Te filmy zobaczymy na 16. Mastercard OFF CAMERA. Znamy pierwsze tytuły!
16. Mastercard OFF CAMERA to blisko sto tytułów z czterdziestu krajów świata w ośmiu festiwalowych sekcjach, co da łącznie ponad dwieście projekcji. Czas zaprezentować pierwsze osiem filmów, które widzki i widzowie zobaczą w krakowskich kinach w ramach „Festiwalowych Hitów” i kolejnej sekcji – „Wszystko w rodzinie”. Już teraz warto przygotować się na filmową majówkę w Krakowie, która potrwa od 28 kwietnia do 7 maja 2023 roku.
Dobrze znana sekcja – nowości filmowe ze świata festiwali
„Festiwalowe Hity” to sekcja, w ramach której co roku na Mastercard OFF CAMERA pokazywane są produkcje najlepsze, najbardziej doceniane przez krytyków i najchętniej oglądane przez widzów na międzynarodowych imprezach filmowych. W Krakowie prezentowane są one zazwyczaj po raz pierwszy. Już teraz organizatorzy prezentują pierwsze cztery tytuły, które będzie można zobaczyć w festiwalowych kinach.
- The Happiest Man in the World cenionej macedońskiej reżyserki Teony Strugar Mitevskiej.
- America o uciekającym przed przeszłością Elim, który po śmierci ojca decyduje się wrócić ze Stanów Zjednoczonych do swojej ojczyzny i zmierzyć z dawnymi upiorami.
- Dalva to historia dwunastoletniej Dalvy, która niczego nieświadoma, doświadcza ze strony ojca miłości wykraczającej poza zwykłe rodzicielskie uczucia.
- Japońska opowieść o ogromnym bólu, poczuciu winy i bezradności pt. Love Life, której bohaterem jest sześcioletni Keita, żyjący w patchworkowej rodzinie.
Dzisiejsza rodzina to coś więcej niż pokrewieństwo krwi
Poza pasmami, które co roku pojawiają się w programie Mastercard OFF CAMERA, w czasie Festiwalu zaprezentowane zostaną filmy w czterech nowych sekcjach. Są one przygotowywane na każdą kolejną edycję i stanowią komentarz do tego, co aktualnie dzieje się na świecie oraz jakie tematy poruszane są przez filmowców w różnych zakątkach globu.
W 2023 roku jedną z takich sekcji tematycznych jest „Wszystko w rodzinie”. Bierze ona na warsztat współczesne formacje rodzinne, które dziś nie są już oparte tylko na biologicznym pokrewieństwie. Pierwsze cztery filmy w ramach tej sekcji to:
- Komedia sytuacyjna i thriller w jednym, który obnaża kruchość relacji jugosławiańskiej rodziny z lat osiemdziesiątych XX wieku oraz historia tytułowego wujka z filmu Uncle.
- Nocna podróż trójki queerowych nastolatków, będących dla siebie „wybraną rodziną”, przez ulice Toronto prezentowana w Soft.
- Upadający biznes, duński piekarz i irańska sprzątaczka, czyli The Cake Dynasty – satyra na uprzywilejowaną rodzinę z zachodniego świata z przymrużeniem oka, autorstwa debiutującego reżysera Christiana Lollike.
- Francuska opowieść o z pozoru zadowolonej z życia Rachel, która w wieku czterdziestu lat dzięki romansowi z Alim i relacji z jego córką zaczyna doświadczać nieodkrytego dotąd instynktu macierzyńskiego w Other People’s Children uznanej francuskiej reżyserki – Rebeki Zlotowski.
W ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA będzie można zobaczyć wymienione wyżej filmy i wiele innych produkcji z całego świata.
Szczegółowe informacje na temat poszczególnych filmów:
The Happiest Man in the World
Główną bohaterką nowego filmu cenionej macedońskiej reżyserki Teony Strugar Mitevskiej jest mieszkająca w Sarajewie Asja. Radczyni prawna po czterdziestce, której do życiowego spełnienia brakuje prawdziwej miłości. Zachęcona przez matkę, daje się namówić na udział w tzw. szybkich randkach, organizowanych w jej rodzinnym mieście. Trafia tam na Zorana, z pozoru statecznego bankiera, skrywającego jednak prawdziwe powody, dla których znalazł się w tym miejscu. Między dwójką bohaterów rozpoczyna się pełna ambiwalencji miłosna gra, gdzie obok uczuć jest także miejsce na tajemnicę, bolesną przeszłość oraz niezabliźnione jeszcze rany. „To opowieść o kruchości życia, przypadkowych spotkaniach, które zbliżają agresora i ofiarę, niemożliwych połączeniach, miłości oraz związanym z nią absurdzie” – przekonywała reżyserka w jednym z wywiadów. Nie bez znaczenia pozostaje tu miejsce akcji, brutalistyczny hotel z lat 80., niemy świadek trudnej historii byłej Jugosławii.
Reżyseria: Teona Strugar Mitevska
Scenariusz: Teona Strugar Mitevska, Elma Tataragic
Zdjęcia: Virginie Saint-Martin
Obsada: Jelena Kordić Kuret, Adnan Omerović, Labina Mitevska, Ana Kostovska, Ksenija Marinković
Kraj: Macedonia Północna/Dania/Belgia/Słowenia/Chorwacja/Bośnia i Hercegowina
Rok produkcji: 2022
Czas: 100 min/kolor
Nagrody: EFF w Les Arcs – Nagroda Główna Jury, Nagroda Młodego Jury; MFF w Palm Springs – Wyróżnienie
---
America
Przed pięcioma laty, w ramach jednej z festiwalowych sekcji tematycznych pokazywaliśmy głośny film Ofira Raula Graizera The Cakemaker. Opowieść o niemieckim cukierniku, który jedzie do Jerozolimy, by odnaleźć rodzinę swojego zmarłego kochanka spodobała się nie tylko w Krakowie, ale i wielu innych miejscach, czego dowodem liczne festiwalowe laury. America, która znalazła się w programie tegorocznej edycji Mastercard OFF CAMERA, w dużej mierze kontynuuje tematyczne zainteresowania pochodzącego z Izraela reżysera. Bohaterem filmu jest mężczyzna imieniem Eli, pracujący na co dzień jako trener pływania w Chicago. Wiadomość o śmierci ojca sprawia, że decyduje się on wrócić, przynajmniej na jakiś czas, do swojej ojczyzny. Na miejscu odnawia kontakt z przyjacielem z dzieciństwa Yotamem, który wraz ze swoją narzeczoną Iris prowadzi w Izraelu kwiaciarnię. Ta, niewinna z pozoru, okoliczność uruchomi szereg zdarzeń, mających znaczący wpływ na dalszą przyszłość każdego z tej trójki, a jednocześnie udowodni Eliemu, że da się przez cały czas uciekać od przeszłości.
Reżyseria: Ofir Raul Graizer
Scenariusz: Ofir Raul Graizer
Zdjęcia: Omri Aloni
Muzyka: Dominique Charpentier
Obsada: Oshrat Ingadashet, Michael Moshonov, Ofri Biterman, Moni Moshonov, Irit Sheleg
Kraj: Izrael/Niemcy/Czechy
Rok produkcji: 2022
Czas: 127 min/kolor
Nagrody: MFF w Jerozolimie – Najlepsza aktorka (Oshrat Ingadashet); Miami Jewish Film Festival – Nagroda krytyki; Philadelphia Jewish Film Festival – Nagroda publiczności
---
Dalva
Jeden z większych przebojów ostatniego sezonu festiwalowego w centrum akcji stawia dwunastoletnią dziewczynkę. Mimo młodego wieku mieszkająca na co dzień z ojcem Dalva (znakomita rola Zeldy Samson) zachowuje się jak dorosła kobieta. Począwszy od sposobu ubierania się przez mocny makijaż po najdrobniejsze gesty. Wszystko to sprawia, że jest nieco wycofana i wyjątkowo trudno odnaleźć jej się w grupie rówieśniczej. Gdy pewnego dnia, z zupełnie niezrozumiałych dla siebie przyczyn, na skutek interwencji policji zostaje odseparowana od ojca, jej świat staje w miejscu. Dziewczynka zaczyna stopniowo poznawać zupełnie inną rzeczywistość, w czym wydatnie pomagają jej nastoletnia Samia oraz pracownik socjalny Jayden. Wraz z chwilą, gdy obdarza ich coraz większym zaufaniem, zaczyna zdawać sobie sprawę, że miłość, jaką darzył ją ojciec, mogła wykraczać poza zwykłe rodzicielskie uczucia. Doceniony m.in. w Cannes pełnometrażowy debiut Francuzki Emmanuelle Nicot mierzy się z wyjątkowo trudnym, niewygodnym tematem. Przyjmując perspektywę dziecięcego bohatera, reżyserka z dużą wrażliwością portretuje bezwarunkową miłość, jaką Dalva obdarza swego ojca. Konfrontacja dziecięcej niewinności z zepsuciem świata dorosłych daje w tym filmie porażający efekt.
Reżyseria: Emmanuelle Nicot
Scenariusz: Emmanuelle Nicot
Zdjęcia: Caroline Guimbal
Muzyka: Frederic Alvarez
Obsada: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy, Marię Denarnaud, Sandrine Blancke
Kraj: Francja/Belgia
Rok produkcji: 2022
Czas: 83 min/kolor
Nagrody: MFF w Cannes – Nagroda FIPRESCI, Nagroda Rising Star (Zelda Samson); MFF w Kairze – Najlepsza reżyserka, Najlepsza aktorka (Zelda Samson); MFF w Hongkongu – Najlepsza reżyserka, Najlepsza aktorka (Zelda Samson)
---
Love Life
Taeko wraz z mężem Jiro oraz sześcioletnim Keitą, synem kobiety z poprzedniego małżeństwa, wiodą spokojne, rodzinne życie. Tragedia z udziałem chłopca, do jakiej dochodzi pewnego dnia, na zawsze zachwieje równowagę w codziennej egzystencji bohaterów nowego filmu cenionego japońskiego reżysera Kȏjiego Fukady. Konsekwencją tych zdarzeń jest również powrót od dawna nieobecnego w życiu Taeko biologicznego ojca chłopca. Pochodzący z Korei mężczyzna nie dość, że nie może pogodzić się z tym, co się stało, sprawia wrażenie totalnie zagubionego w japońskim społeczeństwie. Wydarzenie, które stanowiłoby ogromną traumę dla każdego rodzica, paradoksalnie zbliża tych dwoje do siebie, pozwalając im na próbę zrozumienia głęboko skrywanych emocji. W swoim nowym filmie japoński reżyser obraca się wokół tematów znanych dobrze z jego dotychczasowej twórczości. Opowiada o ogromnym bólu, poczuciu winy, bezradności jako uniwersalnych ludzkich uczuciach, tworząc wstrząsający obraz o próbie życia w cieniu tragedii. Love Life zostaje z widzami na długo po projekcji, także za sprawą znakomitej, zniuansowanej kreacji Fumino Kimury.
Reżyseria: Kȏji Fukada
Scenariusz: Kȏji Fukada
Zdjęcia: Hideo Yamamoto
Muzyka: Olivier Goinard
Obsada: Fumino Kimura, Kento Nagayama, Tetta Shimada, Atom Sunada, Hirona Yamazaki
Kraj: Japonia/Francja
Rok produkcji: 2022
Czas: 123 min/kolor
---
Uncle
Akcja debiutanckiego filmu Davida Kapaca i Andrija Mardesicia rozgrywa się w Jugosławii w latach osiemdziesiątych. Rodzice i ich jedyny, dorosły już prawie syn zajmują się przygotowaniami do kolacji wigilijnej. Z niecierpliwością i utęsknieniem wypatrując tytułowego stryja, przybysza z „lepszego, zachodniego świata”. Bohater parkuje swojego luksusowego jak na tamte czasy mercedesa pod domem, objawiając się oczekującej na niego rodzinie niczym prawdziwy „król życia”. A jego wizyta uruchamia ciąg absurdalnych i nieprzewidywalnych zdarzeń, jakie bezlitośnie obnażają kruchość relacji i hipokryzję świata przedstawionego. Reżyserzy wykorzystują konwencje thrillera i komedii sytuacyjnej po to, żeby ukazać potencjalną toksyczność rodzinnych koligacji. Przy tym umiejętnie budują atmosferę zagrożenia i opresji, a ich film przywodzi na myśl dobrze znaną polskim widzom estetykę Michaela Hanekego. Podkreśloną przez intensywne i momentami celowo przerysowane role czwórki głównych aktorów.
Reżyseria: David Kapac, Andrija Mardešić
Scenariusz: David Kapac, Andrija Mardešić
Zdjęcia: Milos Jaćimović
Muzyka: Miro Manojlović
Obsada: Predrag Miki Manojlović, Ivana Roščić, Goran Bogdan, Roko Sikavica, Kaja Šišmanović
Kraj: Chorwacja/Serbia
Rok produkcji: 2022
Czas: 104 min/kolor
Nagrody: MFF w Karlowych Warach – Wyróżnienie Jury (Konkurs Proxima); MFF w Puli – Najlepszy scenariusz, Najlepsze kostiumy
---
Soft
W pełnometrażowym debiucie kanadyjskiego twórcy Josepha Amenty trójka queerowych nastoletnich bohaterów spędza letnie wakacje, przemierzając ulice Toronto i zgłębiając nocne atrakcje miasta. Julien (Matteus Lunot) uciekł z domu, a teraz zajmuje się nim trans kobieta – Dawn (Miyoko Anderson), która wprowadza go w meandry nienormatywnego życia, stając się dla niego figurą matki. Razem ze swoimi przyjaciółmi bohater jest zdeterminowany, żeby zostać wpuszczonym do jednego z miejscowych gay barów. Otis (Harlow Joy), nieco zapatrzony w niego, towarzyszy mu wiernie w kolejnych przygodach. Podczas gdy młoda trans dziewczyna Tony (Zion Matheson) optymistycznie spogląda w niepewną dla wszystkich trojga przyszłość. Amenta portretuje swoich młodych bohaterów, którzy są dla siebie nawzajem wsparciem, nawet w najtrudniejszych momentach związanych z ich queerowym dorastaniem. Pokazując sieć zależności i relacji, jakie można by określić terminem „wybranej rodziny”, Soft daje unikalny wgląd w życie młodych społeczności LGBTQIA, dla których często to jedyny sposób na przetrwanie.
Reżyseria: Joseph Amenta
Scenariusz: Joseph Amenta
Zdjęcia: Liam Higgins
Muzyka: Casey Manierka-Quaile, Sky Vemanei
Obsada: Matteus Lunot, Harlow Joy, Zion Matheson, Miyoko Anderson, Krista Morin
Kraj: Kanada
Rok produkcji: 2022
Czas: 87 min/kolor
Nagrody: Chilliwack FF – Nagroda Jury
---
The Cake Dynasty
Niels, starzejący się piekarz i właściciel lokalnego biznesu, jest w trakcie poważnego życiowego kryzysu. Nic nie idzie po jego myśli: piekarnia znajduje się na granicy bankructwa, trudno mu nadążyć za zmieniającymi się czasami i trendami, a jego własna rodzina doprowadza go do szaleństwa niemal na każdym kroku. W dodatku nie udaje mu się nawet próba samobójcza. Podczas gdy jego żona wraz z córką i jej narzeczonym usiłują zmodernizować interes, wprowadzając dietetyczne wypieki, mężczyzna rozpoczyna relację z irańską sprzątaczką, zafascynowany jej cukierniczymi zdolnościami. W jej słodkich ciasteczkach upatrując wybawienia dla piekarni, jak i samego siebie. Debiutujący reżyser Christian Lollike ubiera w komediową, prześmiewczą formę całkiem poważnie brzmiące tematy w rodzaju: rodzinnych zależności, kulturowych różnic i współczesnej obsesji zdrowego odżywiania. A jego ostra pozornie satyra na pewną dość uprzywilejowaną rodzinę niespodziewanie odsłania spore pokłady sympatii i zrozumienia dla pogubionych postaci.
Reżyseria: Christian Lollike
Scenariusz: Sigrid Johannesen, Christian Lollike
Zdjęcia: Manuel Alberto Claro
Muzyka: Karen Krogshøj, Jonas Struck
Obsada: Nicolas Bro, Bahar Pars, Tina Gylling, Emma Sested Høeg, Andreas Jebro
Kraj: Dania
Rok produkcji: 2022
Czas: 109 min/kolor
---
Other People's Children
Główna bohaterka Rachel (rewelacyjna, jak zwykle, Virginie Efira) jest czterdziestoletnią nauczycielką angielskiego w miejscowym liceum. Na pierwszy rzut oka wydaje się być w zupełności zadowolona ze swojego życia, wyznaczanego przez spotkania z siostrą, pomaganie starzejącemu się ojcu i lekcje gry na gitarze. Wszystko jednak zmienia się, kiedy rozpoczyna romans z Alim – mężczyzną w średnim wieku i ojcem czteroletniej Leili. Kobieta coraz częściej zaczyna zajmować się dziewczynką. A wspólne spacery, wieczory i zabawy niespodziewanie dla niej samej uświadamiają jej, że być może jej instynkt macierzyński jest silniejszy, niż do tej pory sądziła. Pokazywany w Konkursie Głównym ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji nowy film Rebeki Zlotowski jest, jak mówi sama reżyserka, wyjątkowo osobisty. Nie tylko bowiem ukazuje wątpliwości i macierzyńskie dylematy kobiety w średnim wieku, ale z tej marginalizowanej przez kino bohaterki czyni centralną postać. Dodatkowo uświadamiając widzom nie tyle nawet potencjalne niebezpieczeństwa tzw. rodzin patchworkowych, ale przede wszystkim tworząc pełen empatii oraz zrozumienia portret dojrzałej i świadomej swych potrzeb postaci.
Reżyseria: Rebecca Zlotowski
Scenariusz: Rebecca Zlotowski
Zdjęcia: George Lechaptois
Muzyka: Robin Coudert
Obsada: Virginie Efira, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni, Callie Ferreira-Goncalves, Yamée Couture
Kraj: Francja
Rok produkcji: 2022
Czas: 103 min/kolor
Nagrody: EFF w Sewilli – Najlepszy montaż