13. Festiwal Muzyki Współczesnej dla Dzieci „Mała Warszawska Jesień”
W dniach 16-24 września 2023 odbędzie się 13. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej dla Dzieci „Mała Warszawska Jesień”, które jest organizowana w ramach 66. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tegoroczna edycja otrzymała podtytuł Światy brzmiące.
ŚWIATY BRZMIĄCE
#podrugiejstronie #inneświatymuzyki #partycypacja #twórczośćdzieci #muzykanaturapsychika #artyścizniepełnosprawnościami #animacja #twórczośćzdziećmi #muzykazdziećmi #alicja #drugastronalustra; #dźwiękopodróże; #drugastronamuzyki #światybrzmiące
Czy muzyka współczesna może wciągać? Bywa, że obcujący z nią przypadkowo słuchacz ma przed taką muzyką obawy. Bywa, że pojawia się lęk, niezrozumienie, poczucie braku pewności: tak, jakbyśmy poruszali się w obcym, całkiem nowym dla nas świecie. Muzyka współczesna może czasem kojarzyć się z hałasem, skrzypieniem, zgrzytami, różnymi nieprzyjemnymi, abstrakcyjnymi świstoszumami. A jednak na jej obszarze rodzą się nieustannie nowe idee, pomysły i rzeczy, dzięki którym możemy głębiej i na coraz ciekawsze sposoby odwiedzać całkiem nowe, brzmiące światy.
Muzyka współczesna znającym ją dobrze ale i stykającym się z nią po raz pierwszy dzieciom może wydać się dziwnym światem albo niezwykłą podróżą do wcale nie tak odległej, ale fascynującej krainy, w której wiele spraw, rzeczy, sytuacji, emocji, zdarzeń i działań jawi się jako odmienne, odrywające od codzienności, a tym samym przenoszące w świat kreatywności i wyobraźni: przede wszystkim dźwiękowej, brzmieniowej i muzycznej. Krainy, w której podróżny zaczyna czuć, że więcej może, wie i potrafi. Podczas tej edycji „Małej Warszawskiej Jesieni” najmłodsi słuchacze sami albo w towarzystwie zabranych ze sobą dorosłych udadzą się do trzech krain nieograniczonej muzycznej wyobraźni.
GRAJĄCY HOLOGRAM
Pierwszą z nich będzie słynna kraina Po Drugiej Stronie Lustra, do której prowadzi nas już od ponad stu lat ciekawska Alicja z opowieści Lewisa Carrolla. Nie inaczej będzie i teraz, z tą różnicą, że Alicja ujawni swoje muzyczne talenty i doświadczenie wokalne. Uśmiech bez kota to eksperyment – paraopera prezentowana za pomocą hologramu, który wciągnie uczestników tego spektaklu (dosłownie) do środka: do intrygującego świata Po Drugiej Stronie Lustra. A jednocześnie to operowy monodram, w którym partia wokalna każdej postaci, znanej ze świata bajkowej Alicji wykonana zostanie przez tę sama artystkę – Agatę Zubel. Warto podkreślić, że jest to pierwsze przedsięwzięcie kompozytorki na jej twórczej drodze, adresowane bezpośrednio do najmłodszych słuchaczy.
MONTaż DŹWIĘKÓW I OBRAZÓW
Trzeciego dnia „Warszawskiej Jesieni” i drugiego dnia 13. Małej WJ zawędrujemy do krainy Muzyki i Animacji, do której po moście z dźwięków i obrazów poprowadzi nas Młoda Orkiestra Nowego Teatru (MONT) pod kierunkiem Dagny Sadkowskiej i Seana Palmera. Podczas koncertu MONT SoundTracks zabrzmią w uszach i wyświetlą się przed oczami wizualno-dźwiękowe obrazy. Dzieciaki z Młodej Orkiestry Nowego Teatru zaimprowizują do gotowych już animacji współczesnych artystek – twórczyń krótkich filmów i malarstwa performatywnego oraz do animowanych obrazów własnych i swoich kolegów: gości, których zaprosili do tego projektu.
TAJEMNICZY I MUZYCZNY OGRÓD
Czy muzyka współczesna może być tajemniczym ogrodem dla młodych odbiorców? Rozwija się gdzieś z dala, za zamkniętą bramą i wydaje się niedostępna. Idąc ścieżką muzyki współczesnej, chcemy wniknąć w przestrzeń natury, połączyć oba te obszary i zaprosić młodych słuchaczy do tajemniczego ogrodu ich własnej psychiki. Podczas finałowego dnia 13. Małej WJ i 66. WJ, dzięki wehikułowi zbudowanemu z elementów teatru i muzyki współczesnej zanurzymy się we współczesną wizję tajemniczego ogrodu ze znanej powieści Frances Hodgson Burnett: wizję, ale paradoksalnie zbudowaną z gąszcza dźwięków, wijących się bluszczy fraz, wychylających się gdzieniegdzie z litego tła zieleni barwnych, abstrakcyjnych plam brzmieniowych, żywopłotów nieoczywistych, instrumentalnych klasterów, przetykanych dźwiękami natury: wizję pełną trzeszczenia żab, stukania dzięciołów, ćwierkania ptaków, a w szczególności wyjątkowego śpiewu rudzika. Pełnometrażowy spektakl muzyczny Tajemniczy Ogród Teatru Zagłębia w reżyserii Justyny Sobczyk i z muzyką Wojciecha Błażejczyka zaprosi młodą widownię do krainy pełnego zrozumienia dla dziecięcych trudności radzenia sobie z wyzwaniami, które stawia przed nimi świat dorosłych i trudna współczesność, do krainy świeżo rozpoznanej cielesności i nowej motoryki.
TEATR (PEŁEN) DŹWIĘKÓW
Mała Warszawska Jesień od dwóch lat stopniowo coraz częściej i świadomie sięga po formę teatru instrumentalnego: jedną z ulubionych form Bogusława Schaeffera, stosowaną współcześnie przez wybranych kompozytorów. W teatrze instrumentalnym przedmioty i obiekty ożywają, stając się instrumentami, instrumenty zmieniają się w przedmioty codziennego lub magicznego użytku, muzycy stają się aktorami a aktorzy – wytwórcami dźwięków. W tej edycji teatr zdominuje całość „małego” jesiennego festiwalu, nie zawsze na sposób „instrumentalny”. Wszystkie wydarzenia 13. Małej Warszawskiej Jesieni będą przenikać się ze światem teatru, i to na bardzo różne sposoby. Dźwięki muzyki współczesnej wypełnią przestrzenie i sceny dwóch stołecznych teatrów: Teatru Guliwer (po raz drugi) i Nowego Teatru (po raz pierwszy w historii Małej Warszawskiej Jesieni) a na finał 13. Małej WJ świat teatru zagości w przestrzeniach zupełnie nieteatralnych Państwowego Muzeum Etnograficznego. Teatr przybędzie tu z samego Zagłębia.
ŚWIAT EKSPERYMENTU
W ramach tej „teatralnej” Jesieni wszystkie prezentowane utwory i spektakle będą światowymi premierami. A ponieważ premiera idzie często w parze z eksperymentem, i ta edycja „Małej Warszawskiej Jesieni” będzie poświęcona w znacznej mierze eksperymentowaniu z dźwiękami, brzmieniami, frazami i formami; eksperymentowaniu ze źródłami dźwięku, transformowaniu, rozważaniu, analizowaniu i sprawdzaniu znaczeń i możliwości. Idąc jednak tropem ostatnich poszukiwań, stanie się też punktem wyjścia do eksperymentowania z innymi kanałami odbioru zmysłowego. Tym razem będą to w szczególności kanał wzrokowy i kinestezja, czyli połączenie sfery ruchu, równowagi i czucia głębokiego. Być może dzięki magii brzmień i rzeczy uda nam się choć na chwilę uwolnić od grawitacji.
ŚWIAT MINIATURY
Podróżując przez urzekające bogactwem form, dziedzin, barw, kształtów i wszystkich ich połączeń światy i duże formy, nie zapominamy o niej – o świecie dziecięcej miniatury. Mała Warszawska Jesień od 2021 roku systematycznie wzbogaca swoją bibliotekę współczesnych miniatur muzycznych dla dzieci poprzez specjalne zamówienia kompozytorskie lub zabiegi kuratorskie. Możecie wrócić do nich w każdej chwili, wchodząc na kanał youtube WJ oraz stronę internetową Warszawskiej Jesieni i odtworzyć je dzieciom w domu. Biblioteka wzbogaca się rokrocznie o kilka utworów współczesnych kompozytorek i kompozytorów różnych pokoleń.
Mała rzecz a cieszy. I potwierdza, że i do wielkich brzmiących światów, i do tych mniejszych, wchodzi się najczęściej za pomocą małych i większych rzeczy brzmiących, którym poświęcony jest główny nurt tegorocznej edycji festiwalu. Przede wszystkim za pomocą muzyki, która w znaczeniu przenośnym jest sama w sobie najbardziej brzmiącą „rzeczą” na świecie.
Anna Kierkosz
kuratorka 13. Festiwalu Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień
Program festiwalu:
13. Mała Warszawska Jesień
Festiwal muzyki współczesnej dla dzieci
16-24 września 2023 roku
ŚWIATY BRZMIĄCE
OPERA HOLOGRAMOWA DLA DZIECI
Agata Zubel
Uśmiech bez kota**
na podstawie „Alicji po drugiej stronie lustra” i wątków z „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla
16 września 2023 / sobota / 11.00, 14.00 i 17.00
Teatr Lalek Guliwer, ul. Różana 16
Pokazy popremierowe:
17 września / 16.00 – dla rodzin
19–22 września / 9.30 i 11.00 – dla grup zorganizowanych
22 września / 17.00 – dla rodzin
23 września / 10.00 i 13.00 – dla rodzin
24 września / 16:00 – dla rodzin
Wykonawcy:
Agata Zubel, koncepcja, libretto, muzyka, montaż i mastering dźwięku, reżyseria filmu; wykonanie partii wokalnych: Alicja, Biała Królowa, Czerwona Królowa, Biały Król, Czerwony Król, Uśmiech bez Kota, Jajko, Kwiaty
Sebastian Kierzek, kamera, montaż video, efekty wizualne, video art, realizacja i reżyseria filmu
Aleksandra Wasilkowska, scenografia przestrzeni, reżyseria świateł
Izabella Kurażyńska, aktorka prowadząca animacje
Tomasz Kowol, aktor prowadzący animacje
Anna Kierkosz, koncepcja działań edukacyjnych
Nagrania filmu dokonano w SWR Experimentalstudio we Freiburgu
Współorganizatorem wydarzenia jest Teatr Lalek Guliwer
Wsparcie technologiczne: Leia Display
Wydarzenie jest współfinansowane w ramach Funduszu Instytucji Kultury m.st. Warszawy.
Czy lubicie się dziwić? I po co w ogóle nam zdziwienie? Czy to miłe uczucie czy raczej niepokojące? Podczas tej podróży przewodniczką będzie Alicja, która zaprowadzi nas do Krainy Po Drugiej Stronie Lustra. Inaczej: do Krainy Na Opak albo jak kto woli: Krainy Zdziwienia. Najpierw zdziwimy się, że ściany mówią do nas w dziwnym języku: niby znanym, a jednak zupełnie niezrozumiałym. Potem zdziwimy się, że Alicja potrafi świetnie śpiewać i to różnymi głosami. Potem zaczniemy się zastanawiać, czy nie trafiliśmy przypadkiem do gardła jakiejś szalonej śpiewaczki. Potem będzie jeszcze dziwniej, ale przekonamy się też, że zdziwienie i zaskoczenie dobrze łączą się z zabawą. Bo cóż lepszego można robić w miejscu, w którym zamiast zwykłego kota zjawia się tylko jego uśmiech a dżem jest po to, żeby o nim podyskutować: a nie, żeby go zjeść? Opera hologramowa dla dzieci Uśmiech bez kota to eksperyment, który proponuje dzieciom współczesna kompozytorka i wokalistka Agata Zubel, a więc podczas tej przygody spotkamy też bardzo dużo dziwnych dźwięków, rytmów, melodii, odgłosów i brzmień. Muzyka współczesna jest krainą, w której królują zdziwienie, eksperyment i zabawa.
---
KONCERT ANIMACJI FILMOWYCH I IMPROWIZACJI MUZYCZNYCH
MONT Soundtracks
17 września 2023 / niedziela / 11:00 i 14:00
Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16
Wykonawcy:
Dagna Sadkowska, kierownictwo muzyczne, przygotowanie dzieci
Sean Palmer, przygotowanie dzieci, prowadzenie koncertów
Marina Karpova, filmy animowane
Edyta Adamczak, nadzór artystyczny nad realizacją filmów animowanych zrealizowanych w ramach warsztatów
Jan Grzegorzek, filmy animowane
Hanna Zwierzchowska, wizualizacje na żywo
Młoda Orkiestra Nowego Teatru / MONT
i Goście
Partnerem koncertu jest Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr.
Pani Biedronka biega wesoło pośród wysokich, zielonych traw. I nagle: budzi się w małym, ciemnym pudełku. Czy uda jej się powrócić do swoich dzieci? Co łączy kangurzycę, panią sowę, niedźwiedzicę czy inne futrzaste i pierzaste matki z tymi ludzkimi? Czym różni się Człowiek KameLeon od innych ludzi? Jaką przygodę przeżyli wspólnie kot Piorun i pies Chmurka? Co zdarzyło się w Dziwakowie? Te wszystkie przygody tylko w Krainie Muzyki i Animacji! Krótkie poetyckie animacje filmowe Mariny Karpovej i animowane filmowe wierszyki i opowieści Jana Grzegorzka obejrzymy z towarzyszeniem improwizowanej muzyki na żywo, wykonywanej przez dzieciaki z Młodej Orkiestry Nowego Teatru / MONT. Współtworzyć je będą razem z nimi Dagna Sadkowska i Sean Palmer. A na zakończenie tej filmowo-dźwiękowej przygody być może uda nam się wspólnie zaimprowizować dźwięk do obrazu. A może obraz do dźwięku?
---
SPEKTAKL MUZYCZNY
Frances Hodgson Burnett / Wojciech Błażejczyk
Tajemniczy Ogród**
23 września 2023 / sobota / 11.00 i 14.00
Państwowe Muzeum Etnograficzne, ul. Kredytowa 1
wydarzenie adresowane do dzieci od 9 roku życia
Wykonawcy:
Justyna Sobczyk, reżyseria
Wojciech Błażejczyk, kompozycja muzyki
Daria Kubisiak, scenariusz i dramaturgia
Magdalena Łazarczyk, scenografia
Wisła Nicieja, kostiumy
Anna Jurek, choreografia
Jan Domicz, wideo
Monika Stolarska, reżyseria świateł
Mateusz Szemraj, instrumenty strunowe
Teatr Rozrywki:
Jacek Gros, skrzypce
Małgorzata Liszak, skrzypce
Joanna Mizera-Zalejska, altówka
Ewa Wieczorek-Baran, wiolonczela
Kamil Kułach, saksofon/flet
Teatr Zagłębia:
Ryszarda Bielicka-Celińska
Maria Bieńkowska
Natalia Bielecka
Tatiana Cholewa, gościnnie
Adrianna Malecka
Małgorzata Saniak-Grabowska
Michał Bałaga
Tomasz Kocuj
Andrzej Śleziak
Współorganizatorem wydarzenia jest Teatr Zagłębia.
Partnerami wydarzenia są: Państwowe Muzeum Etnograficzne i Teatr Rozrywki.
Dziesięcioletnia Mary Lennox traci rodziców. Po ich śmierci dziewczynka trafia do domu swojego wuja. To całkiem nowe i pozornie nieprzyjazne otoczenie skrywa liczne sekrety, w tym otoczony wysokim murem tytułowy „Tajemniczy Ogród”. W nowym środowisku Mary nawiązuje przyjaźnie: z Martą, Colinem i Dickonem, a jednocześnie odkrywa wspaniały świat natury, do którego ją i jej przyjaciół poprowadzi jedyny w swoim rodzaju rudzik – ptak o niezwykłym głosie. To nowa wizja „Tajemniczego Ogrodu” z powieści Frances Hodgson Burnett. „Wizja” stworzona również z pomocą dźwięków i muzyki. Zbudowana z gąszcza rytmów, wijących się bluszczy fraz, wychylających się gdzieniegdzie z litego tła zieleni barwnych, abstrakcyjnych plam brzmieniowych, żywopłotów nieoczywistych, instrumentalnych klasterów, przetykanych dźwiękami natury. Wizja pełna trzeszczenia żab, stukania dzięciołów, ćwierkania ptaków, z którymi stapia się wyjątkowy śpiew rudzika. Pełnometrażowy spektakl muzyczny Teatru Zagłębia w reżyserii Justyny Sobczyk i z muzyką Wojciecha Błażejczyka to zaproszenie do świata natury i Krainy Zrozumienia dla dziecięcych trudności radzenia sobie z wyzwaniami, które stawia świat dorosłych i trudna współczesność.
---
MUZYCZNE PLUSZAKI
audioteka miniatury współczesnej dla najmłodszych dzieci
Podróżując przez urzekające bogactwem form, dziedzin, barw, kształtów i wszystkich ich połączeń brzmiące światy, wypełnione brzmiącymi rzeczami i przez nie tworzone, twórcy zapraszają też do Krainy Muzycznej Miniatury. Warszawska Jesień od 2021 roku systematycznie wzbogaca swoją audiotekę i bibliotekę współczesnych miniatur muzycznych dla dzieci poprzez specjalne zamówienia kompozytorskie lub zabiegi kuratorskie. Do wersji wykonawczych (audiowizualnych) miniatur, zebranych pod wspólnym hasłem „Muzyczne Pluszaki” możecie wrócić w każdej chwili, wchodząc na kanał youtube lub stronę internetową Warszawskiej Jesieni i wysłuchać ich oraz obejrzeć je w domu. Audioteka wzbogaca się rokrocznie o kilka utworów współczesnych kompozytorek i kompozytorów różnych pokoleń. Odnajdziecie tu już miniatury: Lidii Zielińskiej, Aleksandry Bilińskiej, Agaty Zubel, Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojciecha Błażejczyka, Bartka Wąsika, Krzysztofa Knittla i Pawła Hendricha.
Partnerzy 13. Małej Warszawskiej Jesieni:
Teatr Lalek Guliwer
Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr
Teatr Zagłębia
Państwowe Muzeum Etnograficzne
Partnerzy medialni:
Polskie Radio Dzieciom
CzasDzieci.pl
Ładne Bebe
Presto Junior
13. Mała Warszawska Jesień jest organizowana w ramach 66. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
kuratorka / Anna Kierkosz
teksty / Anna Kierkosz
projekt graficzny / Adam Dudek
skład / Maciej Sawicki
druk / Drukarnia Włodarski
Bilety na wydarzenia można kupić na godzinę przed premierowymi wydarzeniami 16, 17 i 23 września oraz online na stronie www.biletomat.pl
Rezerwacja lub zakup biletów na pokazy popremierowe opery hologramowej dla dzieci „Uśmiech bez kota” (w dniach 17-24 września) jest możliwa poprzez stronę www.teatrguliwer.pl lub telefonicznie: (22) 845 16 76/77 wew. 121
13. Festiwal Muzyki Współczesnej dla Dzieci „Mała Warszawska Jesień” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz miasta stołecznego Warszawy.