Znamy laureatów nagród Audionomia Award 2024!
Gala Konkursu „Audionomia Award” na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce i uroczyste rozdanie nagród za nami! W sobotę poznaliśmy laureatów, którzy zostali docenieni za swoje dźwiękowe opowieści. Wydarzenie było zwieńczeniem III Międzynarodowej Konferencji Reportażu Dźwiękowego, która od czwartku odbywała się w Muzeum Kinematografii w Łodzi. Po raz kolejny Audionomia, święto dźwięku i opowieści, połączyła ludzi z różnych audialnych światów.
Zakończyła się III Międzynarodowa Konferencja Reportażu Dźwiękowego Audionomia 2024. W Muzeum Kinematografii w Łodzi spotkali się reportażyści, badacze, podcasterzy, realizatorzy dźwięku, freelancerzy, autorzy i reprezentanci instytucji kultury. W ciągu trzech dni uczestnicy brali udział w odsłuchach nominowanych do nagrody „Audionomia Award” reportaży, prowadzili dyskusje na temat różnych aspektów audialnej sztuki i pracy z tworzywem dźwiękowym.
Wiele satysfakcji daje obserwacja, że ludzie dostają tu potężny zastrzyk dobrej energii, inspiracji i zwyczajnej koleżeńskiej życzliwości. Jako środowisko stajemy się bardziej widzialni. A o to właśnie nam chodzi - żeby dokument i reportaż dźwiękowy były obecne w świadomości odbiorców szeroko pojętej kultury – mówi Katarzyna Michalak z Fundacji Audionomia.
W ramach wydarzenia odbyły się także wykłady, warsztaty, spacer dźwiękowy i panel dyskusyjny. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się m.in.: Katarzyna Michalak, Anna Dudzińska i Anna Sekudewicz – utytułowane reportażystki oraz Irlandczyk Liam O’Brien – wybitny twórca i szef RTÉ Documentary on One.
Laureaci Audionomia Award 2024
Uroczystość rozdania nagród Audionomia Award była prawdziwym świętem dla wszystkich miłośników reportażu dźwiękowego i audialnych opowieści non-fiction. Jury przyznało wyjątkowe nagrody, doceniając autorów za ich wrażliwość, twórczą odwagę oraz mistrzowskie wykorzystanie dźwięku.
Nagroda i statuetka Audionomia Award trafiła w ręce Anny Dudzińskiej za reportaż „Siedem taktów od sławy” za spójną, konsekwentną realizację zamysłu autorskiej opowieści o wyborach i ludzkich losach wpisanych w wielką historię. Wyróżnienia honorowe otrzymały Aleksandra Sadokierska za „Bliscy z przeszłości” za bogactwo dźwięków, wrażliwość i szacunek dla człowieka, który buduje własną tożsamość w oparciu o wydarzenia historyczne oraz Joanna Sikora za „Trzy Marie” za poruszającą opowieść o cyklu życia i starości, w której prostota użytych środków radiowego wyrazu otwiera głębię znaczeń.
Nagroda Audionomia Sound Design powędrowała do Artura Giordano za „Kryptoscam” i „Siedem taktów od sławy” za ogromną kulturę muzyczną i kompozytorską wrażliwość realizacji, która sprawia, że każdy dźwięk ma swoje miejsce i znaczenie. Wyróżnienie honorowe otrzymali Paulina Pikiewicz, Katarzyna Szczerba, Piotr Jeziorko za "Moje wielkie skejt story" za bogactwo wyobraźni dźwiękowej, która przełamuje schematy dziennikarskiej opowieści.
ERGOnomia - nagroda ERGO Hestii dla reportażu społecznie wrażliwego powędrowała do Agnieszki Szwajgier i Doroty Salus za serial „Kryptoscam” – za doskonały scenariusz i ciekawą formę narracji oraz wnikliwe zbadanie trudnego i powszechnego problemu oszustw internetowych związanych z kryptowalutami.
Jury przyznało również trzy równorzędne Nagrody za Debiut, doceniając: Alicję Głów za „Moje wszystko” – za piękne dźwięki i przestrzeń, która pozwala na bliskość z głównym bohaterem, Aleksandrę Malatyńską za „I bidy się nie bać” – za naturalność i bezpośredniość nagrań, które odsłaniają relacje międzyludzkie oraz Marlenę Dumin za „Jadę na sztelę” – za konsekwentny zamysł konstrukcyjny i jego realizację.
Galę uświetnił niesamowity koncert Izy Połońskiej i Witka Cisły „Wystarczy być”, który przeniósł nas w świat audialnego ukojenia.
Konkurs Audionomia Award ma na celu promowanie jakościowego reportażu dźwiękowego oraz integrację środowiska reportażystów i twórców audialnych. Dzięki tej inicjatywie wzmacniamy więzi między pasjonatami non-fiction, wspólnie budując przyszłość dźwiękowych opowieści. W ludziach jest ogromna potrzeba słuchania, potrzeba bliskości drugiego Człowieka. Audionomia odpowiada na te potrzeby – podsumowuje Magdalena Świerczyńska-Dolot, prezeska Fundacji Audionomia.
Organizatorem Konferencji jest Fundacja Audionomia.
Współorganizatorami są: Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Kinematografii i Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Partnerami są: Audioteka, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi, Wyższa Szkoła Finansów i Informatyki w Łodzi, Stowarzyszenie Topografie, Torba Reportera i Podcastera oraz Widzew Łódź.
Mecenasami Konkursu są: ERGO Hestia oraz Fundacja LodzArte.
Patronat medialny sprawują: Radio 357, Polskie Radio S.A., Radio Łódź, Radio Lublin, Glissando, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, Laboratorium Głosu w Łodzi i Presto Publishing.
Więcej szczegółów znajdziecie na stronie: www.audionomia.pl i facebook.com/FundacjaAudionomia.