Znamy zwycięzców 15. American Film Festival we Wrocławiu
Tegoroczną edycję festiwalu organizatorzy ubrali w mroźny, alaskański motyw graficzny, ale ostatnim dniom we Wrocławiu towarzyszyła zdecydowanie gorąca atmosfera. Choć przed widzami jeszcze cały poniedziałek z pokazami w Kinie Nowe Horyzonty (a do 17 listopada trwać będzie edycja online), to dziś przychodzi czas na pierwsze podsumowania. Ponad 200 seansów w KNH, kilkadziesiąt spotkań, dyskusje, wystawy, koncert, urodzinowe Silent Disco, stand-upy i wieczorne AFF-tery: stacjonarna część 15. American Film Festival przemierzyła wszystkie stany kina wzdłuż i wszerz. Wiemy już, kto wyjedzie z Wrocławia z nagrodami: podczas dzisiejszej gali zamknięcia poznaliśmy zwycięzców tegorocznej edycji. Tradycyjnie w rolę jury wcieliła się festiwalowa publiczność, głosując na swoje ulubione tytuły.
Konkurs Breakthrough
W odświeżonej sekcji Breakthrough (filmy fabularne; dawniej Spectrum) zebrano twórczynie i twórców będących na początku swojej artystycznej drogi, ale którzy zdążyli już przykuć uwagę na światowych festiwalach i zaznaczyć swój autorski styl. Spośród 9 tytułów widzki i widzowie wybrali film Znajomy dotyk (Familiar Touch) w reżyserii Sarah Friedland.
Poruszający dramat o utracie pamięci i otrzymaniu nowego życia, gdzieś na pograniczu między teraźniejszością i przeszłością. Film był jednym z projektów wyróżnionych w zeszłorocznym US in Progress i zdobył aż trzy nagrody na festiwalu w Wenecji, zaś jego reżyserka – Sarah Friedland – jest uważana za jeden z najbardziej obiecujących głosów amerykańskiego kina niezależnego. (Opis: Magdalena Bartczak).
Konkurs American Docs
Odważne, bezkompromisowe głosy twórczyń i twórców, którzy pokazują tematy niezwykle ciekawe, ale niesłusznie spychane na margines: oto filmy z dokumentalnej sekcji American Docs. Dzięki nim poznaliśmy historie związane z kulturą, społeczeństwem czy polityką USA, które na co dzień nie przebijają się do mainstreamu. Ze wszystkich 6 dokumentów publiczność nagrodziła film Zaginiona (Missing from Fire Trail Road) w reżyserii Sabriny Van Tassel.
Mary Ellen zaginęła bez śladu i jak dotąd nie została znaleziona. W Stanach Zjednoczonych przedstawicielki rdzennej ludności są łatwymi celami. Łatwymi, bo ich oprawcy mają spore szanse na to, że pozostaną bezkarni. Szokujący dokument o systemowym rasizmie. (Opis: Piotr Mirski).
Zwycięski film z sekcji Breakthrough otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. dolarów, z kolei laureat sekcji American Docs otrzymał 5 tys. dolarów – nagrody ufundowane przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty.