27. Dni Bachowskie w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

-
20.03.2023
27. Dni Bachowskie | 28.03-1.04.2023

Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Katedra Muzyki Dawnej zapraszają na 27. edycję Dni Bachowskich. Wydarzenie to, jak co roku, odbywa się w okolicy daty urodzin Jana Sebastiana Bacha, które przypadają 21 marca – tym razem Dni Bachowskie potrwają od 28 marca do 1 kwietnia.

 

Na koncertach wystąpią studenci Katedry, pedagodzy oraz zaproszeni goście. Odbywać się one będą w Auli Florianka, Sali Kameralnej AMKP, a także, rozszerzając zasięg wydarzenia, w kościele ewangelicko-augsburskim przy ul. Grodzkiej 56. W programie koncertów wykonane zostaną utwory patrona Dni Bachowskich – Johanna Sebastiana Bacha, jego synów oraz dzieła wielu innych kompozytorów epoki baroku. Na inauguracyjnym koncercie wystąpi Orkiestra Barokowa AMKP pod kierownictwem prof. dr hab. Teresy Kamińskiej, a solistą będzie prof. dr hab. Marek Toporowski.

 

Podczas tegorocznych Dni Bachowskich odbędzie się także konferencja naukowa – II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej.

Koordynacja projektu: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP, dr Anna Swoboda.

 

Program 27. Dni Bachowskich:

 

wtorek 28 marca 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

 

Koncert inauguracyjny 27. Dni Bachowskich

Synowie Johanna Sebastiana Bacha – Johann Christian i Johann Christoph Friedrich

 

Program:

Johann Christian Bach (1735-1782) Sinfonia B-dur op. 3 nr 4, W. C4
Allegro con spirito – Andantino – Tempo di Minuetto più tosto Allegro

 

Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795) Koncert klawesynowy Es-dur BR JCFB C 29 (wcześniej: W. YC90)
Allegro di molto – Adagio – Allegro con spirito

 

Johann Christian Bach
Sinfonia g-moll op. 6 nr 6, W. C12
Allegro – Andante più tosto Adagio – Allegro molto

Sinfonia D-dur op. 18 nr 4 z Six Grand Overtures
Allegro con spirito – Andante – Rondo (Presto)

 

Marek Toporowski klawesyn
Orkiestra Barokowa AMKP
Teresa Kamińska wiolonczela, prowadzenie

 

---

 

środa 29 marca 2023, 19:00
Aula Florianka

 

Barokowe pot-pourri I

 

Johann Sebastian Bach (1675-1750) Adagio G-dur BWV 968

 

Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Aleksander Mocek

 

Johann Sebastian Bach VI Sonata G-dur na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1019a
Allegro – Largo – Cantabile – Adagio, Allegro

 

Dominika Garncarz skrzypce
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP, dr Aleksander Mocek

 

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Koncert B-dur na trzy oboje i twoje skrzypiec TWV 44:43
Allegro – Largo – Allegro

 

Urszula Pałka, Jakub Kornakiewicz, Maria Świgost oboje barokowe
Victoria Melik, Ana Novljan, Dominika Garncarz skrzypce barokowe
Karina Krychun viola da gamba
Dawid Nowak kontrabas
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

 

*

Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert h-moll na czworo skrzypiec RV 580
I. Allegro
II. Largo
III. Larghetto-Adagio-Largo-Allegro

 

Ana Novljan skrzypce I
Anna Mar Vidal Farion skrzypce II
Olena Kholodkova skrzypce III
Natalia Kierakowicz skrzypce IV

 

Giuseppe Valentini (1681-1753) Concerto grosso a-moll na czworo skrzypiec op. 7 nr 11
I. Largo
II. Allegro
III. Grave
IV. Allegro e solo
V. Presto
VI. Adagio
VII. Allegro assai

 

Agnieszka Świątkowska skrzypce I
Olena Kholodkova skrzypce II
Ana Novljan skrzypce III
Anna Mar Vidal Farion skrzypce IV

 

Antonio Vivaldi Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV 522
I. Allegro
II. Larghetto e spiritoso
III. Allegro

 

Anna Mar Vidal Farion skrzypce I
Natalia Kierakowicz skrzypce II

Agnieszka Świątkowska, Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro skrzypce
Jacek Dumanowski, Anna Hara-Pióro altówki
Konrad Górka wiolonczela
Justyna Grabowska klawesyn

Przygotowanie: dr hab. Agnieszka Świątkowska

 

---

 

czwartek 30 marca 2023, 17:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

 

Barokowe pot-pourri II

 

Georg Philip Telemann (1681-1767) Kantata „Ertrage nur das Joch der Mängel” TWV 1:479
Largo: „Ertrage nur das Joch der Mängel”
Recitativo: „Der schmale Trübsals weg fällt manchen schwer zu gehen”
Presto: „Im Höllenpfuhl, voll Feuer und Schwefel”

 

Piotr Windak tenor
Julie Kučerová flet prosty
Zsófia Sánta flet prosty
Piotr Michalik pozytyw
przygotowanie: prof. dr hab. Marcin Szelest

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska g-moll BWV 808
Prélude Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte I – Gavotte II ou Musette – Gigue

 

Ekaterina Matokh klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska

 

Johann David Heinichen (1683-1729) Trio c-moll na obój, violę da gamba i b.c. SeiH 254
Affettuoso – Allegro – Adagio-Grave-Adagio – Vivace

 

Urszula Pałka obój barokowy
Karina Krychun viola da gamba
Piotr Windak klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

 

Johann Sebastian Bach 6 małych preludiów BWV 933-938 

 

Klaudia Rogała klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska

 

Jacques-Martin Hotteterre (1674-1763) Suita G-dur op. 2 nr 2
Prélude – Allemande (L’Atalante) – Sarabande (La Fidelle) – Petit air tender – Gavotte en Rondea (La Maillebois) – 2e Gavotte – Rondeau (Le Baron)

 

Olivia Petryszak flet prosty
Weronika Hryniewicka klawesyn
przygotowanie: prof. dr hab. Marek Toporowski

 

Louis Antoine Lefebvre (1700-1763) Kantata „Androméde” na głos, 2 skrzypiec i basso continuo
Air Tendre – Recitatif – Tempête Andante – Ariette Amour

 

Karolina Augustyn sopran
Dominika Garncarz skrzypce
Aleksandra Owczarek skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Andrzej Zawisza

 

---

 

czwartek 30 marca 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

 

Konsort gambowy / Konsort lutniowy

 

Dowland vs Hume – historia pewnej kłótni

  1. The King of Denmark’s Galiard – J. Dowland
  2. The King of Denmark’s delight – T. Hume (1607)
  3. Death & Life – T. H. (1605)
  4. Semper Dowland semper dolens – J. D.
  5. Lachrimae Antiquae Novae – J. D.
  6. Lachryme – J. D., ar. R. Sumarte (Manchester Gamba Book, ok. 1660)
  7. Captaine Humes Lamentations – T. H. (1605)
  8. The Pashion of Musicke – T. H. (1607)
  9. The Earle of Essex Galiard – J. D.
  10. Mistresse Nicols Almand – J. D.

 

KRAKOWSKI KONSORT VIOL:
Agata Sanches-Martos viola sopranowa
Mateusz Kowalski viola tenorowa i basowa, kierownictwo artystyczne
Sylwia Heinrich viola basowa
Karina Krychun viola basowa
Rafał Gorczyński viola basowa

 

Wszystkie utwory Johna Dowlanda (poza nr 6) pochodzą ze zbioru Lachrimae or Seven Tears (London, 1605). Utwory Tobiasa Hume’a pochodzą ze zbioru The First Part of Ayres (London, 1605) oraz Captain Humes Poetical Musicke (London, 1607)
Przygotowanie: dr Mateusz Kowalski

 

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Trio sonata g-moll op. 2 nr 3 BuxWV 261
Vivace-Lento – Allegro-Lento – Andante – Grave, Gigue

 

Olena Kholodkova skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca

 

Ernst Gottlieb Baron (1696-1760) Concerto d-moll na lutnię i flet
Adagio – Allegro – Siciliana – Gigue

 

Alicja Żądło lutnia barokowa
Bozhena Hamar flet prosty
Przygotowanie: dr Joanna Kwinta-Zielińska, dr Anna Wiktoria Swoboda

 

Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580-1651) Sarabanda
Claudio Monteverdi (1567-1643) Laudate Dominum na bas i basso continuo
Anonim Aria di Firenze z rękopisu PL-Kj Mus. ms. 40591
Giulio Caccini (1551-1618) Fere selvaggie
Giovanni Girolamo Kapsberger / Alessandro Piccinini (1566-1638) Ciaccona

 

Przemysław Józef Bałka bas, teorba
Alicja Żądło lutnia
Adriana Kuźniar gitara barokowa
Anna Wiktoria Swoboda teorba
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda

 

---

 

piątek 31 marca 2023
Sala Senacka AMKP
ul. św. Tomasza 43

 

10:00-17:30 II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej

 

---

 

piątek 31 marca 2023, 19:00
Kościół św. Marcina
ul. Grodzka 56

 

Trochę Sacrum. Trochę Profanum.

 

Johann Heinrich Schmelzer (1620/3-1680) Sonata à 7 flauti
Antonio Bertali (1605-1669) Sonatella à 5 flauti
William Brade (1560-1630) Paduana & Galliard

 

KRAKOWSKI KONSORT FLETÓW PROSTYCH
Rodrigo Barata, Bozhena Hamar, Julie Kučerová, Marie Nezdařilová, Olivia Petryszak, Noga Rubanenko, Zsófia Sánta
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek

 

John Loeillet (1680-1730) IV Sonata d-moll z XII Sonatas in three Parts:
Largo – Allegro – Adagio, Allegro

 

Olivia Petryszak flet prosty
Maria Świgost obój
Teresa Kamińska wiolonczela
Wiktor Chirowski klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Teresa Kamińska

 

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Sonata F-dur C 140
Sonata Misteryjna „Ukrzyżowanie”
Sonata c-moll C 143

 

Aleksandra Owczarek skrzypce
Aleksandra Buczyńska-Kusak wiolonczela
Klaudia Łoboda klawesyn

 

---

 

sobota 1 kwietnia 2023, 11:00
Sala Kameralna AMKP
ul. św. Tomasza 43

 

Matinée Bach: nowa generacja

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska a-moll BWV 807
Preludium – Allemande – Courante – Sarabande – Bourrée I – Bourrée II – Gigue

 

Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788) Sonata c-moll Wq 65/31
Allegro assai ma pomposo – Andantino – Allegro

 

Johann Sebastian Bach Fantasia chromatica BWV 903
Carl Philipp Emmanuel Bach Rondo e minor „Abschied von meinem Silbermannischen Claviere” Wq 66

 

Maria Erdman, Szymon Paruzel klawikord

 

Carl Philipp Emanuel Bach Fantasia in C Wq. 59/6, H. 284

 

Petra Matějová fortepian historyczny

 

Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) 12 Polonaises, F. 12: nr 3 D-dur, nr 4 d-moll, nr 6 es-moll

 

Magdalena Smrokowska fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz

 

Carl Philipp Emanuel Bach Rondo B-dur Wq. 58/5, H. 267

 

Jiayi Ge fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz

 

Johann Christian Bach (1735-1782) Sonata c-moll op. 17 nr 2, W. A 8
Allegro, Andante, Prestissimo

 

Katarzyna Drogosz fortepian historyczny

 

---

 

sobota 1 kwietnia 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

 

Koncert finałowy

 

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Stabat mater (1736)

  1. Stabat Mater dolorosa
  2. Cujus animam gementem
  3. O quam tristis et afflicta
  4. Quae moerebat et dolebat
  5. Quis est homo qui non fleret
  6. Vidit suum dulcem natum
  7. Eja, Mater fons amois
  8. Fac, ut ardeat cor meum
  9. Sancta Mater, istud agas
  10. Fac, ut portem Christi moetem
  11. Inflammatus et accensus
  12. Quando corpus morietur

 

Samuela Łach sopran
Zuzanna Topolska alt
Rodrigo Barata flet prosty
Olena Kholodkova, Anna Mar Vidal Farion skrzypce
Dominika Garncarz altówka barokowa
Karina Krychun viola basowa
Elżbieta Ziarnik, Weronika Hryniewicka pozytyw

 

*

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Sonata d-moll na flet prosty, wiolę sopranową i basso continuo TWV 42:d7
Andante – Vivace – Adagio – Allegro

 

Rodrigo Barata flet prosty
Agata Sanchez-Martos viola sopranowa
Elżbieta Ziarnik klawesyn

 

Johann Sebastian Bach (1735-1782) Aria „Quia respexit” z Magnificat BWV 243

 

Gabriela Sołtys sopran
Marek Toporowski klawesyn

 

Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Aria „Let the bright Seraphim” z Oratorium „Samson” HWV 57

 

Karolina Augustyn sopran
Artur Kowalczuk trąbka
Marek Toporowski klawesyn

 

Johann Sebastian Bach Aria „Aus Liebe” z Pasji wg św. Mateusza BWV 244

 

Mariola Siepak sopran
Marek Toporowski klawesyn

 

Johann Sebastian Bach Aria „Jauchzet Gott” z Kantaty BWV 51

 

Elżbieta Pikoń sopran
Szymon Gwóźdź trąbka
Marek Toporowski klawesyn

Przygotowanie koncertu: prof. dr hab. Marek Toporowski

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.