tym, że edukacja muzyczna jest dla ludzi w każdym wieku, o ciągu jubileuszy, o wielkich odkryciach, a także o grze – nie tylko tej na instrumencie – ze specjalistką do spraw edukacji Filharmonii Łódzkiej Agatą Kawełczyk-Starostą rozmawia Greta Wolny.

Jakie działania edukacyjne znalazły się w ofercie Filharmonii Łódzkiej w nadchodzącym sezonie? Czy będą to projekty, które znamy z poprzednich lat? A może czeka nas coś zupełnie nowego?

 

W nadchodzącym sezonie planujemy kontynuować wszystkie formuły, które do tej pory funkcjonowały w Filharmonii. Czekają nas jubileusze sprawdzonych już warsztatów i koncertów, które cieszą się dużym zainteresowaniem. W związku z tym na razie nie myślimy o zmianach. Chcemy celebrować tę tradycję koncertową i warsztatową, którą udało się nam stworzyć.

 

Zacznijmy zatem od edukacji najmłodszych.

 

Wracają warsztaty Baby Boom Bum, które kierowane są do niemowląt oraz dzieci do 3 roku życia wraz z opiekunami. Warsztaty odbywają się w Filharmonii już od ponad 10 lat i cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Są to zajęcia prowadzone wg metody umuzykalniania niemowląt i najmłodszych dzieci stworzonej przez Edwina Eliasa Gordona. Nasze instruktorki wykorzystują śpiew, rytm, grę m.in. na instrumentach perkusyjnych, fortepianie, skrzypcach i ukulele. Nowością jest to, że w tym roku będziemy włączać w te zajęcia Musicon – narzędzie, które służy do komponowania i zabawy muzyką.

 

Skoro to już dziesiąta edycja, czy to oznacza, że część Waszych wychowanków z pierwszych edycji uczęszcza na zajęcia dla kolejnych grup wiekowych?

 

Tak, zauważamy taką ciągłość; dzieci, które przychodzą na Baby Boom Bum, potem uczęszczają na nasz kolejny cykl – Odkrywcy Muzyki. W tym przypadku czeka nas już naprawdę huczny jubileusz – 15-lecie działalności. Cykl Odkrywcy Muzyki składa się z dwóch elementów. Pierwszym z nich są warsztaty, które odbywają się w trzech grupach wiekowych, a drugi element to koncert. Dzieci na warsztatach mogą uczestniczyć w różnych zabawach, ćwiczeniach i aktywnie doświadczać muzyki, a także przygotowują krótką etiudę muzyczną, którą mają szansę zaprezentować na koniec koncertu. Dzięki warsztatom mogą stać się pełnoprawnymi wykonawcami, występującymi na scenie filharmonii. Koncert jest przeznaczony dla uczestników warsztatów z opiekunami, ale nie tylko, każdy może na niego przyjść, również nie uczestnicząc w warsztatach – na koncercie prezentujemy bardzo zróżnicowany repertuar i zespoły muzyczne. Koncert prowadzi Malina Sarnowska, która zawsze wplata w niego różne muzyczne zadania dla dzieci. Jubileusz Odkrywców Muzyki chcemy świętować przez cały rok, a cykl zatytułowaliśmy Wielka Gra. Doszliśmy do wniosku, że muzyka łączy tak wiele wartości, jakimi są wolność, zabawa, akceptacja, przyjaźń, nawiązywanie relacji, dialog, a przy tym wszystkim daje nam poczucie bezpieczeństwa. O to wszystko chcemy zagrać – z jednej strony gramy na instrumentach, ale też gramy o te piękne idee, uczestnicząc w warsztatach i koncercie.

To była propozycja dla dzieci od 3 do 8 lat. Co możecie zaproponować nieco starszym miłośnikom muzyki?

 

Do końca tego roku zaplanowaliśmy trzy koncerty dedykowane młodzieży szkolnej, które noszą tytuł Wielkie odkrycia. Będą one nawiązywać do ważnych zagadnień szkolnej podstawy programowej takich przedmiotów jak: język polski, historia, geografia i oczywiście muzyka. Pierwszy koncert odbędzie się 12 października w 530. rocznicę niezwykłego odkrycia dokonanego przez Krzysztofa Kolumba i będzie nosił tytuł Odkrywamy Amerykę. Na koncercie wystąpią wyjątkowi artyści – pianista Aleksander Dębicz oraz kwintet dęty Cracow Golden Quintet. Razem zaprezentują muzykę amerykańską, dzięki której w symboliczny sposób także i my będziemy mogli dopłynąć do Nowego Świata i odkrywać jego kulturę. Druga propozycja to koncert Orkiestry Filharmonii Łódzkiej pod batutą Rafała Karczmarczyka, który odbędzie się 4 listopada, pt. Tańce polskie – jak już sama nazwa wskazuje repertuar będzie przedstawiał polskie tańce w muzycznej literaturze europejskiej. A niedługo po nim odbędzie się koncert włączony w ogólnopolskie obchody dwusetnej rocznicy wydania Ballad i Romansów Adama Mickiewicza pt. Odkrywamy Polski Romantyzm. Młodzi słuchacze będą mogli zapoznać się z kompozycjami Beniamina Baczewskiego, który w nowoczesny sposób zinterpretuje dzieło Adama Mickiewicza. W swoich kompozycjach wykorzysta głos ludzki, klarnet, saksofon, instrumenty klawiszowe, a także elektronikę.

 

Czyli takie pozaszkolne zajęcia dodatkowe mogą zainteresować dzieci nie tylko ze szkół artystycznych.

 

Zdecydowanie! Muzyka jest dla każdego! Szczególnie nam zależy, aby docierać z naszą ofertą do dzieci z placówek ogólnokształcących i zarażać je sympatią do muzyki i naszej Filharmonii.

 

Przejdźmy do dorosłych. Oferta Filharmonii dla starszych miłośników muzyki przecież nie ogranicza się jedynie do koncertów i piątkowych spotkań przedkoncertowych.

 

Dokładnie tak. Jedną z bardzo popularnych propozycji jest nasz Chór dla (nie)opornych. To zajęcia dla każdego, niezależnie od wieku i stopnia zaawansowania. Każdy może dołączyć do chóru, który przed pandemią liczył nawet ponad 120 osób. Tak ogromna grupa miłośników śpiewu, pod okiem naszego dyrygenta – bardzo charyzmatycznego chórmistrza – Mariusza Lewego, spotyka się na poniedziałkowych próbach, aby wyrażać się poprzez śpiew. Mariusz Lewy bardzo chętnie aranżuje różne kompozycje, dzięki którym Chór przygotowuje się również do występów. Koncert Chóru dla (nie)opornych pt. Świąteczne rozśpiewanie zaplanowaliśmy na 17 grudnia.

Szykuje się pracowity sezon w Filharmonii Łódzkiej. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę widza?

 

Myślę, że dobrze wspomnieć o cyklu edukacyjnym Nasłuchiwanie. To rozmowy prowadzone przez Panią Agatę Kwiecińską, które rozpoczęły się w pandemii, kiedy nie mogliśmy spotykać się z naszymi melomanami bezpośrednio. Na naszym kanale Edukacja Filharmonii Łódzkiej oraz na głównym facebookowym profilu Filharmonii publikowaliśmy rozmowy z ludźmi ze świata muzyki – m.in. z kompozytorami, wykonawcami, pedagogami. Chcielibyśmy, aby ta formuła spotkań publicystyczno-edukacyjnych została przeniesiona do świata offline, czyli do Sali Kameralnej Filharmonii.

 

No właśnie. Czy Filharmonia już w pełni powróciła do działań sprzed pandemicznej rzeczywistości?

 

Tak, już w zeszłym sezonie liczba koncertów była taka sama jak przed pandemią, teraz w pełni wracamy do wszystkich działalności – czyli spotkań przedkoncertowych, warsztatów itp. Niektóre działania online będziemy oczywiście kontynuować, ale w mniejszym wymiarze, dlatego zapraszamy wszystkich melomanów do odwiedzania profili Filharmonia Łódzka i Edukacja Filharmonii Łódzkiej, gdzie umieszczamy różne artykuły, filmy edukacyjne. Materiały audiowizualne oraz transmisje koncertów nasi melomani mogą również znaleźć na portalu streamingowym Województwa Łódzkiego Drzwi do Kultury. Każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszamy!

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.