Więcej niż muzyka filmowa. Znamy program 15. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

-
06.04.2022
Więcej niż muzyka filmowa. Znamy program 15. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

Jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie wraca, by nadrobić pandemiczne zaległości! Przed nami film z muzyką na żywo (Jak wytresować smoka), zamówienia kompozytorskie, wybitni twórcy (Jerzy Skolimowski, John Powell, Zygmunt Konieczny), soliści (Joanna Słowińska, Tomasz Organek, Aleksander Dębicz) oraz znakomite chóry, orkiestry i dyrygenci. W tym szczególnym czasie Festiwal chce też nieść pomoc i silny przekaz solidarności z Ukrainą, do którego dołączają się najwybitniejsi kompozytorzy związani z FMF.

W ostatnich latach pandemia utrudniała nam spotkania na żywo, dlatego tym bardziej cieszę się, że w tym roku mogę Państwa zaprosić na sześć koncertów 15. edycji FMF, który wraca w tradycyjnym majowym terminie. Głównym gościem festiwalu będzie wyczekiwany przez nas od 2020 roku John Powell znany oczywiście z serii filmów animowanych „Jak wytresować smoka”, ale również z takich tytułów, jak „Tożsamość Bourne’a” czy „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie” – mówi Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF.

15. edycję festiwalu otworzy koncert Kilar | Glass, który odbędzie się we wtorek 24 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Będzie on celebracją wyrazistego stylu Wojciecha Kilara, który w tym roku obchodziłby 90. urodziny, a także muzyki minimalistycznej Philipa Glassa. Światową sławę Kilar zyskał dzięki muzyce do Draculi Francisa Forda Coppoli z 1992 r. Postać krwiożerczego hrabiego to zresztą jedna z rzeczy, która łączy obu kompozytorów. W 1999 Glass został upoważniony do skomponowania nowej ścieżki dźwiękowej do Draculi w reżyserii Toda Browninga z 1931 r. Glass zawdzięcza swoją popularność otwartości na wszystkie dziedziny muzyki. Dzięki temu docierał wieloma drogami do coraz szerszego grona publiczności. Stworzył dziesiątki partytur filmowych (otrzymał za nie trzy nominacje do Oscara), 14 symfonii, 13 koncertów, 25 oper, 9 kwartetów smyczkowych oraz partytury baletów i utworów fortepianowych. Muzyka mistrzów zabrzmi dzięki pianiście Aleksandrowi Dębiczowi, sopranistce Joannie Radziszewskiej i orkiestrze Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Michaela Riesmana, dyrektora muzycznego Philip Glass Ensemble.

 

W poprzednich latach koncerty z cyklu Scoring4Polish Directors honorowały twórczość najsłynniejszych polskich reżyserów – Agnieszki Holland, Andrzeja Wajdy, Romana Polańskiego i Krzysztofa Zanussiego. W tym roku (25 maja o godz. 19.30) bohaterem, a zarazem gościem tego wydarzenia będzie Jerzy Skolimowski – reżyser Essential Killing, Wrzasku, Czterech nocy z Anną, 11 minut czy Fuchy. Na scenie będą królować jazz i mroczne współczesne brzmienia w aranżacjach Jana Stokłosy. Usłyszymy również zaprzyjaźnionego z reżyserem Tomasza Organka. Podczas koncertu w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków zostanie wręczona nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku – za najlepszy soundtrack 2021 roku powstały do polskiej produkcji. Dlatego w pierwszej części koncertu usłyszymy muzykę z polskich premier ostatnich lat (m.in. Ciemno, prawie noc oraz Hiacynt). Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia.

 

Tegoroczna edycja FMF będzie również demonstracją solidarności z Ukrainą w postaci koncertu Composers4Ukraine, który odbędzie się 26 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Muzyka ma być wyrażeniem szacunku dla heroizmu naszych wschodnich sąsiadów i postawy ludzi z całego świata niosących im bezinteresowną pomoc. W Polsce przebywa ponad dwa miliony uchodźców, wśród nich wielu muzyków z Kijowa, Lwowa czy Charkowa szukających miejsca do pracy. Dlatego w składzie chóru i orkiestry, które wystąpią podczas koncertu 26 maja, znajdą się między innymi instrumentaliści z Ukrainy.

FMF to wydarzenie, które ma dawać radość: kompozytorom – bo tutaj może zabrzmieć ich muzyka, często pisana w zaciszu studiów filmowych, produkcji FMF – bo to wydarzenie nieustannie poszukujące innowacji i nowych form wyrazu, artystom wykonawcom – bo pozwala im grać muzykę aktualną i bezwzględnie piękną, i publiczności – bo dostarcza wzruszeń, daje poczucie bycia razem i przeżywania pięknych emocji. Pandemia i związane z nią ograniczenia sprawiły, że długo musieliśmy czekać na powrót FMF w jego pełnym wydaniu. Ale i obecna sytuacja brutalnej wojny u naszych wschodnich sąsiadów nakłada na całą społeczność twórców i odbiorców FMF obowiązek szczególnej solidarności. Poprosiłem naszych przyjaciół kompozytorów o skomponowanie albo zadedykowanie specjalnych utworów chóralno-orkiestrowych jako demonstrację solidarności z twórcami z Ukrainy. Odpowiedź przerosła nasze najśmielsze marzenia. Przyłączyli się do nas natychmiast John Williams, Howard Shore, Lolita Ritmanis, Laura Karpman, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Trevor Morris, Don Davis, Craig Armstrong, Stephen Warbeck, Dirk Brossé, Benjamin Wallfisch czy Michael Giacchino. To będzie z pewnością ważne i pamiętne wykonanie, w którym wezmą udział twórcy z kraju ogarniętego wojną, a kompozytorzy połączą się z nami poprzez muzykę – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Muzyka Zygmunta Koniecznego, twórcy gatunku polskiej piosenki literackiej i wybitnego krakowskiego kompozytora muzyki filmowej, zabrzmi 27 maja o godzinie 19.30 w Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków na koncercie Słowińska I AUKSO I Konieczny. Koncert organizowany jest w związku z przypadającymi w tym roku 85. urodzinami kompozytora. Konieczny zadebiutował w 1959 r. w teatrze, pisząc muzykę do spektaklu Widok z mostu w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami teatralnymi. Z filmem związany jest od 1963 roku. Jest twórcą muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych i krótkometrażowych. Komponował muzykę do dzieł takich reżyserów, jak Jan Jakub Kolski (Pornografia, Jasminum, Historia kina w Popielawach), Andrzej Wajda (Biesy) czy Tadeusz Konwicki (Dolina Issy, Lawa, Jak daleko stąd, jak blisko). Za swoją pracę trzykrotnie został nagrodzony zarówno Polską Nagrodą Filmową, jak i nagrodą Festiwalu Filmowego w Gdyni. W koncercie wystąpią Joanna Słowińska i Karol Śmiałek przy akompaniamencie kwintetu Stanisława Słowińskiego i AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia.

 

28 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków czeka nas niezwykłe wydarzenie – koncert The Music of John Powell. Takie filmy jak Rio, Jak wytresować smoka czy Uciekające kurczaki kojarzą chyba wszyscy miłośnicy animacji. Natomiast trochę starsi wielbiciele kina zapamiętali Tożsamość Bourne’a czy Han Solo: Gwiezdne wojny – historie. Ale czy znają anegdoty związane z powstawaniem muzyki do tych kinowych obrazów? Teraz będą mieli okazję je poznać, ponieważ historie o wykonywanych utworach opowie sam John Powell, który wcieli się w rolę gospodarza wieczoru. Orkiestrę poprowadzi zaprzyjaźniony z brytyjskim kompozytorem dyrygent Gavin Greenaway, znany publiczności FMF z poprzednich edycji festiwalu, stale współpracujący także z Hansem Zimmerem (w 2018 r. został dyrektorem muzycznym trasy koncertowej The World of Hans Zimmer) i Jamesem Newtonem Howardem.

 

Zwieńczeniem festiwalu 29 maja o godz. 18.00 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków będzie projekcja z muzyką na żywo pierwszej części kultowego filmu animowanego Jak wytresować smoka. Film był nominowany do dwóch Oscarów (w tym za najlepszą muzykę dla Johna Powella, który będzie również gościem wydarzenia) oraz nagród Złotego Globu i BAFTA. Pokaz kierowany jest do najmłodszych, ale każdy dorosły, który nie zapomniał o swoim wewnętrznym dziecku, również będzie oczarowany. Skomponowaną do filmu o magicznej krainie smoków i wikingów muzykę usłyszymy w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej prowadzonych przez dyrygenta Ernsta van Tiela. Do składu orkiestry dołączą laureaci konkursu OF FMF, o którym możecie przeczytać więcej na stronie FMF.

FMF to również edukacja: warsztaty, sesje nagraniowe i zajęcia typu master classes, a także otwarte spotkania z kompozytorami, które odbywają się w ramach Forum Audiowizualnego FMF. W tym roku zainicjowaliśmy projekt OF FMF – nowy program dla absolwentów akademii muzycznych na instrumentach smyczkowych – dodaje Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF.


Bardzo się cieszymy, że FMF powraca do klasycznej formy i po raz piętnasty będziemy mogli wspólnie przeżywać chwile z muzyką filmową na żywo. Unikatowa atmosfera prób, przygotowania i przybycie gości to coś, na co wszyscy czekamy. Podczas oczekiwań na to wydarzenie będzie wam towarzyszyć stacja RMF Classic, która jest współorganizatorem całej imprezy. Przygotowaliśmy specjalne cykle, audycje oraz playlisty i wspomnienia, dzięki którym będzie można poczuć festiwalowe emocje już wcześniej. W maju Kraków zamienia się w filmową stolicę. Do usłyszenia na antenie RMF Classic – mówi Magdalena Wojewoda-Mleczko, dyrektor muzyczna RMF Classic.

Sprzedaż biletów ruszy 7 kwietnia od godz. 10.00.

 

Pełen program festiwalu dostępny na www.fmf.fm

 

Słuchajcie także w RMF Classic. 

Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, KBF oraz RMF Classic. Partnerem strategicznym FMF jest Kraków Airport, a mecenasem FMF – firma Suempol.

 

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.